3 mil på 1 minut - mätarställningen retas med mig.

Olof

New member
Har en XRV750 som börjar närma sig 10.000 mil. Trodde jag. För idag när jag startade och varvade upp den (inget jag vanligtvis gör, utan jag skulle retas med en kompis) så ser jag hur mätarställningen fluddrar till. Plötsligt är tredje siffran från höger sida 1/3 från 2 till 3. Jag blir fundersam. Varvar lite till, vibrationerna gör att den snart (2-3 vrid på gashandtaget) står på 3, övriga siffror till höger (alltså km och 100m) har inte följt med. Helt plötsligt har jag stillastående färdats 3 mil. Och jag blir visserligen glad för att jag inser att den kanske inte har gått så långt den tror att den har gått men hur är detta möjligt? Jag trodde alla siffror var beroende av varandra, så att "siffra 3" inte kunde röra sig utan att de två siffrorna innan hade roterat sina varv? Jag har nu ställt distansmätaren på 0 och ska jämföra den med mätarställningen efter ett par dagar för att se om det verkligen diffar, men jag såg ju hur den tredje siffran vibrerade iväg av sig självt. Nån som vart med om något liknande?
 

Bansaie

New member
Som du säger så borde siffrorna följa efter varandra på den typen mekaniska eller elektromekaniska räkneverk. Har själv inte varit med om nått liknande.
Har du testat och jämföra mellan trippmätaren och den vanliga km-mätaren. Skriv av mätarställningen och nollställ trippen och kör sen en bit och kolla om de räknar upp lika mycket.
 

namn

New member
Tänkbart att någon tidigare ägare med rymligt samvete justerat mätarställningen till sin fördel på ett oaktsamt sätt ock därmed skadat de mekaniska delarna .. det är vad jag tror.
 

dalis

New member
Det är förmodligen som föregående skribent (namn) skriver, det finns säkert några små plast kuggar som skadats på just den siffran.
Å andra sidan så spelar det ingen roll hur långt den har gått en AFFE bara går och går och går.......;)
 

dalis

New member
OT men jag måste kommentera:
Just nu i skrivande stund så handlar tre av de fyra översta trådarna i mekforumet om hastighetsmätar problem....:(
 
Top