Övningskörning

knuten67

New member
Hej
Min fru har börjat ta sitt kort nu i höst min fråga hur är reglerna för idag övningskör vi med mig som handledare men om hon inte har sitt kort till sommaren och vi vill köra ut på semester i Sverige fungerar det som övningskörning med regler osv?

SvenneC

New member
Det är tillåtet att övningsköra även på en semesterresa eftersom det ju faktiskt inte är någon annan skillnad mellan semesterresan och en tripp till det lokala hojfiket än själva målet med resan... (För många år sedan fick man inte ha något speciellt färdmål i samband med övningskörning, men det är ändrat.)

Jag hjälpte min svåger med att övningsköra för hoj för ett par år sedan (Det var 2003 eller 2004). I samband med den resan tog vi reda på vad som gällde och det visade sig att man till och med kunde tolka reglerna på sådant sätt att han kunde köra med passagerare medan jag, som var handledare, följde efter på en annan hoj. Vi tog reda på detta genom att både maila frågan till dåvarande Vägverket och genom att ringa till polisen och fråga. Bägge svarade samma sak angående passageraren! (Den gången...)

Edit==> Jäklar! Maria var snabbare... ;-)

Hasse Hund

New member
Jag tar väll upp den här tråden igen nu när det är vår å tjejen ska börja övningsköra. Jag har haft mc kort sedan 2006 å vi har skaffat övningskörnings tillstånd för både bil och mc, behöver man gå någon kurs eller ansöka om handledarskap för mc lika man behöver för bil, eller e d bara å köra igång när värmen e här? Någon som vet?

Marie

Banned
Jag tar väll upp den här tråden igen nu när det är vår å tjejen ska börja övningsköra. Jag har haft mc kort sedan 2006 å vi har skaffat övningskörnings tillstånd för både bil och mc, behöver man gå någon kurs eller ansöka om handledarskap för mc lika man behöver för bil, eller e d bara å köra igång när värmen e här? Någon som vet?

Handledartillstånd måste du ansöka om även för A, även om du inte behöver någon kurs. Det borde du gjort samtidigt som du ansökte för B.