övningsskylt

lilleman

New member
Hej jag har sett en del motorcyklar som har en liten
övningskörningsskylt monterad vid nummerskylten
min fru övningskör och hon gillar dessa små skyltar
nån som vet om var man fårtag på dessa skyltar
och om dem är godkända?

mvh/Roger:)

Blazer

New member
Det är mycket tveksamt att den är godkänd.
Nu framgår det inga mått på den skylten som
är på mcnytt.com.
Men läs bifogat dokument och bedöm själv.

Ballhead

New member
Visst är dom snygga och smidiga;)
Men inte godkända. Vet inte vad konstapeln tycker när han/hon stoppar dig med den monterad. Antar att det är likställt med att köra utan.

phastas

New member
Ju mindre och mer osynlig en övningskörningsskylt är desto bättre kan den vara.

När jag övningskörde med min sambo så blev jag lite chockad över hur bilarna betedde sig, trodde först att det var att jag inte hade varit ute i trafiken på ett tag med hoj som gjorde att man reagerade på hur folk skulle tränga sig emellan, ligga och nosa långt upp i baken på sambon (ho-ho, get your mind out of the gutter) för att slutföra allt med en riktigt tight omkörning där man kastar sig tillbaks in framför.
Detta beteende minskade dramatiskt när den stora gula övningskörningsvästen byttes ut mot en bilskylt på skärm som sattes långt ner på midjan så den inte syntes så bra eftersom kutsen var ivägen.

Sen att det kanske inte är lagligt skiter jag i, dom böterna är ingenting jämfört med att utsätta någon man bryr sig om för sån skit igen.

GuzziKungen

New member
Ju mindre och mer osynlig en övningskörningsskylt är desto bättre kan den vara.

När jag övningskörde med min sambo så blev jag lite chockad över hur bilarna betedde sig, trodde först att det var att jag inte hade varit ute i trafiken på ett tag med hoj som gjorde att man reagerade på hur folk skulle tränga sig emellan, ligga och nosa långt upp i baken på sambon (ho-ho, get your mind out of the gutter) för att slutföra allt med en riktigt tight omkörning där man kastar sig tillbaks in framför.
Detta beteende minskade dramatiskt när den stora gula övningskörningsvästen byttes ut mot en bilskylt på skärm som sattes långt ner på midjan så den inte syntes så bra eftersom kutsen var ivägen.

Sen att det kanske inte är lagligt skiter jag i, dom böterna är ingenting jämfört med att utsätta någon man bryr sig om för sån skit igen.

Märkligt vad olika det kan vara, jag har övningskört med folk utan och med väst , men aldrig drabbas på detta sätt.
Möjligen så har västen t.o.m fått en del bilister att uppmärksammat ekipaget i ett tidigare stadium och därmed haft chans att visa lite extra vördnad.
Däremot är erfarenheten av bilövningskörning mer lik din beskrivelse .
Ha dé

MrSpock

New member
Om den lilla skylten är laglig vet jag inte men kan lugnt säga att jag blev synad utav 4 trafikpoliser samtidigt när jag fortfarande övningskörde och hade den lilla skylten fastklistrad på regskylten. Var på väg till Norrtälje bikeshow. Stod to m stilla framför dom så hade det varit något "fel" är jag alldeles säker på att dom tagit in mig och man har fått veta det ;)

Dock vill jag nämna att innan man skaffade den lilla skylten så kändes det tryggare att övningsköra med den stora skylten på ryggen för som sagt ... man är lite nybörjare och det "kan" hända saker då :)

Lycka till och hoppas det går bra med mckortet :)

P-O Noren

New member
Kostar 1000 att övningsköra utan skylt om man blir ertappad, koden på boten är 670a.

Respekten hos bilister för övningskörningsskylten lämnar mycket i övrigt att önska...

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag skickade tråden till en expert på Transportstyrelsen. Detta svar fick jag:

"Det är rätt föreskrift som anges och det är den som gäller. Det är inget som hindrar att man sätter en liten skylt på mc:n om man dessutom har markering på kläderna enligt föreskrifterna."

Kristallklart, eller hur?
Kan f ö tillägga att just nu skiner solen på Öland.

P-O Noren

New member
Sådär.
Ordnade texten åt dig. ;)

Jomenvisst

;)

Faktum är att jag har varit med om en hel del konstiga incidenter under övningskörning med skylt. När man kör i par som vanligt är bilisterna mer försiktiga med att tränga sig in emellan motorcyklarna.

Cawwa

New member
Är det fortfarande samma regler som gäller? Jag visste inte detta utan beställde väst med liten avbildning på ryggen. Riktigt snyggt och prydligt tycker jag. Nu är västen avsedd för övningskörning med snöskoter, andra regler misstänker jag?

Är det inte på G att ändra bestämmelsen om storlek på övningskylt?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Inga föreskriftsändringar på G då det gäller övningskörningsskylten vad jag vet. Alltså: ÖVNINGSKÖR på väst eller skylt av större storlek gäller. Miniskylt ÖVNINGSKÖR på nummerskylt kan endast vara komplement till detta, se mitt tidigare inlägg.

Manneman

New member
Grabben övningskörde med den lilla skylten som är 195x50 mm + 20 mm vitt i överkant som fästyta.
Jag beställde den på www.mcnytt.com för en 50 lapp + frakt.
Denna funkade jättebra, även vi hade polisen i vår närhet ett flertal tillfällen och det var aldrig någon som sa något om detta. Jättebra lösning tycker jag.

Cawwa

New member
Det var just detta jag undrade. Dom små skyltarna passar bättre på mc tycker jag. Avbildningen av skylten på västen jag beställde har måtten 240x50 mm. Alltså för liten enligt bestämmelserna men är tydlig att se för medtrafikanterna.

Men ok, för att vara säker på att inte få böter så är det den stora skylten som gäller då.