95 elller 98 bensin

isidor

New member
håller på att köra in hojen kawasaki er6f spelar det nån roll om man tankar 95 eller 98 oktan ?:confused:
 

lime

Skriver inte
Kikar man i manualen så är det 87 "Antiknock index" som gäller så 95 ska funkar bra.
 

lime

Skriver inte
står att man ska ha högre än RON 91 vet inte om dom menar oktan högre än 91 ?

RON är "Research Octane Number". Man använder en speciell motor som man kör på konstant 600 varv/min. Kompressionsvärdet jämförs sedan med referensblandningen av iso-octane och n-heptan (som alltså har index 0). RON är det som står på pumparna.

MON är "Motor Octane Number" och restmetoden efterliknar mer normal motoranvändning. Man förvärmer t.ex. bränslet. Typiskt är MON-värdet ca 6-10 indexsteg lägre än RON. Den blyfria som vi normalt har i Sverige har RON95 och MON 88-90 (beroende på vad de blandat i).

Om du tar formeln (RON + MON)/2 så får du knackindex. Amerikanarna kallar det för Pump Octane Number.

Det är sammanfattningen. Om du har en timme över, läs http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
 

Pisken

New member
Jepp, kör på 95.:) Enda skillnaden du märker....är i plånboken.

nja , på 98 (samt V-power som inte heller har massa sprit inblandat)) så drar den mindre , samt att du kommer märka att den är ngt rappare ... men ganska försumbar skillnad , knappast värt merkostnaden , men kul å pröva skillnaden ibland ;)
 

Marie

Banned
Jag har sedan första maj av ren djäkla tjurskallighet övergått till att ENDAST tanka V-Power, för att vara säker på att slippa all etanolförorening av soppan....
Detta gäller både bilen och motorcyklarna....
 

UglyJazz

New member
Jag har sedan första maj av ren djäkla tjurskallighet övergått till att ENDAST tanka V-Power, för att vara säker på att slippa all etanolförorening av soppan....
Detta gäller både bilen och motorcyklarna....

Du kommer något längre på V-Power eller 98 oktan än vad du gör på 95 oktan. Detta beror på att energiinnehållet räknat i MJ/liter bränsle är högre i den dyrare soppan.
Vissa kommer att hävda att detta är struntprat men då har dessa människor inte tillräckligt underlag för sina påståenden. Kanske finns det fordon som inte påvisar lägre bränsleförbrukning i l/mil, men "riktiga" mc med bra motorer visar detta fenomen.
Detta kan tydligt ses på mc där man hela tiden har likartad bränsleförbrukning i l/mil och denna sjunker med ökat energiinnehåll i MJ/l bränsle men värt att notera är att kostnaden i kronor/mil fortfarande i stort sett är densamma.
Det som märks är att aktionsradien dvs räckvidden per full tank blir några mil längre, ett inte helt oviktigt faktum vissa gånger.
Sedan är det precis som Marie skriver att jag inte heller vill ha en massa etanol och en massa andra lågkvalitativa kemiska tillsatser i mitt bränsle.
Vidare bör man ha i åtanke att dessa billiga bränsletillsatser KAN öka korrosion och andra kemiska fenomen i såväl spridare som förgasare eller bensintank med flera komponenter i bränslesystemet...

Är det värt dom fjuttiga örena eller max fem kronorna per full tank? Avgör själv. Jag har bestämt mig...
 

Mimmi

New member
Du kommer något längre på V-Power eller 98 oktan än vad du gör på 95 oktan. //men "riktiga" mc med bra motorer visar detta fenomen.
Detta kan tydligt ses på mc där man hela tiden har likartad bränsleförbrukning i l/mil och denna sjunker med ökat energiinnehåll i MJ/l bränsle //Är det värt dom fjuttiga örena eller max fem kronorna per full tank? Avgör själv. Jag har bestämt mig...

