382 mil genom Sverige och Norge

Talisker

New member
Under 1½ vecka i början av juli gjorde jag och hustrun en trevlig tur genom Sverige och Norge. Här kommer några tips för dig som ska ut på vägarna.

:)Första vandrarhemmet vi bodde på låg nån mil norr om Härnösand. Orten hette Rö och låg ute vid vattnet/havsviken. Det var ett gammalt trevligt vandrarhem med "pensionatsanda". Lägg till det en liten restaurang med lax från ortens fiskare och ett gott svalt vitt vin. En mycket trevlig kväll.

:(I Umeå stannade vi på Hotell Best Western Botnia. Här var det faktiskt sämre service än på något av de bevistade vandrarhemmen. Staden Umeå är mycket trevlig med sin låga bebyggelse och många björkar.

:)Efter Umeå tog vi oss till skidkungarna/drottningarnas by Tärnaby. Bodde på fjällhotellet tillsammans med några få andra gäster. God service och ett fantastiskt läge mitt emellan Ingemar- och Anjabacken. Tärnaby är ingen håll-i-gång-ort på sommaren. Vi lyckades hitta ett kvällsöppet matställe.

:eek: Efter Tärneby drog vi mot Norge. Strax efter Hemavan mötte vi alla vägarbetens moder. Jag varnar alla mc-förare för detta. 8,5 kilometer att köra på en yta som består av ca 3 cm stenar som rör sig på alla håll.
När vi väl var förbi och hade klarat oss från både kullkörning och punktering anlände vi till Norge där vi togs emot av en 8,6 km lång, kall och mörk vägtunnel.

:)Norge är ett mycket vackert land med vägar som verkar vara byggda just för mc. :eek:Kurvorna är många - men se upp. Trots att du kör på en europaväg finns det såväl får som kor betande i dikesrenen. Mitt i en kurva låg fem får och solbadade upp på asfalten.

:)Efter en natt på vandrarhem i Grong ställdes färden först till Dombås för en natt i en "Hytte" och därefter mot Trollstigen.
En fantastiskt väg som klättar upp för en nära nog lodrätt fjällsida på ca 800 meter. Svängarna var så snäva att man såg efter mötande trafik i backspegeln. Fortsättningen men en färjetur över en liten fjord och därefter upp för nya stigningar till 1100 meters höjd var mycket trevlig mc-åkning. Lunch vid en snödriva med dricka direkt från fjällbäcken. Vi kom fram till nästa fjord där man långt nere kunde skönja kryssningsfartyg som lagt till utanför Geiranger.
Vägen gick slingrande ner till staden mellan fjällen för att på andra sidan fjorden åter gå upp på fjället.

:) Lillehammer hade ett bra och trevligt vandrarhem som är beläget i järnvägsstationen. Det närmaste hotell man kan komma på vandrarhem.

:)Sista övernattningen på vår tur blev utanför Uddevalla i Gustafsberg. Ett mycket trevligt vandrarhem inrymt i Sveriges första varmvattenbadhus, byggt 1814. Kan rekommenderas kanske främst grannhuset som inrymde serveringen Snäckan med mycket god mat och vin till hyggligt pris.

Matz
 
Last edited:

Tobbe VS Suzuki

New member
Schysst resa! :) skall passa på att svänga in om Rö och kanske övernatta där :) Åker själv på långresa i Sverige med start nu på fredag :) Men jag har tänkt att vara borta i tre veckor så det blir lite mer avslappnat :) Men toppen att du lade upp resan här så vi andra kan nyttja dina tips :)

Ha det!
//Tobbe :)
 

mudder

Member
Det verkar ha varit en trevlig resa.:)

:eek: Efter Tärneby drog vi mot Norge. Strax efter Hemavan mötte vi alla vägarbetens moder. Jag varnar alla mc-förare för detta. 8,5 kilometer att köra på en yta som består av ca 3 cm stenar som rör sig på alla håll.
Det där kunde ha varit resans höjdpunkt om du hade haft en likadan hoj som mig.;):D
 

Anette GL

New member
Ja, Norge är förundrande vackert....

Vi har just kommit hem ifrån en resa upp genom delar av Sverige och ner en bit i Norge. De har fantastiska miljöer, slingrande vägar, fjordar, vattendrag, broar och tunnlar. Vi upplevde en hel del makalösa vyer. Torghatten, Atlanthavsvägen och Trollstigen är bara några fantastiska platser. Många fler finns onekligen.

Särskilda små glädjeämnen på turen är att nästan alla mötande motorcyklister hejar, att många har reflexväst på sig och att många resenärer är pigga på en stunds prat på färjorna på väg till nästa upplevelse.

Mc drar prat och glädje. Onekligen.

En resa i Norge kan verkligen rekommenderas.

Anette
 
Top