Önskemål för SMCs nya webb

Swedie

Administrator
Personal
Hej, här lägger ni alla era tips och idéer om vad ni tycker ska finnas på SMCs planerade nya webbplats som förhoppningsvis kommer redan i höst, om inte vinter.

Detta gäller inte bokningssystemet för kurser, utan övrigt innehåll samt funktioner ni önskar. Funktioner ni ser idag som ni inte tycker fungerar så bra. Berätta då gärna hur ni vill att det ska fungera istället.

Tipsa även gällande webbdesign/layout, då vi ska försöka möta önskemålen om att vi ska ha in fler saker på SMCs förstasida som representerar inte bara SMC centralt utan även ner på distriktsnivå. En design som klarar mycket innehåll utan att bli rörigt.

Om tråden inte får någon aktivitet, utgås det från att vad vi har idag är bra men att det piffas lite allmänt.

Tack på förhand! :)
 

Catherine

New member
Hej,

En detalj kanske, men det är väldigt många klick och lite ologiskt för att ta sig till listan med kurser (och då menar jag inte pdf-filen som man når från infotexten direkt under school). Har tänkt på det många gånger och det är lite störande.

Jag tycker också att det är lite svårt att hitta distriktets knix-kurser. Jag går in på School-Grundkurser-Knix och förväntar mig att hitta knix-kurserna, men icke. Där finns info om kurserna men ingen info om hur jag hittar enskilda kurstillfällen. Har letat mig fram till att jag måste gå via distriktet och sedan på school, men detta skulle kunna förbättras så att knix-kurserna blir lättare att hitta.

Det här var ett par saker jag tänkt på när jag surfat på sidan, annars tycker jag den är ganska bra. Återkommer om något annat dyker upp i huvudet.

Mvh/Catherine

PS. Är det sådana synpunkter du vill ha, eller är det för låg detaljnivå?
 

Zapp

New member
Det är klart att man har en massa synpunkter... men att formulera dem - det kräver en massa energi i värmen...

Det är dock helt klart är att navigeringen behöver ses över - det är inte lätt att hitta ibland...

Och en häftigare design - men det är bara vissa med begåvning som kan bidra med sådant... jag gör några webbsidor åt olika organisationer och vet att det inte är lätt att vara originell..
 

MathiasF

New member
Ja, navigeringen för att hitta vilka dagar det är Knix är helt omöjlig. Lyckas fortfarande inte hitta när det är körningar på Stäket t.ex.
 

Peter1980

New member
Hej,

En detalj kanske, men det är väldigt många klick och lite ologiskt för att ta sig till listan med kurser (och då menar jag inte pdf-filen som man når från infotexten direkt under school). Har tänkt på det många gånger och det är lite störande.

Jag håller med.
Kommenterade precis samma sak på sporthoj så sent som igår.

Antingen att länken görs tydligare och döps om till t ex "tider och datum kurser 2010.."

jag måste erkänna att jag helt missat den länken även då jag kör en del bkk/shk/knix.. för mig är "kursutbud" vilka typer av kurser som finns, samt info om det.. så jag har snarare om jag vet att jag vill köra en "Knix" gått direkt in på "grundkurser" och sen knix.. och har man väl snurrat in sig där så är det svårt att hitta körkalendern..

vips så är man sen på smc uppsalas del av siten för att man klickat på info om rörken och gokartbanor.. vill man då veta när man kan köra på tuvängen så är det jäkligt mekigt..

nu känner ju jag till detta sen en tid tillbaka, men jag kan tänka mig att flera, särskilt de som kanske aldrig kört bankörning och vill ha info får det väldigt svårt med begreppen och att hitta.

För att ta ett exempel. Om jag vill köra Rörken.. så klickar jag mig via alla länkar till just "Rörken".. nånstans så tror jag ju att jag ska hitta datum och tider för Rörken under "Rörken"-fliken.. men icke..

Då ska jag klicka mig tillbaka till Fortbildningar. Kanske bara är jag, men jag tycker att det känns ologiskt.
 

Chriz

New member
Hur vore det med en (gratis för SMC medlemmar?) köp & sälj avdelning för hojar, delar och tillbehör:)
 

Swedie

Administrator
Personal
bildgalleri som är lika för distrikten kanske kunde vara något.
Som webmaster ska man bara behöva ladda upp bilderna till en mapp där sedan "Gallerimotorn" gör resten. Typ Whiist till Windows home server ( http://www.andrewgrant.org/2007/06/...ndows-home-server-photo-album-in-minutes.html ).
Japp, det där ska finnas på ett eller annat sätt. Problemet ligger lite i hur "enkelt" det är att använda och ska vara integrerat med EPI i sig, så det inte är en ytterligare extern funktion.
 
Top