Ökade utsläpp men inte från MC och moped

smcrobot

New member
All trafik som görs med motorcykel och moped i Sverige under ett år motsvarar 80 000 ton koldioxid. Det motsvarar ökningen under 2018 som främst beror på ökad lastbilstrafik på vägarna. Antalet körda kilometer har fördubblats sedan 1990.  Utländska studier visar att om fler väljer att köra MC istället för bil skulle köer och avgasemissioner minska. Parkeringsplatserna skulle räcka till. Om...

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Okade-utslapp-men-inte-fran-MC-och-moped/
 

HkanB

New member
Du tror inte att du skulle kunna fixa fram bilderna i ett ngt mer "läsbart" format?
Jag vet inte om det är bara jag men det är rätt svårt att se vad som är så viktigt.
 

OH-

Member
Nu gick vi nog av rälsen...
EURO 4 och 5 reglerar inte utsläppen av CO2, den dominerande växthusgasen från förbränningsmotorer.
 

F800ST

Member
Du tror inte att du skulle kunna fixa fram bilderna i ett ngt mer "läsbart" format?
Jag vet inte om det är bara jag men det är rätt svårt att se vad som är så viktigt.

Första bilden visar co2 utsläpp för alla fordon totalt, andra visar enbart utsläppen för mc och moped, vilket oavsett hur mycket du förstorar upp den så syns inga staplar pga det är så lite att det ej syns.



 

F800ST

Member
Nu gick vi nog av rälsen...
EURO 4 och 5 reglerar inte utsläppen av CO2, den dominerande växthusgasen från förbränningsmotorer.

Notera följande "etc"...dvs, avgaskrav öht på mc och moped. Och bilderna jag visar är den officiella statistiken från naturvårdsverket, så alltså ska det räknas med.

Men det är så lite att det inte ens syns på graferna.
 

HkanB

New member
Första bilden visar co2 utsläpp för alla fordon totalt, andra visar enbart utsläppen för mc och moped, vilket oavsett hur mycket du förstorar upp den så syns inga staplar pga det är så lite att det ej syns.

Bilderna borttagna

Bussigt, tack så mycket.
 
Top