Övningskörning?

Rubbe

New member
En polare och jag har en liten dispyt om övningskörning och dess regler. Jag hävdar att jag måste haft mc-körkort i flera år (5?) för att få övningsköra MC med (vara handledare för) honom medan han hävdar att det är bilkörkortet (som jag har sen 18 år) som räknas (dvs att jag haft körkort (vilket som) tillräckligt länge och att jag sen har MC-behörighet också). Vem har rätt?
 

STP-69

New member
En polare och jag har en liten dispyt om övningskörning och dess regler. Jag hävdar att jag måste haft mc-körkort i flera år (5?) för att få övningsköra med (vara handledare för) honom medan han hävdar att det är bilkörkortet (som jag har sen 18 år) som räknas. Vem har rätt?

Tror du ska ha haft körkort för det som övningskörningen gäller
 

Marie

Banned
Samt icke minst viktigt vana och skicklighet när det gäller att framföra fordonsslaget i fråga. Det är alltså inte bara att lasta ombord mormor som haft "frukostflinge-A" sedan nån gång på sextiotalet....
 

linjon

New member
En polare och jag har en liten dispyt om övningskörning och dess regler. Jag hävdar att jag måste haft mc-körkort i flera år (5?) för att få övningsköra MC med (vara handledare för) honom medan han hävdar att det är bilkörkortet (som jag har sen 18 år) som räknas (dvs att jag haft körkort (vilket som) tillräckligt länge och att jag sen har MC-behörighet också). Vem har rätt?

Hej!
Jag tog mitt mc körkort i sommras och jag vet vad som gäller:)!

Du måste ha haft körkort för mc i minst 5 år innan du får vara handledare för den som du övningskör med och att du dessutom inte har varit av med ditt körkort under dessa 5 år är också viktigt annars blir du inte godkänd som handledare hos länstyrelsen!

Så det hjälper inte att du har haft B-körkort i många år för du MÅSTE ha mc körkort för att få vara handledare åt någon som vill övningsköra med dig!

Mvh
Linda
 

Rubbe

New member
Samt icke minst viktigt vana och skicklighet när det gäller att framföra fordonsslaget i fråga. Det är alltså inte bara att lasta ombord mormor som haft "frukostflinge-A" sedan nån gång på sextiotalet....

Det var inte det frågan gällde.
 

Rubbe

New member
Hej!
Jag tog mitt mc körkort i sommras och jag vet vad som gäller:)!

Du måste ha haft körkort för mc i minst 5 år innan du får vara handledare för den som du övningskör med och att du dessutom inte har varit av med ditt körkort under dessa 5 år är också viktigt annars blir du inte godkänd som handledare hos länstyrelsen!

Så det hjälper inte att du har haft B-körkort i många år för du MÅSTE ha mc körkort för att få vara handledare åt någon som vill övningsköra med dig!

Mvh
Linda

Tack, då hade jag rätt alltså. :D
 

Jan Kardan

New member
Handledare

Tack, då hade jag rätt alltså. :D

Jag fortsätter på tråden.

Gick handledarutbildning med min grabb när han fyllde 16 för B-körkort. detta är ca 1 år sedan.

Nu vill han även övningsköra med mc, A-körkort, när våren kommer.

Behöver vi gå ytterligare en handledarutbildning för A-kortet eller gäller den första utbildningen även för A-kort.

//Janne
 

linjon

New member
Jag fortsätter på tråden.

Gick handledarutbildning med min grabb när han fyllde 16 för B-körkort. detta är ca 1 år sedan.

Nu vill han även övningsköra med mc, A-körkort, när våren kommer.

Behöver vi gå ytterligare en handledarutbildning för A-kortet eller gäller den första utbildningen även för A-kort.

//Janne

Hej:)

Än så länge så behöver man inte gå någon handledarutbildning för att övningsköra med mc men jag har hört att det ev. ska bli så men det är bara att du ringer länstyrelsens körkortsavd. dom har svar på alla dessa frågor rörande övningskörning.
När jag tog mitt mc körkort i sommras så behövde inte han som jag övningskörde med gå någon handledarutbildning.
Mvh
Linda
 

lime

Skriver inte
Hej:)

Än så länge så behöver man inte gå någon handledarutbildning för att övningsköra med mc men jag har hört att det ev. ska bli så men det är bara att du ringer länstyrelsens körkortsavd. dom har svar på alla dessa frågor rörande övningskörning.
När jag tog mitt mc körkort i sommras så behövde inte han som jag övningskörde med gå någon handledarutbildning.
Mvh
Linda

Ja, det stämmer att det pågår en utredning som troligtvis kommer att leda till att även privata handledare för mc kommer att behöva gå en handledarkurs med ett praktiskt moment. Detta är ett initiativ som jag tycker är bra. Det gör att man även tillgodoser kravet på "vana att framföra" som finns med i förordningen.
 

