4Bikers tält

V Saarela

New member
Brukar väl inte göra recensioner, men känner nu att jag måste det :)

Köpte mitt i säsongen ett sk snabbtält 4Bikers. Enligt deras sida så ska man smacka upp den på 30 sekunder. http://www.handelsboden.com/mctalt-4bikers-original-p-1261-c-188.aspx

För mig var snabbheten det viktiga, men det stämmer ju inte....
Vad tycker ni som köpt det större tältet?


Som tält bara
När tältet väl står där så gillar jag den. Väl tilltaget med plats så man kan ha tre stora Giviväskor liggande öppna. Bäst är ändå golvet i förgården. Man kan då lämna mc-skorna där över natten. Promenadskorna lämnar man också där och man slipper dra in grus och smuts in i tältet. Regnar det så rinner vattnet in där så man får inte lämna nåt som inte får bli blött.
120826b6.jpg

Bra med golvet i förgården.



Montera upp tältet
30 sekunder säger Handelsboden att det tar att montera upp tältet. Jo, kanske det, men då är den ju inte färdig på långa vägar. Det tar minst 30 sekunder att få tältet att stå, men sen ska ju förgårdens jobbiga pinne träs igenom och bara pinnen tar det dubbla att trä igenom och då är inte tältet fortfarande inte färdig.
Som jämförelse med mitt gamla Biltematält gamla sk "snabbtält" med vikpinnar. Den hade ett inner- och ett yttertält som skulle upp separat. Den hade också en separat pinne som skulle monteras upp. Pinnen var mer lättmonterad, men det viktigaste, regnade det så kunde man skippa pinnen, slänga in packningen och krypa in i tältet i skydd från regnet. Det kan man inte göra på 4Bikers tältet, pinnen måste monteras.
120826b1.jpg

Minst 30 sekunder har gått och då ser tältet ut såhär. Långt ifrån färdig.


120826b2.jpg

Den flera meter långa pinnen över förgården.


120826b3.jpg

Pinnen fastnar och man får då gå över på andra sidan och hjälpa till.


120826b4.jpg

Använder 5 av stålpinnarna. En bakom tältet, en på varsin sida och två för att fästa fast förgården. Snörena som följer med har jag kastat.
 

V Saarela

New member
......fortsättning


Kvaliten
Svårt att säga om kvaliten efter bara dryga tio nätter, men en av remmarna på förgårdens golv har lossnat i sömmarna, så det bådar ju inte gott om man skulle nu vilja använda tältet ofta i flera år framåt.
120826b5.jpg

En av remmarna har lossnat i sömmarna.



Montera ner tältet
Inget snabbjobb att montera ner tältet heller. Pinnen över förgården tar nu dubbel tid. Den fastnar lite här och där i pinnens skarvar och man får då hjälpa till. Tältets pinnar får man också bevaka att dom viks in rätt.
120826b7.jpg

Den långa pinnen över förgården fastnar i pinnens skarvar lite här och där


120826b8.jpg

Tältets pinnar får man bevaka att dom viks in i rätt ordning.



Packa ihop tältet
När man väl fått ihop tältet i en hög, så gäller det att rulla ihop den ganska tajt. Vid blött väder ser man ut som om man fått med sig halva gräsmattan upp på armarna. Påsen till tältet är väl egentligen lite för liten. Ska man lyckas få ihop den spända dragkedjan snabbt så krävs det tre händer.
120826b9.jpg

Nu ska tältet rullas ihop. Man får börja i ena ändan och rulla ihop den riktigt hårt om den sen ska fås in i påsen.


120826b10.jpg

Tältet ihoprullat. Här har jag väl lyckats ganska bra.


120826b11.jpg

Syns att innehållet är för stort och dragkedjan är tajt.



Jämförelse
Som tält är 4Bikers ett bra tält, men att skriva att det tar 30 sekunder att montera ihop den är falsk marknadsföring. Har gjort en jämförelse i tid från det att jag sitter i tältet med vanliga byxor på. Då ska jag byta om till mc-kläder, packa ihop allt vad gäller packning och sen montera ner tältet. Med Biltemas tält tog det 15 minuter så kunde jag vrida om nyckeln på hojen och köra iväg. Med 4Bikers tar det 20 minuter. 5 minuter längre låter inte mycket, men om vädret vill så är det faktiskt 5 minuter längre i spöregn......och då känns dom minuterna långa.

4Bikers
120826s12.jpg

Bra tält, men tar för länge att montera upp, ner och packa ihop.


Biltema
120826s13.jpg

Dåligt tält(läs botten) men snabb att sätta upp, ner och packa ihop.

(Biltema säljer inte tältet mer)
 
Last edited:

gundj

New member
Jag förstår inte varför man köper ett sånt tält överhuvudtaget.
Marknaden är full av mer eller mindre självstagande kupoltält avsedda för fjäll och skärgårdsbruk.
Dessa reses lätt och är avsedda för hårt väder.
Dessutom väger de mindre och tar mindre plats.
Att välja ett kinessytt tält bara för att det är billigt känns som att kissa i skinnstället, det värmer en stund, sen blir det bara kallt och blött.
Möjligheten att packa inner och yttertält separat ska inte glömmas heller, då kan det blöta yttertältet ligga i en plastpåse och torkas vid lämpligt tillfälle.
 

