95 oktan vs. 99 oktan V-Power

Sweken

New member
Vad ska man köra på? Märker man någon skillnad? Fördelar och nackdelar?
Kör själv en Yamaha 600 XT.
 

Olsson

New member
Jag kör V-Power eftersom det ska innehålla mer rengöringsmedel. Mina ventiltalrikar (yttersida mot trottelhus) har avlagringar som ser ut som grillkol. Det fanns där efter 600 mil från ny. Att det håller högre oktan är också bra eftersom jag är lite osäker på min mappning just nu.
 

Kent@

New member
Skillnaden mellan 95 och 99 oktan ligger i hur känslig bensinen är mot knackning, alltså självantändning innan tändstiftet ger ginstan som tänder soppablandningen.
En trimmad motor som har högre kompression jämfört med en otrimmad kräver oftare ett högra oktanvärde, t.ex en kompressormatad motor eller en motor som fått en planad topp... detta är lite generellt men ändå, principen gäller.

Har du en vanlig motor som inte är trimmad märker du ingen skillnad om motorn är gjord för 95 oktan. DU betalar bara mer pengar men får inget i utbyte, tyvärr....

/Kenta
 

Leif H..oj

New member
....Har du en vanlig motor som inte är trimmad märker du ingen skillnad om motorn är gjord för 95 oktan. DU betalar bara mer pengar men får inget i utbyte, tyvärr..../Kenta

När jag kollade produktbladet på Shell punkt se för V-Power så framhäver man dessa nedan fyra fördelar och bör väl gälla mc-motorer också :confused:. Dom avråder dock att använda V-Power som flygbränsle och att äldre motorer också tillsammans med V-Power vill ha slitagekyddande tillsats :rolleyes:.
Ska man inte tro på att V-Power ändå har fördelar för oss alla???

Bästa Miljöklassen
Shell V-Power uppfyller högsta miljökrav för bensin - Miljöklass 1.

Mer kraft och bättre acceleration
Den unika sammansättningen hos Shell V-Power har skapats för att ge bilen mer kraft och bättre acceleration redan från första tanken.

Lägre friktion
Shell V-Power är formulerad för att reducera friktionen i motorns inre – för att ge optimal prestanda.

Renhållande förmåga
Shell V-Power renhåller och skyddar motorn under körningen.

Om vanlig bensin MK1 står det mycket om miljöfördelar men också att motorn hålls ren från beläggningar med den vanliga soppan. Vad är det för skillnad på "hålls ren" och "renhåller" i sammanhanget? Nån som jobbar på Shell här?



 

Kent@

New member
Leif H
Det är reklam du läser, klart dom framhåller sin produkt framför andra men det ändrar inte vad jag skrev om skillnaden på 95 och 99 oktanig bensin.
Shell har varit tvungen att ändra sin reklam i samband med att V-power lanserases första pången och det du läser är vad som blev kvar.

Miljömässigt är bensin förkastlig vare sig det är OKQ8 eller Shells bensin.
Att det renar motorn mer än andra bensinsorter tror jag inte ett dugg på.
Mer kraft än annan bensin tror jag inte är märkbart på våra hojar, jag märkte ingen skillnad och jag har inte hört talas om att någon annan märkt något. Så min uppfattning är att du får inget x-tra för pengarna som du märker något av.
 

Zopilote

New member
Precis som Kent@ skrev: I en standardmotor som inte i normala fall har problem med spikning, får du inga som helst fördelar med V-power jämförrt med vanlig standardsoppa. Man kunde möjligtvis tänka sig att avsaknaden av etanolinblandning (5%), kan påverka något, men jag tvivlar på det.
Den största effekten av högre oktantal får du i en motor med överladdning, knacksensor och en tillräckligt avancerad motorstyrning för att reglera laddtryck och tändning till att hela tiden ligga på gränsen till spikning.
 

Olsson

New member
Jag tror V-Power är/kan vara en bättre soppa än ex 95. Det ena är att det är myndighetskrav på tvättmedel i bensin. I alla fall i USA. Hur det är i Sverige vet jag ej. Avlagringar förstör luftflödet om det byggs upp på ventiler. I insprutare förstör det sprutbilden. Det resulterar i försämrad motoreffekt och ökad bensinförbrukning.

