250 spänn/ år för MP3

RobotScooter

New member
Hej

När jag var på Johans MC i göteborg och testade MP3 ställde jag massa frågor till säljaren b la frågade jag vad MP3 kostar i helförsäkring för ett helt år. Säljaren sa att runt 250 kronor per år kostar MP3 i försäkring. Det tyckte jag lät förhållandevis billigt jämfört med att helårsförsäkra en bil. Sen är bensintanken på MP3 mycket mindre, 14 liter jämfört med tanken på en bil som kanske är på 50-100 liter. Jämför man då med vad bensinen kostar idag, bensinen är ju idag något billigare än den äckliga dieseln och MP3 är ju en vanlig bensinare, ser jag det som att MP3:an vinner med hästlängder när det gäller både helförsäkring och att tanka den.

När man köper en ny bil och kör ut den på gatan tappar bilen ca 50 000 spänn på direkten, hur är det med MP3 tappar en ny MP3 också värde när man tar ut den på gatan?

När man kör med MP3 och med alla andra MC har jag hört att då ska man köra i mitten av högerfilen men med vanliga trampcyklar och mopeder kör man till kanten på högerfilen, har detta med hastighetsbegränsningen att göra?
 
Last edited:

Bansaie

New member
Med en MC eller trike kan du ju följa trafikrytmen på ett helt annat sätt än med en moped eller cykel.

En motorcykel, 2 eller 3 hjulig har rätt att uppta samma plats som en bil så du får nyttja hela din körbana, givet då att man följer regeln som alla fordon ska följa d.v.s. att om så är möjligt underlätta för de som vill köra om och absolut inte försvåra omkörningar.

Kör du på vanlig landsväg kan du för att öka din synlighet med fördel ligga mer till vänster i ditt körfält (alltså närmare mittlinjen) Ungefär där bilarna normalt har sina vänsterhjul. Detta signalerar tydligare för de som ska svänga upp på vägen att du inte är en moped.

Klart den tappar i värde, hur mycket vet jag inte. Motorcyklar i allmänhet har i.a.f. procentuellt sett ett bättre andrahandsvärde än bilar och det borde väl även gälla en MP3'a
 

Alexander76

Member
Jag köpte min MP3 500 för 85 ny, fick 65 ett halvår senare vid inbyte till annan ny motorcyckel. De verkar dock ha gått upp i pris sedan dess.
 

Alexander76

Member
Säljaren sa att runt 250 kronor per år kostar MP3 500 i försäkring.
Ganska oseriös säljare, det lägsta jag kommer ner i hos Svedea är ca 2143kr... då är det bara trafikförsäkring och med högsta självrisken och med förvaring i låst utrymme.

Mer verkligt är 6351kr, för helsförsäkrat och lägsta självrisken (fortfarande låst utrymme) dvs ca 520kr/mån
 

RobotScooter

New member
Med en MC eller trike kan du ju följa trafikrytmen på ett helt annat sätt än med en moped eller cykel.

En motorcykel, 2 eller 3 hjulig har rätt att uppta samma plats som en bil så du får nyttja hela din körbana, givet då att man följer regeln som alla fordon ska följa d.v.s. att om så är möjligt underlätta för de som vill köra om och absolut inte försvåra omkörningar.

Kör du på vanlig landsväg kan du för att öka din synlighet med fördel ligga mer till vänster i ditt körfält (alltså närmare mittlinjen) Ungefär där bilarna normalt har sina vänsterhjul. Detta signalerar tydligare för de som ska svänga upp på vägen att du inte är en moped.

Klart den tappar i värde, hur mycket vet jag inte. Motorcyklar i allmänhet har i.a.f. procentuellt sett ett bättre andrahandsvärde än bilar och det borde väl även gälla en MP3'a

Tack för utförligt bra svar.
 

RobotScooter

New member
Ganska oseriös säljare, det lägsta jag kommer ner i hos Svedea är ca 2143kr... då är det bara trafikförsäkring och med högsta självrisken och med förvaring i låst utrymme.

Mer verkligt är 6351kr, för helsförsäkrat och lägsta självrisken (fortfarande låst utrymme) dvs ca 520kr/mån
Är MP3 dyrare att helårsförsäkra än en bil jag trodde det var tvärtom?
 

RobotScooter

New member
Ganska oseriös säljare, det lägsta jag kommer ner i hos Svedea är ca 2143kr... då är det bara trafikförsäkring och med högsta självrisken och med förvaring i låst utrymme.

Mer verkligt är 6351kr, för helsförsäkrat och lägsta självrisken (fortfarande låst utrymme) dvs ca 520kr/mån

Jag skrev nog fel i mitt inlägg, menar givetvis 250 spänn/månad.
 
Top