Hej
Jag tycker också att det är viktigt att vägarna är säkra även för hojar. Detta bör vi arbeta för på alla sätt. Ingen ska behöva råka illa ut för att vägar byggs utan tanke på tvåhjulingar.
Men jag kan inte förstå varför det är glädjande för SMC att en förundersökning har återupptagits. Som jag ser det, bör SMC inte arbeta för att sätta dit andra människor som har gjort felbedömningar, oavsett om det är trafikanter eller andra. Vårt fokus bör vara mer framåtsyftande.
Du har rätt!
Det är faktiskt egentligen den omkomnes försäkringsbolag som skulle gjort hela det jobbet - sökt anledningen till olyckan, skött intervjuer, gjort friktionsmätningar och sett till att folk - enskilda personer så väl som
företag och myndigheter fått dingla från rånocken!
Men, eftersom dom är så förbannat ointresserade och hellre väljer den enkla vägen att betala ut ersättning att belasta MC-kollektivet nästa säsong så händer ingenting.
Självklart måste någon ställas till ansvar!
Om det är "gratis" och "ingens fel" att en duktig, erfaren och balanserad hojåkare -
utbildare dessutom, dör efter att först ha gått omkull på plan väg, en väg med en friktionskoefficient som understiger den på en vattenbegjuten halkövningsplats, och sedan kraschat in i ett räcke som
bara skapar säkerhet för bilister - och dessutom på
bekostnad av motorcyklisters säkerhet så kommer alla inblandade bara att rycka på axlarna och fortsätta göra misstag som glesar ut leden av hojåkare. Gratis.
Jag vet att det aktuella räcket inte var av vajertyp, men det är fortfarande så att olyckor där en hojåkare borde fått skrubbsår och frakturer blir till dödsfall eller invaliditet på grund av stolpar som är till för dom redan vadderade trafikanterna - bilisterna. Ytterligare en W-profil nedanför den redan monterade skapar ett räcke som ger säkerhet till både motorcyklist och bilist, inte ett räcke som ger den ena gruppen säkerhet på den andras bekostnad.
Prisskillnad?
Visst, men har man råd att sätta räcke så skall det fanimej vara ett räcke som inte räddar vissa och dödar andra, beroende på vad man valt för färdmedel just den dagen.
Det är utmärkt att SMC tagit upp den döda bollen och satt den i spel på nytt! Det bästa som hänt på länge, och absolut ingenting som förhindrar att det pågående, långsiktiga arbetet fortskrider - tvärtom ger en eventuellt fällande dom här tyngd åt just argumenten att trafikmiljön på sikt måste måste måste byggas utifrån ett perspektiv som innefattar även oss oskyddade trafikanter.
Faktum är att även ett friande är bra. Det visar i så fall hur fruktansvärt långt vi har kvar att arbeta för att bli bedömda som en fullvärdig trafikantgrupp, och dessutom att det är helt okay att åka fulldubbat året runt på MC - man vet tydligen aldrig vad man kan vänta sig för underlag härnäst...
Hampe