Hur tänkte du "gena"?
Du kommer inte tillåtas göra en uppkörning om du saknar riskutbildningarna (ja, de är i två steg). Redan när du bokar uppkörningen så kommer du att bli meddelad om att du saknar riskutbildningarna och att du måste ha gjort dessa innan uppkörningen. Och skulle du komma till prov utan att förarprövaren har i sina papper att du gjort riskutbildningarna så kommer du inte få göra provet (plus att du säkert blir av med provavgiften på 1500kr).
Kör du 12000mil mc i trafiken per år eller? Annars kan nog riskutbildningarna innehålla en del nyttigt även för dig. Det är ofta de som inte anser sig behöva säkerhetshöjande utbildningar som behöver de mest.
Del 1 är en teoretisk utbildning som förutom information om riskbeteenden även ska innehålla utbildning om t.ex. skyddsutrustning, bromsar, däck, väglag etc. Del 2 är mera praktisk.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/
Själv så är jag en aning kluven inför de nya riskutbildningarna för mc. Tanken är jättebra. Men det som jag har läst om de har känts lite luddigt och tillkrånglat. T.ex. så anser jag att första delen av riskutbildningen har kunnat vara samma för bil och mc, och att allt det specifika för mc har landat i andra delen.
Men vi får väl se om ett år eller så hur det har fungerat. Det kanske fungerar hur bra som helst och får stora positiva effekter för trafiksäkerheten.