Övningar för nybörjare?

Zopilote

New member
Jag har, efter några års bearbetning, lyckats få min sambo att börja bli intresserad av att köra hoj... :)

Då trafikverket tar god tid på sig med både hennes körkortstillstånd och min handledaransökan, håller vi för tillfället bara på och harvar runt på en stor parkering och jag undrar därför om någon har förslag på bra övningar vi kan sysselsätta oss med?

Tjejen i fråga är väldigt grön på hojåka. Hon har kört moped för 20 år sedan, så hon behärskar växling, gas och broms skapligt.

Hittills har hon mest kört runt på parkeringen och tränat på att växla upp och ner, samt kört i åttor runt ett par koner och några enkla bromsövningar. Nu skulle jag gärna vilja komma på något lite mer utmanade, utan att det blir för svårt.

Aliceborg

New member
Jag tyckte det gav mig mycket i början var när jag fick köra med en hand, då får man in balansen och "knäslutet" om tanken och kan känna hojens svängar i kroppen.

swischmc

New member
Titta på transportverkets (eller vad de heter) hemsida. Där finns alla övningar med mått och allt. Jag tog gamla pet-flaskor och fyllde med vatten, en tumstock och en utskrift av banorna. Sedan körde och körde och körde och körde och körde och... jag i en evighet. Till slut gick det. :)

Krypkörning i alla dess former.
Enhands-övningar är bra. Typ ta en boll (eller vad som helst) från ett ställe och sedan lägga/släppa den på ett annat.
Försöka följa en rak linje utan att titta direkt på den.
Säkerhetskontroll av hojen. Tog ett tag innan jag kände mig säker på det...

Känner hon sig riktigt säker kan du skicka ut henne på ovant underlag, typ köra över en kantsten, grus osv. Ju säkrare hon blir på hojen, desto bättre går det senare.

Lycka till!

SuperRetard

New member
Vi körde också massa konbanor och balansövningar i början när tjejen kom igång. La sten i strumpor som koner, lättare att ha i en ryggsäck än massa stora petflaskor :).

En hand på styret är bra. Lite märkliga underlag också.

Och se till att tjata så mkt det går om blicken blicken blicken!

Mathias

Active member
Vi körde också massa konbanor och balansövningar i början när tjejen kom igång. La sten i strumpor som koner, lättare att ha i en ryggsäck än massa stora petflaskor :).

En hand på styret är bra. Lite märkliga underlag också.

Och se till att tjata så mkt det går om blicken blicken blicken!
1/2 liters petisar räcker.
öva på att köra riktigt sakta och följa något typ linje (balans)

ett tips till långsamma banan: ha lite högre gas (ca 2500-3000 varv) och jobba med kopplingen. Blir mindre ryckigt och hoppigt än när man jobbar med gasen och kopplingen fullt ute.

Wallfärder

New member
Jag rekommenderar "Kinahattar" kostar mellan 5-10 kr/st på sportaffärer. Får plats väldigt bra väskan.
701140.jpg

Mirre

New member
Öva bromsning!!! Tappar man balansen i långsam hastighet är det "bara" att sätta ner foten - men tappar man kontrollen i en inbromsning så går det lätt åt skogen... :-/ ...det vet jag dessvärre av egen erfarenhet... Lycka till!

SuperRetard

New member
1/2 liters petisar räcker.
öva på att köra riktigt sakta och följa något typ linje (balans)

ett tips till långsamma banan: ha lite högre gas (ca 2500-3000 varv) och jobba med kopplingen. Blir mindre ryckigt och hoppigt än när man jobbar med gasen och kopplingen fullt ute.

Om jag tar 10 strumpor, och du tar 10 pet-flaskor (50 cl)...

Så ser vem som behöver störst väska. ´key?

Kraftfull

New member
Ta gärna och videofilma övningarna; det är mycket pedagogiskt att se sig själv, t ex hur man håller blicken osv. Det krävs ingen dyr videokamera - de flesta digitala kompaktkameror kan filma med gott resultat!

Mathias

Active member
Om jag tar 10 strumpor, och du tar 10 pet-flaskor (50 cl)...

Så ser vem som behöver störst väska. ´key?
Konen måste även ha en viss höjd vid provet:
"Förrättningsmannen skall före provet avgöra om starten skall påbörjas från vänster eller höger. Provet skall utföras på belagd yta och med 30 cm höga koner."
Därför små petflaskor,
samt att man kanske blir törstig ;)