1000 mil väg

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nu finns kartorna på hemsidan som samlades in under 2007; Sveriges viktigaste mc-vägar. På kartorna finns också olyckor från STRADA 2003-2007 inlagda. Flera tidningar har redan hört av sig, därför går SMC idag ut med ett pressmeddelande.
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=4164

Nästa steg i projektet är att peka ut farliga vägavsnitt för motorcyklister på dessa vägar och kanske även på sådana som saknas. Räkna med att jag återkommer om detta!

Tills vidare; kolla in kartorna och kommentera. Alla kartor finns här liksom info om projektet och handlingsprogrammet med Vägverket om en mc-vänligare infrastruktur: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290
 

Rubbe

New member
Hur stor skillnad är det på de kartorna jmf med den hojkartan vi fått som medlemmar?

(Dvs finns det nån mening med att printa ut dem och ha med sig på hojen?)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Mycket stor skillnad. Vägverkets kartor är otroligt bra med hela vägnätet utmärkt. Helt klart värt att ta med sig på hojen.
 

Olsson

New member
(SMCs pressmeddelande)

"Här kan motorcyklisterna själva se var de största riskerna finns för att råka ut för en olycka."

Jag har svårt med tolkningen. Det vore fint om SMC kunde förklara hur man går tillväga för att göra denna bedömning. Jag vet inte om jag bör vara säkrare där det är väldigt få eller inga röda markeringar, eller om det är tvärt om – att det bör vara säkrare vid områden där det flockas med sådana markeringar.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
MC-olyckor är varje röd plupp. Du ser själv var de röda plupparna är, speciellt på kartan för stockholm. Där det är en flock = stor risk enl kartorna.
 

Surikaten

New member
Antal och Risk

Olycksrisken får man inte fram förrän man dividerar med antalet som åkt där. Prickarna markerar antalet olyckor på en vägsträcka. De anger inte att risken att råka ut för en olycka skulle öka om man svänger in på just den vägsträckan. Så tolkar jag det. Rätta mig om jag missat nåt.
 

Surikaten

New member
Är inte MC vägar bra

Otroligt häftigt att PDF bilderna har lager som i Photoshop. Jag kanske är antik men det är första gången jag ser det på PDF. Kul. Jag ser då att det finns ett lager som heter "MC vägar" och ett annat "Bra vägar". Kartorna är fulla med "MC vägar" men det finns endast ett fåtal "Bra vägar" (På Mälardalskartan 6-7 stycken, på Stockholmskartan inga). Vad är lagret "Bra Vägar" för nåt?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
De gula "Bra vägar" är de som inte hade några anmärkningar från den som rapporterade den. De blå vägarna är vägar där problem rapporterats. Vi ¨å¨SMC är också impade över lagren man kan använda sig av. Tacka Lantmäteriet i Kiruna & Vägverket´i Borlänge för detta.
 

Esquire

New member
Vi ¨å¨SMC är också impade över lagren man kan använda sig av. Tacka Lantmäteriet i Kiruna & Vägverket´i Borlänge för detta.
Men det finns en nackdel också: Filerna blir stora så att de tar lång tid att ladda ner och sedan segar de ner datorn när man håller på och zoomar och flyttar kartbilden och så. Iaf för mig som har en dator som inte är helt nybakad.
 
B

becklestone

Guest
MC-olyckor är varje röd plupp. Du ser själv var de röda plupparna är, speciellt på kartan för stockholm. Där det är en flock = stor risk enl kartorna.

Dem olyckorna, jag känner till, är felmarkerade.
Hur ska man då kunna bedömma vägen rätt?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
I kartorna finns olyckor som rapporterats till STRADA 2003-2007. Om olyckorna finns på fel ställen beror det på att polis eller sjukhus gjort fel eller att olyckan inte är rapporterad. SMC förutsätter att all rapportering från polis och sjukhus sker på ett korrekt sätt. Vi vet inte vilka olyckor som finns på kartorna, mer än att de kommer från STRADA. Rapportering i STRADA kommer dels från polisen, dels från sjukhus. 2/3 av sjukhusen är med, men samtliga akutsjukhus i Örebro län står utanför STRADA, kan det vara orsaken till att olyckorna är på fel vägar? : http://www.vv.se/templates/page3____14453.aspx
 

Arne

New member
Markeringar

En förklaring till markeringarna har jag sett, men jag hittar dom inte igen :(
Var är dom ?
 

Smartswede

New member
Ett mycket bra initiativ! :)

Som Olsson och Surikaten redan sagt så bör kanske någon typ av viktning ske på vägarna om man ska få fram någotsånär korrekt risk.

MEN .... man kan faktiskt själv göra en uppskattning om egna närområdet man kör i och ser vart det sker väldigt många olyckor i förhållande till hur ofta man själv kör där eller vet andra hojjåkare kör där så helt tokig är den definitivt inte för att göra en riskbedöming. Dvs viktningen sköter man själv.

På en mer övergripande nivå blir dock tolkningen snarare att de röda plupparna visar vart vi med MC gärna kör och bor. (lite som att visa att det dör väldigt mycket fler i Göteborg och Stockholm och det därför är mycket farligare att vistas där än Norrlands inland).

Vad finns det för viktningsmöjligheter som inte kräver ett jättearbete men ändå kan ge en hyfsad viktning?
Finns data över trafikintensitet per år och väg kanske det kan fungera?
Om det finns samma data för bilar så kan man få ut vart MColyckor är överrepresenterade i förhållande till bilolyckor.
Viktning efter postnummer och antal registrerade mc är kanske möjligt?
Efter kommun och folkmängd?

Keep up the good work! :)
 
Top