110529 KNIX Gröndal

Strandell

New member
Något jag ställer mig frågande till efter att ha titta på lite film. Att köra om nån i ingången till en kurva och tjäla någons spår får man inte göra i nån grupp.

Efter att ha tittat på Rickny´s film så ser jag att det är just det han gör 5:00-5:05.

Hade detta varit en licensträning hade jag inte haft några problem med det.

Men är man på SMC´s kurs så...... hur rutinerad man än är!.:rolleyes:

SGM

Moderator
Jag noterade samma sak, det är inte ok (oavsett om man på motarden har det som enda sätt att köra om på när motorstarkare hojar seglar ifrån på rakorna).

Vi får ta upp det med instruktörsgruppen inför kommande körningar att det får bli hårdare tag me't. :)

Peter1980

New member
Som hyfsat flitig deltagare på både knix och storbanekörningarna så skulle jag önska att man går igenom/"påminner" vad det faktiskt betyder att "hålla sitt spår" och att inte "stjäla någons spår".

Det brukar nämnas att man inte får ta någon annans spår.. men jag är rätt säker på att många inte förstår vad man menar med det.

Särskilt på storbana är det ganska olustigt när någon är helt oförutsägbar alternativt att det plötsligt ligger någon annan där man tänkt att köra.

Kjell-Anders

New member
Stjäla spår, info om vad som menas

Bra idé, Peter. Dels bör SMC ha upplysningar om olämpliga omkörningssätt i sina banåkningsfakta, lämpligen uppritade som skisser. Dels lämpliga omkörningsvägar, positiva exempel. Även de tydligt uppritade.
Jag ska ta upp saken med SMC-instruktörer jag känner.

Själv har jag lite svårt att avvika från idealspåret inför kurvor, men bör nog träna på sämre spår, vilket kan bli nödvändigt för att kunna göra smidiga och säkra omkörningar.

kimelliz

New member
Premiär på Gröndal för min del och jag tog det därför lugnt. Banan är mycket trevlig med harmoniska svängar så jag kommer garanterat att återkomma.

Jag bifogar en film.

http://www.youtube.com/watch?v=INcikMOuiDM
Snyggt kört!!!
Kul att se sig själv bakifrån, tack! Nu vet jag vad jag ska jobba med...
Ja, håller med, för att vara en "typ" gokartbana och första körning, riktigt kul. återkommer!!!
På återseende! :)

HrHptm

New member
Bra idé, Peter. Dels bör SMC ha upplysningar om olämpliga omkörningssätt i sina banåkningsfakta, lämpligen uppritade som skisser. Dels lämpliga omkörningsvägar, positiva exempel. Även de tydligt uppritade.
Jag ska ta upp saken med SMC-instruktörer jag känner.

Själv har jag lite svårt att avvika från idealspåret inför kurvor, men bör nog träna på sämre spår, vilket kan bli nödvändigt för att kunna göra smidiga och säkra omkörningar.

Grabbar!
För de som kör i den mest fartfyllda gruppen är detta ingen nyhet!
Vid förarmötet och när instruktörerna pratar med sina förare inför första körpasset tas detta upp.
Kom också ihåg att det är den som blir omkörd som talar om ifall det var en dålig/osäker omkörning.
Vi är inte på banan för att "sno spår" utan för att öva på att bli bättre mc-förare. Det uppnår vi bara genom att öva på det instruktören säger. Man kan alltid gå in i depån för att få fri bana för sig själv.

Strandell

New member
Grabbar!
För de som kör i den mest fartfyllda gruppen är detta ingen nyhet!

Lugn, gubben nu har primat hjärnan fått kontroll igen och östrogenet har sjunkit.. ugh, ugh... ;)

Det jag skrev lät negativt MEN.. annars äre bra kört Rickny efter kikat på dom andra du hade på tuben!..