V Saarela

New member
Jag förstår inte varför man köper ett sånt tält överhuvudtaget.
Marknaden är full av mer eller mindre självstagande kupoltält avsedda för fjäll och skärgårdsbruk.
Dessa reses lätt och är avsedda för hårt väder.
Dessutom väger de mindre och tar mindre plats.
Att välja ett kinessytt tält bara för att det är billigt känns som att kissa i skinnstället, det värmer en stund, sen blir det bara kallt och blött.
Möjligheten att packa inner och yttertält separat ska inte glömmas heller, då kan det blöta yttertältet ligga i en plastpåse och torkas vid lämpligt tillfälle.

Kanske definiera självstagande.
Vad jag förstått så har det inget med vikpinnar("snabbtält") att göra som 4Bikers tältet?
 

gundj

New member
Självstagande tält behöver inga markpinnar, annat än i väldigt blåsiga lägen.
Oftast består dessa av två korsande långa pinnar och i några fall av ytterligare en över absiden (ingången med tak över).

Det brukar ta några minuter att få upp och vill man ha mer snabbresta tält så är det tunneltält, men då krävs markpinnar.
Personligt rekord för 3-mans tunneltält (Hilleberg) är under minuten, men då gäller det att man packat rätt i påsen innan.

Inget jättebra exempel http://www.fjallraven.se/produkter/talt/akka-dome-2 men filmen visar principen.
 

V Saarela

New member
Okej, men fortfarande ska pinnar träs igenom innan den står.....och det var ju inte det tråden handlade om.
Finns jättebra tält för den vanliga användare just nu hos Rusta för 250:-
Nej....jag vägrar köpa ett tält för cirka 5000:-

Min recencion var i all välmening till tänkbara köpare och i samma veva en undran till alla som köpt(sett att det ploppat upp en hel del av dessa) ett tremanstält, tycker ni att ni fick det ni köpte? Är det rätt att skriva på hemsidan att det tar 30 sek att få upp tältet?(vilket iof är sant, men då är den ju inte färdig)
 

gundj

New member
Mitt inlägg var ingen kritik till dig eller din recension, det var mycket bra.
Jag reagerar mest på att ett företag som vänder sig till MC-åkare på semesterresa säljer tält som faller sönder och är omständligare att resa än vad som förespeglas.
Och jag tycker inte heller att man ska betala 5000:- för ett tält för MC-bruk, men kanske 2000:- eller lite mer, då vet man att det håller och håller mig torr.
I den stora konkursen med inköp av MC och övrig utrustning känns det dumt att snåla på tältet, ett dåligt sådant kan sabba den bästa semestern.
 

V Saarela

New member
Mitt inlägg var ingen kritik till dig eller din recension, det var mycket bra.
Jag reagerar mest på att ett företag som vänder sig till MC-åkare på semesterresa säljer tält som faller sönder och är omständligare att resa än vad som förespeglas.
Och jag tycker inte heller att man ska betala 5000:- för ett tält för MC-bruk, men kanske 2000:- eller lite mer, då vet man att det håller och håller mig torr.
I den stora konkursen med inköp av MC och övrig utrustning känns det dumt att snåla på tältet, ett dåligt sådant kan sabba den bästa semestern.

:tummenupp
 

sannybo

Member
Jag har också ett sådant tält.
Har haft det under fyra resor nu och är riktigt nöjd med det.
Än så länge har inget gått sönder på det.
Håller med om att 30 sekunder att sätta upp det på är ren bluff & båg, däremot har jag kommit på en teknik som gör att det är relativt lätt att putta igenom den långa pinnen så den går hyfsat lätt att få in och ur tältduken.
Om man kan ha överseende med att det tar längre tid än 30 sek att få upp så tycker jag att det är ett perfekt tält för mig.
Det jag uppskattar är förgården med golv samt att det är så högt att man kan sitta i stolen i tältet om man inte kan vara utomhus. (spöregn)
Har haft det i ett antal häftiga regnväder utan att det läcker men då har jag iof impregnerat sömmarna en gång.
 

Kraftfull

New member
När jag kör hoj brukar jag hålla mig på vandrarhem och billiga hotell när jag är ute och åker. Dock brukar vi ha med tältet när vi är ute och bilar och då har vi köpt ett riktigt bra tunneltält från tent-tents.com

Företaget håller till i Holland men levererar snabbt till Sverige. Vårt tält kostade ca 2000 kr inkl frakt för två år sedan. Tar 5 minuter innan man kan flytta in, och har ca 15 kvm golvyta. Japp, inget att ha med på hojen men de har en hel del tält på sin sida!
 

