Överprövning av ansvar för dödsolycka. E4:an var ishal

Hampe

Skriver massor!
Good old SMC!
Ännu ett år i raden som det känns att man fått valuta för sitt årsmedlemskap redan under första kvartalet.




Hampe
 

DearHunter

New member
Bra!

Det handlar om allas säkerhet.
När ett fel begås på ett sjukhus så anmäls detta och utreds så att liknande fel inte begås i framtiden. Man ser över rutinerna, personal etc.
Trafikverket som är ansvariga för att infrastrukturen håller en viss standard med tanke på bl a säkerheten MÅSTE se allvarligt på denna händelse OCH införa åtgärder så att detta inte upprepas. Man måste hålla efter och kontrollera att allt har byggts enligt de normer och regler som man har tagit fram för att minska olycksrisken.
 

HåkanP

New member
Hur bearbetas det mer allmänna i problemet, preventivt?

Vet att jag själv använde SMC länk om att anmäla andra nylagda såpbanor i landet. Var det många som påpekade andra nyasfalteringar?

Tänkvärt är ju också att det inte var väglaget som dödade utan räcket!

Varför tillåts en tilltagande räckeplacering precis överallt där en bil kan hamna i ett dike och bli bucklig? Nu senast vägkantsräcken på raksträckorna på nya motorvägen E6 i bohuslän. För vad? för att bilarna inte skall hamna ute i avåkningszonernas befriande gräsvallar? :eek:
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det var många som hörde av sig om hala vägbeläggningar i samband med att polisanmälan gjordes. SMC samlade detta och skickade synpunkterna till respektive region. Vi fick svar och ska träffa Trafikverket 6 april för att diskutera problemet.
Friktion är för övrigt en av frågorna som ingår i vårt nya samarbetsavtal med Trafikverket där alla deras styrande dokument ska gås igenom ur ett MC-perspektiv. SMC ingår i arbetsgrupp och styrgrupp.
Räcken och deras placering ingår tyvärr inte men det är en fråga som behandlas internt inom Trafikverket för att skapa en räckesstrategi. SMC ska få en representant i referensgruppen.
 

AndersX

New member
Snyggt jobbat!

Det var många som hörde av sig om hala vägbeläggningar i samband med att polisanmälan gjordes. SMC samlade detta och skickade synpunkterna till respektive region. Vi fick svar och ska träffa Trafikverket 6 april för att diskutera problemet.
Friktion är för övrigt en av frågorna som ingår i vårt nya samarbetsavtal med Trafikverket där alla deras styrande dokument ska gås igenom ur ett MC-perspektiv. SMC ingår i arbetsgrupp och styrgrupp.
Räcken och deras placering ingår tyvärr inte men det är en fråga som behandlas internt inom Trafikverket för att skapa en räckesstrategi. SMC ska få en representant i referensgruppen.

Jag är imponerad av ert arbete. Bara att applåderar.
 

swischmc

New member
Samma här. SMC imponerar. Kämpa på!
Ska vägarna vara förlåtande för trafikanter ska det inte gälla enbart de med fyra eller fler hjul. Det ska gälla alla trafikanter. Även en mc-förare ska ha en chans om han/hon råkar göra ett misstag.
 

jan-olovj

Active member
Jag kan inget annat än att hålla med det som sakts, bra jobbat häng på bara så att dom inte kan dribbla bort det hela.
 
Last edited:

Lenchris

New member
Hej

Jag tycker också att det är viktigt att vägarna är säkra även för hojar. Detta bör vi arbeta för på alla sätt. Ingen ska behöva råka illa ut för att vägar byggs utan tanke på tvåhjulingar.

Men jag kan inte förstå varför det är glädjande för SMC att en förundersökning har återupptagits. Som jag ser det, bör SMC inte arbeta för att sätta dit andra människor som har gjort felbedömningar, oavsett om det är trafikanter eller andra. Vårt fokus bör vara mer framåtsyftande.
 

eatuffe

New member
Hej

Jag tycker också att det är viktigt att vägarna är säkra även för hojar. Detta bör vi arbeta för på alla sätt. Ingen ska behöva råka illa ut för att vägar byggs utan tanke på tvåhjulingar.