GS1000E

New member
"frukostflinge-A"

Samt icke minst viktigt vana och skicklighet när det gäller att framföra fordonsslaget i fråga. Det är alltså inte bara att lasta ombord mormor som haft "frukostflinge-A" sedan nån gång på sextiotalet....

Om du eller mormor sitter bakom den, som övningskör spelar absolut ingen roll. Du inbillar väl dig inte att du har någon möjlighet att styra hojen från bönpallen? Dessutom, övningskörning med MC är ett rent äventyr, eftersom handledaren ligger bakom och kan endast se på när olyckan sker.
 

Lotek

#82 Superbike
Om du eller mormor sitter bakom den, som övningskör spelar absolut ingen roll. Du inbillar väl dig inte att du har någon möjlighet att styra hojen från bönpallen? Dessutom, övningskörning med MC är ett rent äventyr, eftersom handledaren ligger bakom och kan endast se på när olyckan sker.

Faktum är att det är helt rätt. Du skall ha vana(avser framförandet av fordonsslaget) samt innehaft kk för aktuell forsdonstyp sedan minst 5 år.

Jag tror inte Mormor kan förbereda eleven på de faror man kan möta i trafiken som motorcyklist, sannolikt är den som fyller krav enligt ovan, betydligt bättre på detta. Detta i sin tur bäddar för att färre incidenter bör inträffa, alltså inte ett rent äventyr.
Hur mycket större möjlighet har du att göra något åt en situation i en vanlig bil utan dubbelkommando under övningskörning då? Du kanske anser att privat övningskörning skall avskaffas helt? Fast, jag kan inte se att en körskola har större möjligheter, om man nu följer ditt resonemang, att avstyra en eventuell olycka vid övningskörning med MC? Utveckla gärna ditt resonemang, för jag blir lite nyfiken...
 

sididi

New member
Om du eller mormor sitter bakom den, som övningskör spelar absolut ingen roll. Du inbillar väl dig inte att du har någon möjlighet att styra hojen från bönpallen? Dessutom, övningskörning med MC är ett rent äventyr, eftersom handledaren ligger bakom och kan endast se på när olyckan sker.

Styra är kanske att ta i, men man kan absolut påverka en hel del från bönpallen. Har du aldrig haft på någon som inte är riktigt van? Då märker man om dom strävar emot, eller är lite väl ivriga på att luta...

/roffe
 

GS1000E

New member
Faktum är att det är helt rätt. Du skall ha vana(avser framförandet av fordonsslaget) samt innehaft kk för aktuell forsdonstyp sedan minst 5 år.

Jag tror inte Mormor kan förbereda eleven på de faror man kan möta i trafiken som motorcyklist, sannolikt är den som fyller krav enligt ovan, betydligt bättre på detta. Detta i sin tur bäddar för att färre incidenter bör inträffa, alltså inte ett rent äventyr.
Hur mycket större möjlighet har du att göra något åt en situation i en vanlig bil utan dubbelkommando under övningskörning då? Du kanske anser att privat övningskörning skall avskaffas helt? Fast, jag kan inte se att en körskola har större möjligheter, om man nu följer ditt resonemang, att avstyra en eventuell olycka vid övningskörning med MC? Utveckla gärna ditt resonemang, för jag blir lite nyfiken...

Nej jag anser inte att man skall förbjuda privat övningskörning, men det skadar inte att se över nuvarande krav.

Ett innehav av körkort under 5 år säger ingenting om hur pass lämpad du är. Detta krav är enbart en pappersprodukt från ”Gubbdagis i Borlänge”. Vid övningskörning med bil krävs handledarutbildning, men tydligen anser Vägverket att bilar är mycket mera komplicerade än MC.

Förberedelse för faror kallas för teori och denna del skall givetvis vara avklarad innan ni ger er ut i trafiken. Krav på internkommunikation mellan handledare och elev förbättrar givetvis säkerheten, men du har fortfarande mycket sämre kontroll över körningen jämfört med att du sitter i en bil.
 

Lotek

#82 Superbike
Nej jag anser inte att man skall förbjuda privat övningskörning, men det skadar inte att se över nuvarande krav.

Ett innehav av körkort under 5 år säger ingenting om hur pass lämpad du är. Detta krav är enbart en pappersprodukt från ”Gubbdagis i Borlänge”. Vid övningskörning med bil krävs handledarutbildning, men tydligen anser Vägverket att bilar är mycket mera komplicerade än MC.