Om V-Power har 5 gånger så mycket tvättmedel som lagkravet, vet jag inte heller om det är korrekt. Det kanske skiljer sig åt mellan olika länder – men det är i alla fall Shells argument. (större dos och att det verkligen behövs)

Behövs det då? På min Rotax V990 (Aprilia) har jag hittat kraftiga avlagringar på samtliga ventiler redan efter 600 mil. Om det beror på OKQ8s 95-soppa och att den är skräp – det vet jag inte heller. Jag ringde OKQ8 och pratade med en tekniker på bränsle om saken. Han trodde att V-Powers högre halt av tvättmedel är gynnsamt.

Någon direkt anledning att tanka OKQ8;s 95 kan jag i alla fall inte finna.
 
Last edited:

Olsson

New member
Ollson! Om du har problem med avlagringar på ventilerna bör du kolla mappningen istället för att tanka V-power.

//Roberth

Jag mappade senast igår men den har aldrig varit långt från var den bör vara. Första 200 (eller så) milen har den dessutom gått mycket med smalbandslambda i lambda-1 vid cruise och inte rikare än runt 0.85 vid belastning.

Avlagringarna är alltså inte sot utan andra ämnen (oxider?). Det har uppstått med 95 och 98-soppa främst från OKQ8. Det verkar som att de sker oberoende av mappning. Det är också vad andra har erfarit.
 

chicken

New member
tror det var tidningen bike som för ett tag sen testade 95 vs v-power. enligt dom var skillnaden knappt mätbar.. nu var det nog bara effektmässigt dom testade,o avlagringar mm vet jag inget om. jag tankar bara 95 på mina hojar,o dom bara går o går;)
 

Olsson

New member
tror det var tidningen bike som för ett tag sen testade 95 vs v-power. enligt dom var skillnaden knappt mätbar.. nu var det nog bara effektmässigt dom testade,o avlagringar mm vet jag inget om. jag tankar bara 95 på mina hojar,o dom bara går o går;)

Motorcyklar har inte (sällan) knacksensorer. Med knacksensorer i closed loop, t ex som många bilar har, bör det göra effektskillnad när ECUn får optimera.

Om man nu ska göra ett effekttest för att testa Shells argument så bör man ju göra det i en maskin med knacksensorstyrning. Om man vill testa argumentet med rening, bör man ju köra hojen med V-Power under en lång period kanske 10-20 tankar (?) eller så. Dessa tester med en kort repa och växla bränsle, följt av en kort repa igen och utan knacksensorstyrning blir ju lite löjliga när de inte verkar förstå argumenten.
 

NoMekk

New member
Vad ska man köra på? Märker man någon skillnad? Fördelar och nackdelar?
Kör själv en Yamaha 600 XT.

Mina egna, högst ovetenskapliga, tester visar att jag får något lägre bränsleförbrukning med V-power (eller Statoils 98 oktan) än med vanlig 95. Cirka 10% lägre förbrukning har stämt för både min bil och min hoj. Med hojens snittförbrukning på 0,61 l/mil är ju den skillnaden försumbar.

Men prisskillnaden mellan 98 och 95 gör att det hela blir ett nollsummespel :eek:
 

Olsson

New member
Var bussig och förklara för en "oinvigd" vad som menas med "mappning" :eek:
//Jojje

Ordet kommer från engelskans "map" d v s kartläggning, eller detaljerad beskrivning över något (ungefär).

I sammanhanget är det beskrivning av korrigeringsdata för t ex olika kombinationer av motorhastighet och trottellägen och för att få rätt luft- bränsleförhållande vid förbränningen. "Mappning" är verbet och "mapp" (eng. "map") är den färdiga beskrivningen, ofta i form av en tabell som kan laddas upp i någon enhet t ex i en Power Commander.
 
