A1 Körkort - frågor

Meajer

New member
Hej alla. Funderar på att ta lätt MC-kort, vet att det är vinter nu och svårt att hittat nån skola som kör då, men har hört att teori delen går bra att ta såhär års, rekommenderas det? Hur lång tid tar det innan teori delen blir ogiltig om man inte gör resten, körning och så.
Vad är det första steget för o börja ta kortet? ska ansökan om tillstånd lämnas in först?

Tack så mycket.
 

Marie

Banned
Hej alla. Funderar på att ta lätt MC-kort, vet att det är vinter nu och svårt att hittat nån skola som kör då, men har hört att teori delen går bra att ta såhär års, rekommenderas det? Hur lång tid tar det innan teori delen blir ogiltig om man inte gör resten, körning och så.
Vad är det första steget för o börja ta kortet? ska ansökan om tillstånd lämnas in först?

Tack så mycket.

Det viktiga är ju att du har tillståndet klart innan det är dags för teoriprov hos Vägverket, alternativt första körlektionen, vilket som kommer först...
Sen gäller ett teoriprov ett år framåt, så går du teorikursen i vinter och skriver provet under eftervintern eller tidig vår, så har du sen hela säsongen på dig att komma fram till ett färdigt körprov, och det borde räcka. Tillståndet har ett 'bäst-före-datum' på tre eller fyra år (minns inte vilket) så där finns ingen anledning att inte ansöka bums.
 

Meajer

New member
Okej, vet nån om det är skillnad på B teori och A teori? För vi har snart en körkorts teori kurs i skolan (går fordonsprogrammet) vet ej om den endast är för personbil, så då kanske jag slipper betala för det?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
PÅ Vägverkets hemsida: www.vv.se finns en sida som heter Körkortsportalen. Där finns ALLT om körkort. Så här står det om teroiprov:
"Genom kunskapsprovet ska du visa att du har teoretiska kunskaper så att du kan köra med omdöme i trafiken. Det finns ett särskilt kunskapsprov för varje körkortsbehörighet. Provet bygger på en kursplan för behörigheten.2 Du måste alltså göra ett separat kunskapsprov för mc.
 

Marie

Banned
Okej, vet nån om det är skillnad på B teori och A teori? För vi har snart en körkorts teori kurs i skolan (går fordonsprogrammet) vet ej om den endast är för personbil, så då kanske jag slipper betala för det?
Det är inte riktigt samma prov (som Maria redan sagt). Däremot är ju de grundläggande trafikreglerna och trafikvett samma oavsett fordonsslag, så en hel del av frågorna blir likartade. Läser du ändå personbilsteorin i skolan, så kanske du själv kan studera in mc-teorin på egen hand (och 'tjyvfråga' din lärare i skolan en del...) För femton år sedan läste jag in teorin för D-kortet på egen hand och fixade teoriprovet innan jag anmälde mig till körskolan, så slapp jag den teorikursavgiften.
 

P-O Noren

New member
Teoridelen har jag för mig är exakt samma för alla A-behörigheter. Däremot annorlunda jämfört med B-behörigheten naturligtvis. Det som skiljer är en tilläggsdel för A, samtidigt som vissa delar ur B-delen går bort. Exempelvis fordonskännedom samt frågor om när dubbdäck är tillåtna osv.
Går du på fordonsprogrammet så har dom troligtvis redan köpt datamaterialet för A-behörigheten.
Brukar ingå, man köper "stora paketet" , alla behörigheter eftersom ni troligtvis har för lastbil osv.

Gosnacka och fjäska för lärarna så kanske det öppnar sig en möjlighet att du får plugga på den specifika A-behörigheten på skolan...
(ni har väl datorer med programmen för teoridelen)
 
Top