V Saarela

New member
Jag har också ett sådant tält.
Har haft det under fyra resor nu och är riktigt nöjd med det.
Än så länge har inget gått sönder på det.
Håller med om att 30 sekunder att sätta upp det på är ren bluff & båg, däremot har jag kommit på en teknik som gör att det är relativt lätt att putta igenom den långa pinnen så den går hyfsat lätt att få in och ur tältduken.
Om man kan ha överseende med att det tar längre tid än 30 sek att få upp så tycker jag att det är ett perfekt tält för mig.
Det jag uppskattar är förgården med golv samt att det är så högt att man kan sitta i stolen i tältet om man inte kan vara utomhus. (spöregn)
Har haft det i ett antal häftiga regnväder utan att det läcker men då har jag iof impregnerat sömmarna en gång.

Tackar för input. Kan du möjligen beskriva knepet med pinnen?
 

Jalooja

New member
Tältkvalitet

varför klaga o gnälla its life, o ju gamligare vi blir desto grinigare. du har nog fått Bodenupplagan av tältet,
det inkluderar ett test . Vtät- INTE ??? .
Jag har1 själv o kan inte säga mer än att det fungerade klanderfritt.
mvh Tore Gammelstad





Kvaliten
Svårt att säga om kvaliten efter bara dryga tio nätter, men en av remmarna på förgårdens golv har lossnat i sömmarna, så det bådar ju inte gott om man skulle nu vilja använda tältet ofta i flera år framåt.
120826b5.jpg

En av remmarna har lossnat i sömmarna.



Montera ner tältet
Inget snabbjobb att montera ner tältet heller. Pinnen över förgården tar nu dubbel tid. Den fastnar lite här och där i pinnens skarvar och man får då hjälpa till. Tältets pinnar får man också bevaka att dom viks in rätt.
120826b7.jpg

Den långa pinnen över förgården fastnar i pinnens skarvar lite här och där


120826b8.jpg

Tältets pinnar får man bevaka att dom viks in i rätt ordning.



Packa ihop tältet
När man väl fått ihop tältet i en hög, så gäller det att rulla ihop den ganska tajt. Vid blött väder ser man ut som om man fått med sig halva gräsmattan upp på armarna. Påsen till tältet är väl egentligen lite för liten. Ska man lyckas få ihop den spända dragkedjan snabbt så krävs det tre händer.
120826b9.jpg

Nu ska tältet rullas ihop. Man får börja i ena ändan och rulla ihop den riktigt hårt om den sen ska fås in i påsen.


120826b10.jpg

Tältet ihoprullat. Här har jag väl lyckats ganska bra.


120826b11.jpg

Syns att innehållet är för stort och dragkedjan är tajt.



Jämförelse
Som tält är 4Bikers ett bra tält, men att skriva att det tar 30 sekunder att montera ihop den är falsk marknadsföring. Har gjort en jämförelse i tid från det att jag sitter i tältet med vanliga byxor på. Då ska jag byta om till mc-kläder, packa ihop allt vad gäller packning och sen montera ner tältet. Med Biltemas tält tog det 15 minuter så kunde jag vrida om nyckeln på hojen och köra iväg. Med 4Bikers tar det 20 minuter. 5 minuter längre låter inte mycket, men om vädret vill så är det faktiskt 5 minuter längre i spöregn......och då känns dom minuterna långa.

4Bikers
120826s12.jpg

Bra tält, men tar för länge att montera upp, ner och packa ihop.


Biltema
120826s13.jpg

Dåligt tält(läs botten) men snabb att sätta upp, ner och packa ihop.

(Biltema säljer inte tältet mer)[/QUOTE]
 

SuperMek

New member
Jag har 4Bikers oranga variant som är av samma stuk som tältet ovan, dock mer långsmalt men med en extra tvärpinne som skall monteras i efterhand sedan tältet har snäppts upp på plats. Monteringen inklusive markpinnar är en sisådär 5 minuter i lagom slötempo vilket jag tycker är ok. Bilden nedan är från FIM i Polen i somras. Jag åkte sedan vidare till södra Polen och Tyskland i ett par veckor och tältade och tycker tältet är bra. För solotältande är storleken perfekt. Jag har ett extra skydd i form av vanlig grön billig presenning i botten som lämpligt bildar ett gott underlag i en liten förgård som stuvar mc-stövlar och lite annan bråte som inte behöver bara inne i tältet, men ändå förvaras lite skyddat. Ösregn bjöds vi på flera gånger under FIM och tältet klarade det galant. Jag gillar konstruktionen med innertält som hänger på plats vid uppsättningen. En bra konstruktion. De tre ventilationsluckorna saknar någon form av distans som håller dem öppna, men med hjälp av s.k. klassisk skogspinne var det åtgärdat.

View attachment 4975
 

peter67

New member
Jag måste erkänna att den extra pinnen är lite tråkig,men funkar.Hade ju varit bättre om det suttit sådana plastkokar som sitter över dom vikbara pinnarna,då hade man bara kunnat klämt fast den långa pinnen.Förövrigt är jag riktigt nöjd och 30 sek är då inga problem.Var perfekt när vi slog upp det i Drevsjö i augusti när myggen höll på att käka upp oss,snabbt upp och in:).Att packa är med enkelt och smidigt bara man lärt sig tekniken.
 
Top