Önskar tips om MC-lås

Catherine

New member
Hej,

Jag har idag ett av de billigaste godkände bromsskivelåsen, ett Oxford Patriot. Efter att ha investerat i en ny hoj funderar jag på om det är värt pengarna att satsa på ett bättre lås med larm, t.ex. ett Abus Detecto 8000. Men man undrar ju då...

- Har det verkligen en avskräckande effekt med larm?
- Eller är det bättre att skaffa en kedja att låsa fast hojen med?
- Eller kanske både larm och kedja?

Det sistnämnda borde väl iofs vara bäst, men det är ju rätt så dyrt. Dessutom är det bökigt att transportera kedjan. Bara larm lockar mig mest, men som sagt. Hjälper det?

Tacksam för synpunkter och tips på bra produkter!

Mvh/Catherine
 

-ah

New member
Hej,

Jag har idag ett av de billigaste godkände bromsskivelåsen, ett Oxford Patriot. Efter att ha investerat i en ny hoj funderar jag på om det är värt pengarna att satsa på ett bättre lås med larm, t.ex. ett Abus Detecto 8000. Men man undrar ju då...

- Har det verkligen en avskräckande effekt med larm?
- Eller är det bättre att skaffa en kedja att låsa fast hojen med?
- Eller kanske både larm och kedja?

Det sistnämnda borde väl iofs vara bäst, men det är ju rätt så dyrt. Dessutom är det bökigt att transportera kedjan. Bara larm lockar mig mest, men som sagt. Hjälper det?

Tacksam för synpunkter och tips på bra produkter!

Mvh/Catherine

Abus-låset är säkert bra; det finns även med en godkänt kedja som tillbehör.
Hela härligheten finns att köpa för runt 2000 kr hos låskompaniet.se.

Jag har själv ett larmlås av något för tillfället bortglömd märke. Det piper som fan om man rör hojen, men lägger man en hand tajt över ljudöppningen hörs det knappast alls. Men det skrämmer väl alla utom tjuven, inbiller jag mig.:rolleyes:

Under vinterförvaringen använder jag dels ett skivbromslås, dels en härdat 10-mm kedja i kombination med ett klass-3 lås.

Larmåset tar jag med på resa, då det är ganska litet. Än så länge har jag hojen kvar.
Men det handlar väl även om hur man parkerar hojen.

Å andra sidan; vem stjäl en Guzzi?
 
Last edited:

Larsan52

New member
Hej,

Jag har idag ett av de billigaste godkände bromsskivelåsen, ett Oxford Patriot. Efter att ha investerat i en ny hoj funderar jag på om det är värt pengarna att satsa på ett bättre lås med larm, t.ex. ett Abus Detecto 8000. Men man undrar ju då...

- Har det verkligen en avskräckande effekt med larm?
- Eller är det bättre att skaffa en kedja att låsa fast hojen med?
- Eller kanske både larm och kedja?

Det sistnämnda borde väl iofs vara bäst, men det är ju rätt så dyrt. Dessutom är det bökigt att transportera kedjan. Bara larm lockar mig mest, men som sagt. Hjälper det?

Tacksam för synpunkter och tips på bra produkter!

Mvh/Catherine
Jag har ett ABUS Detecto som funkar bra är bastant och inger förtroende, finessen är främst att det larmar när man glömmer all låsa upp. Inga skadade bromsok/skivor
 

ljunganz

New member
Jag har ett ABUS Detecto som funkar bra är bastant och inger förtroende, finessen är främst att det larmar när man glömmer all låsa upp. Inga skadade bromsok/skivor

Instämmer till fullo. Man behöver inte ha ett gult senilsnöre som påminner om att bromsskivelåset är monterat. Låset är rejält och ligger bra i den medföljande väskan under sadeln vid åkturerna.

Funderar på att köpa till kättingen nu i efterhand, det kan ju vara bra att låsa fast cykeln någon gång. Men hur transporterar man den tunga kättingen vid färd om man mot förmodan skulle få för sig att vilja det?
 

-ah

New member
Men hur transporterar man den tunga kättingen vid färd om man mot förmodan skulle få för sig att vilja det?

BMWwhite1a250.jpg


:rolleyes:
 

rednax

New member
Hej,

Jag har idag ett av de billigaste godkände bromsskivelåsen, ett Oxford Patriot. Efter att ha investerat i en ny hoj funderar jag på om det är värt pengarna att satsa på ett bättre lås med larm, t.ex. ett Abus Detecto 8000. Men man undrar ju då...

- Har det verkligen en avskräckande effekt med larm?
- Eller är det bättre att skaffa en kedja att låsa fast hojen med?
- Eller kanske både larm och kedja?

Det sistnämnda borde väl iofs vara bäst, men det är ju rätt så dyrt. Dessutom är det bökigt att transportera kedjan. Bara larm lockar mig mest, men som sagt. Hjälper det?

Tacksam för synpunkter och tips på bra produkter!

Mvh/Catherine

Någon försökte stjäla grabbens eu-moppe utanför skolan och lyckades bryta sönder bromskiva och bultarna.(idioter mao) Detta skedde under dagtid och där det rör sig mycket folk mest hela tiden. Troligen har några ställt sig för att skymma medan någon bröt. Ett larm hade genom den uppmärksamhet det skapar kanske räddat bromskivan. Värt att pröva.....
 

Catherine

New member
Någon försökte stjäla grabbens eu-moppe utanför skolan och lyckades bryta sönder bromskiva och bultarna.(idioter mao) Detta skedde under dagtid och där det rör sig mycket folk mest hela tiden. Troligen har några ställt sig för att skymma medan någon bröt. Ett larm hade genom den uppmärksamhet det skapar kanske räddat bromskivan. Värt att pröva.....

Det är ungefär den effekten jag hoppas på med ett larm. Och så kanske man slipper en och annan som får lust att sätta sig på hojen när den är parkerad. Proffsligor lär man väl inte stoppa vilket lås man än sätter på, gissar jag.

Så, det får blir ett Abus Detecto 8000 med kätting. Då har jag gjort vad jag kan iaf. Kättingen för resor till "riskområden", vid övernattningar osv och bromsskivelåset för vardagsanvändning.

Tack för tipsen!
 
Top