abs på honda

chicken

New member
såg att honda ska införa abs även på sina sporthojar:) ska man behöva byta märke nu då:rolleyes: jag gillar min gixxer,men att få abs väger nog tyngre.. varför finns så få hojar me abs?????? bilar har haft det sen tidigt nittiotal,i princip utan undantag,polisen har det som ett krav på sina hojar,men en sporthoj me fartresurser som apollo 11 har det inte:eek: får väl bli honda nu då..eller kommer fler följa efter tro:cool:
 

P-O Noren

New member
Det är många hojförare som hårdnackat tror att dom bromsar bättre utan ABS än med. Verkar som samma kategori förare tror att hojar generellt har kortare bromssträcka än bilar...

min gissning
 

Maru

New member
såg att honda ska införa abs även på sina sporthojar:) ska man behöva byta märke nu då:rolleyes: jag gillar min gixxer,men att få abs väger nog tyngre.. varför finns så få hojar me abs?????? bilar har haft det sen tidigt nittiotal,i princip utan undantag,polisen har det som ett krav på sina hojar,men en sporthoj me fartresurser som apollo 11 har det inte:eek: får väl bli honda nu då..eller kommer fler följa efter tro:cool:

Börjar en så kommer andra att följa.

Håll dig till gixxer..:D...nya bläjden var en ful ankunge.....:rolleyes:
 

lime

Skriver inte
Det är många hojförare som hårdnackat tror att dom bromsar bättre utan ABS än med. Verkar som samma kategori förare tror att hojar generellt har kortare bromssträcka än bilar...

min gissning

Teoretiskt är det sant att det går att bromsa bättre än en ABS eftersom det inte finns något ABS-system idag som inte går på låst däck. Optimal broms sker vid 8% låsning och ett låst däck har mindre bromsverkan än en rullande, hur sjukt det nu än låter.

Så TEORETISKT går det att stanna på en kortare sträcka om man inte behöver använda ABS än med. Att det i PRAKTIKEN kanske finns ett ganska lätträknat antal personer i Sverige som har den erfarenheten och känslan i att bromsa att det verkligen skulle kunna klara av det, även i en paniksituation, det är en annan sak. Vi övriga 99.9% av mc-kollektivet ska bara välkommna ABS-systemen. :D
 

chicken

New member
Börjar en så kommer andra att följa.

Håll dig till gixxer..:D...nya bläjden var en ful ankunge.....:rolleyes:

förvisso..men ankungen blev ju en svan:D en följdfundering. skulle det gå att bygga om en äldre hoj(03) till abs bromsar:confused::confused: o e det isåfall ekonomiskt försvarbart????
 

chicken

New member
En 03'a är väl typad med ett visst bromssytem och får inte ändras?
(ny registreringsbesiktning)

det kunde det va värt:cool: jag inbillar mig att jag tränat broms tillräckligt mkt för att fatta att jag inte slår abs:rolleyes: o defenitivt inte i en stressad situation:eek: frågan e hur svårt/dyrt det är.
 

Tyrannosaurus

New member
I rena racing sammanhang brukar man inte vilja ha ABS utan kunna låsa av olika anledningar.

Jag vet inte hur det är med Hondas system, men BMW:s sportigaste modeller R1200S och HP2S har av den anledningen urkopplingsbar ABS.
 

P-O Noren

New member
det kunde det va värt:cool: jag inbillar mig att jag tränat broms tillräckligt mkt för att fatta att jag inte slår abs:rolleyes: o defenitivt inte i en stressad situation:eek: frågan e hur svårt/dyrt det är.

Visst vore det värt det, men jag tänkte mer på problemen vid besiktningen.
Men å andra sidan, om man använder orginaldelar borde det bli tillräckligt diskret att slinka igenom. Sen kan jag väl även tänka mig att detta skulle vara en förändring dom skulle se mellan fingrarna på.
 

Maru

New member
det kunde det va värt:cool: jag inbillar mig att jag tränat broms tillräckligt mkt för att fatta att jag inte slår abs:rolleyes: o defenitivt inte i en stressad situation:eek: frågan e hur svårt/dyrt det är.

Borde klassa som ombyggt fordon. Hur svårt det är att bygga om.?...ja det får någon annan svara på. Finns plats för alla pryttlar? Det borde bli extra kablar som ska dras för elen oxå.

Delar borde man ju kunna hitta till bra pris på ebay....undrar just vad man gjorde innan ebay...:D

Lycka till!
 
Top