Hej!
Jag kör numera min BMW K1100LT på V-Power. Detta efter att jag förra året i Österrike körde enbart på V-Power 100 oktan. Jag märkte nämligen en tydlig minskning i bränsleförbrukningen, och det gäller även den 99 oktaniga V-Powersoppan som finns här. Så tydligen är det en riktig mc med bra motor, men det visste jag ju redan...:):p
Förbrukningen sjönk från ett genomsnitt på 0,52 till 0,48.
Dessutom tycker jag att han går "välare" i maskin. Men det kanske bara är en känsla...
För övrigt gillar jag inte heller spritinblandningen, jag vill själv avgöra om och när jag vill tillsätta karburatorsprit!
 

lime

Skriver inte
Jo, problemet med etanolinblandning är att det ställer helt andra krav på motorstyrningen och ingående komponenter. Ren etanol t.ex. har RON=108.6 men MON på 89.7. Det gör att det är enklare att få det att knacka i en motors som går på ren etanol. Även oljorna tar stryk på ett annat sätt än med renare bensinblandningar.

Det som (oftast) gör att motorcyklar går bättre på högre oktan är att vi har ett relativt stort varvtalsregister som vi använder oss av. Det gör att ytterligheterna när man ska mappa motorn blir större och då blir det även "mer fel". Med högre oktan minskar spannet och gör det enklare för motorn att ge en mer korrekt bränsleblandning över ett större register.

Motorer med stora men få cylindrar ska tydligen vara känsligare för det här än små med många cylindrar. Hittar tyvärr ingen källhänvisning på det så det sista vågar jag inte ta gift på.
 

Bengt Allevad

New member
Motorer med stora men få cylindrar ska tydligen vara känsligare för det här än små med många cylindrar. Hittar tyvärr ingen källhänvisning på det så det sista vågar jag inte ta gift på.

Jag som tillskrev, att anledningen var värmen i min luftkylda R1100S, som gjorde att den går kännbart bättre efter kanske tio minuters körning på bana med V-Power.
Men för all del: det är säkert flera faktorer som spelar in.

Kör numera bara på V-Power som köps hem per dunk, då det inte alltid ligger en Shellmack där jag kör.
 
Last edited:

Kawa2000

New member
Motorer med stora men få cylindrar ska tydligen vara känsligare för det här än små med många cylindrar. Hittar tyvärr ingen källhänvisning på det så det sista vågar jag inte ta gift på.

Min erfarenhet är så.
I min elefantmotor funkar 98 okt klart bättre än (rekomenderade) 95 okt. Den har en märkbart jämnare gång, framförallt varma dagar.

//Jonny
 

Fortis

New member
håller på att köra in hojen kawasaki er6f spelar det nån roll om man tankar 95 eller 98 oktan ?:confused:

Körde in min z1000 på V-power. Och har fortsatt att tanka V-power. Inte för att jag märker någon skillnad egentligen kanske men rent teoretiskt så känns det som det är bättre soppa än 95 eller 98. Många har sagt sitt vad gäller detta med soppa, etanol och vatten och allt vad det är och alla har olika åsikter kring det. Hur som helst så märks det inte så värst mkt i min plånbok ändå, med tanke på att jag (tyvärr) inte kör lika många mil som med bil. Tanka V-power! Grattis till hojen förresten:)
 

isidor

New member
Körde in min z1000 på V-power. Och har fortsatt att tanka V-power. Inte för att jag märker någon skillnad egentligen kanske men rent teoretiskt så känns det som det är bättre soppa än 95 eller 98. Många har sagt sitt vad gäller detta med soppa, etanol och vatten och allt vad det är och alla har olika åsikter kring det. Hur som helst så märks det inte så värst mkt i min plånbok ändå, med tanke på att jag (tyvärr) inte kör lika många mil som med bil. Tanka V-power! Grattis till hojen förresten:)

Tackar!

tyvärr har vi inte shell här skulle nog tankat det annars
håller med om att högre oktantal borde vara renare soppa
ville ha reda på om det kan vara skadligare att köra på 95
det var många åsikter om det :)
 

Lason

New member
Jag är snål och tanka 95 i min XT, sitter ju lamdasond och sånt skit på den, så den justerar sig rätt bra själv :)

Kanske skulle prova några tankar med högre oktan, just nu drar den ca 0,47 blandad på 95 :) Kanske kommer under 0,45 på 98-99 :)
 
Top