Förberedelse för faror kallas för teori och denna del skall givetvis vara avklarad innan ni ger er ut i trafiken. Krav på internkommunikation mellan handledare och elev förbättrar givetvis säkerheten, men du har fortfarande mycket sämre kontroll över körningen jämfört med att du sitter i en bil.

Saxat direkt från KK-Portalen.. Som handledare skall du "vara van vid och skicklig på att köra det aktuella fordonet" och jag vill minnas att jag skrev precis så med..alltså inte att det räcker enbart med att inneha behörigheten.
Har du gått handledarutbildningen för B-behörighet? tycker du att den är så fantastiskt bra? Som jag ser det blir det bara ännu mer kostsamt att ta KK med alla dessa intressanta påbyggnadsutbildningar, vilka är av, ur min synvinkel, tveksamt värde.
Jag kan garantera dig att det finns bättre privata handledare på MC än det gör för bil, procentuellt sett.
Det var ju inte så mycket detta det handlade om iofs, utan snarare det att du hävdar att det är ett rent äventyr att övningsköra med MC? Eftersom du "bara kan se på när olyckan sker" slut citat..Då undrar jag vari skillnaden ligger jmft med bil? Hur mycket mer kan du göra i bilen?
Jo, jag har varit handledare för MC vid ett par tillfällen. Inga olyckor så här långt åtminstone..Sen är jag tveksam till att sitta bakpå den som övningskör. Jag har kontroll på situationen om jag kan röra mig fritt, vilket jag inte anser mig kunna göra om jag sitter bakpå.

För övrigt är det så att teoridelen ger inte ens i närheten av all den erfarenhet jag kan förmedla till eleven avseende körning och de faror man kan (kommer att) råka ut för.
 

Marie

Banned
Om du eller mormor sitter bakom den, som övningskör spelar absolut ingen roll. Du inbillar väl dig inte att du har någon möjlighet att styra hojen från bönpallen? Dessutom, övningskörning med MC är ett rent äventyr, eftersom handledaren ligger bakom och kan endast se på när olyckan sker.

Jag talade inte om vad som är lämpligt eller säkert, utan jag talade om vad som krävs rent lagtekniskt.....

Efter att ha lotsat son och svärdotter till A-behörighet, så är jag mycket väl medveten om hur små möjligheter jag har att ingripa i ett "skarpt läge", men utan dubbelkommando är man ganska utlämnad även i bil, jag har varit handledare för ett tiotal elever genom åren. (i synnerhet är man utlämnad med moderna bilars mittkonsoler, och i mitt fall dessutom fotmanövrerad P-broms).
Vi har på mc inte tillämpat "handledare på bönpallen" utan kört på separata motorcyklar. Dessutom med radiokommunikation handledare-elev.

Jag har faktiskt övervägt att utbilda mig till trafiklärare....
 

GS1000E

New member
Saxat direkt från KK-Portalen.. Som handledare skall du "vara van vid och skicklig på att köra det aktuella fordonet" och jag vill minnas att jag skrev precis så med..alltså inte att det räcker enbart med att inneha behörigheten.
Har du gått handledarutbildningen för B-behörighet? tycker du att den är så fantastiskt bra? Som jag ser det blir det bara ännu mer kostsamt att ta KK med alla dessa intressanta påbyggnadsutbildningar, vilka är av, ur min synvinkel, tveksamt värde.
Jag kan garantera dig att det finns bättre privata handledare på MC än det gör för bil, procentuellt sett.
Det var ju inte så mycket detta det handlade om iofs, utan snarare det att du hävdar att det är ett rent äventyr att övningsköra med MC? Eftersom du "bara kan se på när olyckan sker" slut citat..Då undrar jag vari skillnaden ligger jmft med bil? Hur mycket mer kan du göra i bilen?
Jo, jag har varit handledare för MC vid ett par tillfällen. Inga olyckor så här långt åtminstone..Sen är jag tveksam till att sitta bakpå den som övningskör. Jag har kontroll på situationen om jag kan röra mig fritt, vilket jag inte anser mig kunna göra om jag sitter bakpå.

För övrigt är det så att teoridelen ger inte ens i närheten av all den erfarenhet jag kan förmedla till eleven avseende körning och de faror man kan (kommer att) råka ut för.

Ibland blir jag inte riktigt klok på en del självutnämnda MC-experter. Man blir nästan idiotförklarad om man inte går diverse kurser i avrostning, gruskörning, kurvteknik, etc., och det finns även de, som är positiva till Vägverkets manöverprov. Men när det gäller handledarutbildning för övningskörning, då är man av den uppfattningen att detta inte behövs. ”Van och skicklig” jo tack, men det skulle nog inte skada att få detta omdöme dokumenterat. Kanske visar det sig att en del ”experter” skulle behöva friska upp både trafikregler och körteknik.
 
Top