Öresundsbron på motorcykel

Tobinsky

New member
Jag funderar på att köra över Öresundsbron från Danmark till Sverige med motorcykeln. Jag föredrar att hålla mig borta från motorvägar i allmänhet, men det känns som om kostnaden och tiden sparad jämfört med att ta någon typ av färja talar för brovägen.

Vad har folk för erfarenhet av Öresundsbron på motorcykel? En stark sidvind skulle ju inte vara särskilt betryggande, känns det som... :eek:
 

Wallfärder

New member
Jag funderar på att köra över Öresundsbron från Danmark till Sverige med motorcykeln. Jag föredrar att hålla mig borta från motorvägar i allmänhet, men det känns som om kostnaden och tiden sparad jämfört med att ta någon typ av färja talar för brovägen.

Vad har folk för erfarenhet av Öresundsbron på motorcykel? En stark sidvind skulle ju inte vara särskilt betryggande, känns det som... :eek:

Jag har åkt över den och andra broar (Stora Bält, Öland, Strängnäs, Höga kusten m.fl) och har aldrig haft problem med vind. Det beror ju lite på vädret förstås, men en vanlig dag är det inga som helst problem. Vissa dagar är ju värre än andra, och att köra över en bro i 45 graders vinkel med hojen vid styv kuling är lite jobbigt.
Oftast säger de ifrån när du köper biljett om det skulle vara för jäkligt på de stora broarna, och då är det bara att övernatta tills dagen efter och hoppas på bättre väder.
 

Ducatista

New member
Som Wallfärder skriver så brukar de säga till, alt stänga bron för vindkänsliga fordon.

Däremot skulle jag höja ett varningen finger för att ligga bakom ev cromslädar med värsta bullerblåsen genom tunneln. Hamnade bakom en sådan förra året och var tvungen att tvärnita för att slippa oljudet (ingen överdrift!). Trodde skallen skulle trilla av mig, och då kör jag ändå med öronproppar. :eek:
 
Jag funderar på att köra över Öresundsbron från Danmark till Sverige med motorcykeln. Jag föredrar att hålla mig borta från motorvägar i allmänhet, men det känns som om kostnaden och tiden sparad jämfört med att ta någon typ av färja talar för brovägen.

Vad har folk för erfarenhet av Öresundsbron på motorcykel? En stark sidvind skulle ju inte vara särskilt betryggande, känns det som... :eek:

Körde över där förra året utan några problem. Fantastiskt utsikt var det men jag som är lite höjdrädd, för att inte säga mycket, höll hårt i styret. Magnifikt var det hur som helst och en upplevelse. Bara kör, som andra sagt, är det hårda vindar säger de nog till innan du kör upp på bron.
Magnus
 

Ducatista

New member
Fantastiskt utsikt var det men jag som är lite höjdrädd, för att inte säga mycket ...

Ha ha ha.
Känner igen mig.
När jag körde över Ölandsbron för ett antal år sedan var jag tvungen att ta foto på mig och hojen när vi väl var över för min mor trodde mig inte när jag berättade att jag verkligen kört över.
 

Marie

Banned
Jag funderar på att köra över Öresundsbron från Danmark till Sverige med motorcykeln. Jag föredrar att hålla mig borta från motorvägar i allmänhet, men det känns som om kostnaden och tiden sparad jämfört med att ta någon typ av färja talar för brovägen.

Vad har folk för erfarenhet av Öresundsbron på motorcykel? En stark sidvind skulle ju inte vara särskilt betryggande, känns det som... :eek:

Jag har ganska många gånger kört över både Store Bæltbroen och Öresundsbron. Vind är inget knepigt så länge den inte närmar sig kuling eller är väldigt byig. Jag tar bara färjan om bron är stängd. Jag upplever det inte som nånting speciellt, bara en vanlig motorväg.....

Oftast säger de ifrån när du köper biljett om det skulle vara för jäkligt på de stora broarna, och då är det bara att övernatta tills dagen efter och hoppas på bättre väder.
Ja det gör de från Sverige till Danmark, men här gällde frågan motsatt riktning, och då köper du biljetten EFTER att du redan kört över bron....
 

K12RS

New member
Körer over broen ganske ofte, och har aldrig haft ett problem. Det beror självklart hvilken höj du körer på, men är du vant med höjen skulle du inte ha ett problem. Blot skal du väre opmärksom på att der kan väre vindstöd när du passerer de to bropiller, men det är bara när det bläser mycket.
 

Esquire

New member
Jag har åkt över den och andra broar (Stora Bält, Öland, Strängnäs, Höga kusten m.fl) och har aldrig haft problem med vind. Det beror ju lite på vädret förstås, men en vanlig dag är det inga som helst problem. Vissa dagar är ju värre än andra, och att köra över en bro i 45 graders vinkel med hojen vid styv kuling är lite jobbigt.
Oftast säger de ifrån när du köper biljett om det skulle vara för jäkligt på de stora broarna, och då är det bara att övernatta tills dagen efter och hoppas på bättre väder.
Jag har kört över Stora Bält en gång med hoj när det blåste ganska kraftig sidvind (men inte så de varnade), och det gör jag inte om igen. :eek:

Det var ganska lugnt över större delen av bron. Då behövde man bara luta hojen mot vinden och hänga ut lite. Däremot så blev det riktigt spännande när man skulle passera pylonerna. De gav lä och i kombination med metallskarvarna så fick det hojen att kränga till en aning. Lägger man till en liten lätt höjdrädsla så var det inte alls någon trevlig situation.

Jag har passerat andra stora broar utan problem, men inget kan mäta sig med den gången.

Slutsats: i allmänhet så är det lugnt att köra hoj över stora broar. Men om det blåser så att man tydligt känner det när man kör på en vanlig motorväg så kan det kanske vara läge att överväga en liten båttur.
 
Top