Österike

stenis

New member
Hej.
Jag har planer på att åka till Österike -08.
någon som har åkt tåget från hamburg till österike?
Tips?

Stenis
 

mule

New member
Skippa tåget och ta dig tiden att se ett vackert Tyskland. Speciellt Bayern och Schwarzwald. Åk av autobahn och se dig omkring. Man köper ju hoj för att åka på den inte för att frakta den på tåg.
 

OH-

Member
Jo, ibland är jag sådär taliban-fundamentalistisk oxå ;) Men, det finns många goda skäl att ta tåget. Har man 1 vecka på sig och ska ägna två dar varje väg åt att njuta av Tyskland (och, ja, det är njutbart) så blir det inte mycket alper:(
Själv har jag bara gjort det med bil hittills men vi delade kuppé med ett par hamburgare (tyska varianten) med MC.
Det är ett jättebra men lite dyrt sätt att komma till t ex alperna.
MC-surrningen är bra, läs bara vad dom skriver om vindtålighet, även "baklänges".
Vi hade liggvagn med 4 personer, helt OK och förvånansvärt stadig frukost. Dock en liten varning för att kojerna är lite korta för fullvuxna (över 1,90 kanske) men överslafen är lite bättre, räckte nästan för mina 1,98. Tvättmöjligheterna är inte riktigt i hotellklass ;) men vi är väl skitiga motorcyklister ändå?

P.S. Kolla på varianten att åka till München, biltåget blir av nån anledning MYCKET dyrare varje gång man passerar en gräns. Vi skulle till Italien och valde ändå München. Prisskillnaden bekostade extra övernattningar och bensin och så fick vi ju köra lite granna vägar.
 
Last edited:

Stig

New member
Hej!
Vi var några stycken som åkte Auto Zug mellan Hamburg till München t.o.r, kanonbra om man har kort om tid och vill spendera den i Alperna där vägarna, vyerna och gasthausen är otroliga!! När vi åkte var det 30 gr varmt o luftkonditioneringen var inte så vass. Helt ok dock att inmundiga en kall öl, knoppa o vakna till en stadig frukost i München, för att en stund senare vara på rull med Alperna skymtande i horisonten och ett par timmar senare börja serpentin åkning! Rekommenderas!:D :D
Gotlänning som inte är van vid "backar"!
 

stenis

New member
tåg?

Skippa tåget och ta dig tiden att se ett vackert Tyskland. Speciellt Bayern och Schwarzwald. Åk av autobahn och se dig omkring. Man köper ju hoj för att åka på den inte för att frakta den på tåg.

Du har en poäng där.ska fundera lite,men till Österike ska jag!tack för alla tips.
 

Tyrannosaurus

New member
Om man bara ska ner till södra Tyskland och Österrike finns det ingen anledning att åka biltåg, möjligen kan man ta det i ena riktningen.
Dom som anser att Tyskland bara är en transportsträcka som man ska passera så fort som möjligt har missat MYCKET.

Däremot om jag skulle vilja åka ner till mellersta italien, södra Frankrike, Spanien, Grekland eller liknande så är nog tåget en bra idé.

Det är ett jättebra men lite dyrt sätt att komma till t ex alperna.
MC-surrningen är bra, läs bara vad dom skriver om vindtålighet, även "baklänges".
Just det där är något jag har funderat lite på. Om jag har förstått det rätt så rör det sig om snabbtåg typ X2000, och att ställa en hoj baklänges i ett sånt läge så kåpan blir vindfång i 200 är nog inte sådär jättelyckat.

Kan man välja att få på hojen i vindriktningen? För om inte annat så är frågan om kåpglaset skulle klara det utan att spricka.

Själv har jag bara gjort det med bil hittills men vi delade kuppé med ett par hamburgare (tyska varianten) med MC.
:D
Det var en gång en gube,
som bodde i den lådda,
med sina dränga bådda.
De voro ute hela daggen,
tills de fick ont i maggen.
 

OH-

Member
..............
Dom som anser att Tyskland bara är en transportsträcka som man ska passera så fort som möjligt har missat MYCKET.
.....................

Just det där är något jag har funderat lite på. Om jag har förstått det rätt så rör det sig om snabbtåg typ X2000, och att ställa en hoj baklänges i ett sånt läge så kåpan blir vindfång i 200 är nog inte sådär jättelyckat.

Kan man välja att få på hojen i vindriktningen? För om inte annat så är frågan om kåpglaset skulle klara det utan att spricka.
.......................

Om man hade möjlighet att ta långsemester varje gång man skall resa med MC:n så skulle jag gärna ta en vecka hos korvätarna, både tur och retur, om resan går söderut. Nu är det inte så och då tycker jag att vi ska se på biltåget som en möjlighet, inte nåt som utesluter andra bra semesterplaner.

Kåpglas (kanske främst den stora glidarsorten) har tydligen varit ett problem. Men med karaktärisktisk tysk grundlighet har dom tydligen löst det med en speciell vindrutesurrningsmojäng. Däremot finns det väl inget som räddar en tältpåse som är surrad med ett par slappa gummiremmar :eek:

Och, nej, det är inga snabbtåg. Däremot är det få stopp och bra spår så det rullar på bra ändå.
 

anderseric

New member
Åkte i somras Berlin-München på vår väg ner till Italien. En perfekt kombination då man fick köra igenom en vacker del av Tyskland både i norr och söder samt att man kom utvilad ner till Alperna och den lite mer krävande körningen.
/Anders
 

Marie

Banned
Åkte i somras Berlin-München på vår väg ner till Italien. En perfekt kombination då man fick köra igenom en vacker del av Tyskland både i norr och söder samt att man kom utvilad ner till Alperna och den lite mer krävande körningen.
/Anders

Vacker del i norr?:confused:
Fan, Tyskland börjar ju inte likna nånting förrän man är minst 5 mil söder om Leipzig. Norr därom är det plattare och tristare än till och med de värsta fördomarna om Skåne....
 

Stilo

New member
Jag åkte biltåget från Hamburg till Munchen sommaren 2007.

Det är inget jag direkt kan rekomendera, det blev inte många timmars sömn den natten. Tåget ryckte och slängde konstant samt att det bromsade kraftigt typ hela tiden...och med mina 184cm så fick jag knappt plats i slafen,
då hade vi ändå bara lyckats få tag på en lite dyrare hytt.
Men jämfört med att sträckköra autobahn så är det väl likvärdigt typ...

När det gäller hur motorcyklarna lastas ser jag inga problem där, våra hojar åkte med kåpan framåt, innan lastning kommer personal och "knyter fast ett spännband i varje hörn av hojen som dom sedan surrar i uppe på vagnen, enda problemet var när man skulle köra av tåget sittandes på en mc med stor tankväska samtidigt som man i princip var tvungen att ha hakan direkt på tanken för att inte slå i taket på vagnen...
 
Top