Nej jag anser inte att man skall förbjuda privat övningskörning, men det skadar inte att se över nuvarande krav.
Ett innehav av körkort under 5 år säger ingenting om hur pass lämpad du är. Detta krav är enbart en pappersprodukt från ”Gubbdagis i Borlänge”. Vid övningskörning med bil krävs handledarutbildning, men tydligen anser Vägverket att bilar är mycket mera komplicerade än MC.
Förberedelse för faror kallas för teori och denna del skall givetvis vara avklarad innan ni ger er ut i trafiken. Krav på internkommunikation mellan handledare och elev förbättrar givetvis säkerheten, men du har fortfarande mycket sämre kontroll över körningen jämfört med att du sitter i en bil.
Saxat direkt från KK-Portalen.. Som handledare skall du "vara van vid och skicklig på att köra det aktuella fordonet" och jag vill minnas att jag skrev precis så med..alltså
inte att det räcker enbart med att inneha behörigheten.
Har du gått handledarutbildningen för B-behörighet? tycker du att den är så fantastiskt bra? Som jag ser det blir det bara ännu mer kostsamt att ta KK med alla dessa intressanta påbyggnadsutbildningar, vilka är av, ur min synvinkel, tveksamt värde.
Jag kan garantera dig att det finns bättre privata handledare på MC än det gör för bil, procentuellt sett.
Det var ju inte så mycket detta det handlade om iofs, utan snarare det att du hävdar att det är ett rent äventyr att övningsköra med MC? Eftersom du "bara kan se på när olyckan sker" slut citat..Då undrar jag vari skillnaden ligger jmft med bil? Hur mycket mer kan du göra i bilen?
Jo, jag har varit handledare för MC vid ett par tillfällen. Inga olyckor så här långt åtminstone..Sen är jag tveksam till att sitta bakpå den som övningskör. Jag har kontroll på situationen om jag kan röra mig fritt, vilket jag inte anser mig kunna göra om jag sitter bakpå.
För övrigt är det så att teoridelen ger inte ens i närheten av all den erfarenhet jag kan förmedla till eleven avseende körning och de faror man kan (kommer att) råka ut för.