Last edited:

Wroom

New member
Suzuki V-strom 1000 går i alla fall mycket bättre och mjukare på 95 oktan än på högre oktan.
Det är bekräftat och verifierat av många olika källor, och jag har även förvånat märkt detta då jag började tanka 95.
Så i detta och säkert många andra fall är det totalt onödigt att tanka från den dyrare pumpen...
Soppan är nog dyr ändå.
 

Bänkad o Klar

New member
Ordet kommer från engelskans "map" d v s kartläggning, eller detaljerad beskrivning över något (ungefär).

I sammanhanget är det beskrivning av korrigeringsdata för t ex olika kombinationer av motorhastighet och trottellägen och för att få rätt luft- bränsleförhållande vid förbränningen. "Mappning" är verbet och "mapp" (eng. "map") är den färdiga beskrivningen, ofta i form av en tabell som kan laddas upp i någon enhet t ex i en Power Commander.

Tackar!!
//Jojje
 

Roberth

New member
Jag mappade senast igår men den har aldrig varit långt från var den bör vara. Första 200 (eller så) milen har den dessutom gått mycket med smalbandslambda i lambda-1 vid cruise och inte rikare än runt 0.85 vid belastning.

Avlagringarna är alltså inte sot utan andra ämnen (oxider?). Det har uppstått med 95 och 98-soppa främst från OKQ8. Det verkar som att de sker oberoende av mappning. Det är också vad andra har erfarit.

Då har du koll där iallafall:)

Intressant med just OKQ8 och soppan där:confused:
Är det en och samma mack eller är det OKQ8 generellt?

Jag brukar tanka en tredjedel E85 vid touringkörning i Kawan(förgasare) vilket jag antar ger en renande effekt på det mesta.;)

Angående "tvättmedel" i V-power funderar jag på om det är av samma sort/typ som STP tillhandahåller. Då är det ju inte mycket annat än fotogen och en skvätt tvåtaktsolja de har blandat i?!
I akutflaskan STP säljer finns det även en del av något som löser upp metall.

Intressant är det hursom.:)

Mvh Roberth
 

Olsson

New member
Intressant med just OKQ8 och soppan där:confused:
Är det en och samma mack eller är det OKQ8 generellt?

Det är OKQ8 generellt men främst från samma mack. Men att "döma ut" OKQ8 är nog inte rätt. Jag har ju även tankat på andra mackar.

Angående "tvättmedel" i V-power funderar jag på om det är av samma sort/typ som STP tillhandahåller. Då är det ju inte mycket annat än fotogen och en skvätt tvåtaktsolja de har blandat i?!
I akutflaskan STP säljer finns det även en del av något som löser upp metall.

Jag har ingen koll där. Bränsleteknikern på OKQ8 jag snackade med, pratade mycket om aromater. Kanske är det vad som används som tvättmedel?
 
Last edited:

CalleP

New member
V-power

Jag vet inte om jag kan tillräckligt mycket om detta,men jag hade 250cc MC-scooter och när jag tankade V-power så ökade faktiskt toppfarten.Inte mycket men en del.Det kan ju bero på det högre oktantalet.Jag tror däremot att på effektstarka motorcyklar så märks det inte så mycket som på klena motorer.
 

rednax

New member
Skillnaden mellan 95 och 99 oktan ligger i hur känslig bensinen är mot knackning, alltså självantändning innan tändstiftet ger ginstan som tänder soppablandningen.
En trimmad motor som har högre kompression jämfört med en otrimmad kräver oftare ett högra oktanvärde, t.ex en kompressormatad motor eller en motor som fått en planad topp... detta är lite generellt men ändå, principen gäller.

Har du en vanlig motor som inte är trimmad märker du ingen skillnad om motorn är gjord för 95 oktan. DU betalar bara mer pengar men får inget i utbyte, tyvärr....

/Kenta

Precis detta är vad jag läst mig till. En motor som kräver hög oktan kan skadas om man använder lågoktanig, men aldrig tvärtom. Att oktantalet skulle ge märkbar skillnad i förbrukning på en vanlig maskin låter som fantasier. Att just V-strom skulle gå bättre och jämnare med lägre oktan ....:rolleyes: fast jag kan ju ha missuppfattat saken.....
 
Top