Men jag kan inte förstå varför det är glädjande för SMC att en förundersökning har återupptagits. Som jag ser det, bör SMC inte arbeta för att sätta dit andra människor som har gjort felbedömningar, oavsett om det är trafikanter eller andra. Vårt fokus bör vara mer framåtsyftande.

Eftersom vägen enligt Trafikverkets regler ej var i skick för säker körning
på sommaren och den omkomne föraren var erfaren samt höll laglig fart,
är det väl självklart att fallet tagits upp till förundersökning. Alla fel begångna
av myndigheter av olika slag ska anmälas. Hur skulle annars ett demokratiskt
samhälle fungera?
Jag jobbar som elektriker. Om jag kopplar fel och orsakar personskada, är det
inte mitt ansvar då?
 

Hampe

Skriver massor!
Hej

Jag tycker också att det är viktigt att vägarna är säkra även för hojar. Detta bör vi arbeta för på alla sätt. Ingen ska behöva råka illa ut för att vägar byggs utan tanke på tvåhjulingar.

Men jag kan inte förstå varför det är glädjande för SMC att en förundersökning har återupptagits. Som jag ser det, bör SMC inte arbeta för att sätta dit andra människor som har gjort felbedömningar, oavsett om det är trafikanter eller andra. Vårt fokus bör vara mer framåtsyftande.


Du har rätt!
Det är faktiskt egentligen den omkomnes försäkringsbolag som skulle gjort hela det jobbet - sökt anledningen till olyckan, skött intervjuer, gjort friktionsmätningar och sett till att folk - enskilda personer så väl som
företag och myndigheter fått dingla från rånocken!

Men, eftersom dom är så förbannat ointresserade och hellre väljer den enkla vägen att betala ut ersättning att belasta MC-kollektivet nästa säsong så händer ingenting.


Självklart måste någon ställas till ansvar!
Om det är "gratis" och "ingens fel" att en duktig, erfaren och balanserad hojåkare - utbildare dessutom, dör efter att först ha gått omkull på plan väg, en väg med en friktionskoefficient som understiger den på en vattenbegjuten halkövningsplats, och sedan kraschat in i ett räcke som bara skapar säkerhet för bilister - och dessutom på bekostnad av motorcyklisters säkerhet så kommer alla inblandade bara att rycka på axlarna och fortsätta göra misstag som glesar ut leden av hojåkare. Gratis.

Jag vet att det aktuella räcket inte var av vajertyp, men det är fortfarande så att olyckor där en hojåkare borde fått skrubbsår och frakturer blir till dödsfall eller invaliditet på grund av stolpar som är till för dom redan vadderade trafikanterna - bilisterna. Ytterligare en W-profil nedanför den redan monterade skapar ett räcke som ger säkerhet till både motorcyklist och bilist, inte ett räcke som ger den ena gruppen säkerhet på den andras bekostnad.
Prisskillnad?
Visst, men har man råd att sätta räcke så skall det fanimej vara ett räcke som inte räddar vissa och dödar andra, beroende på vad man valt för färdmedel just den dagen.

Det är utmärkt att SMC tagit upp den döda bollen och satt den i spel på nytt! Det bästa som hänt på länge, och absolut ingenting som förhindrar att det pågående, långsiktiga arbetet fortskrider - tvärtom ger en eventuellt fällande dom här tyngd åt just argumenten att trafikmiljön på sikt måste måste måste byggas utifrån ett perspektiv som innefattar även oss oskyddade trafikanter.

Faktum är att även ett friande är bra. Det visar i så fall hur fruktansvärt långt vi har kvar att arbeta för att bli bedömda som en fullvärdig trafikantgrupp, och dessutom att det är helt okay att åka fulldubbat året runt på MC - man vet tydligen aldrig vad man kan vänta sig för underlag härnäst...




Hampe
 
Top