Ögonoperation

Tessan67

New member
Hej alla!
Jag sitter och läser lite om ögonoperationer... Finns det någon av er som har gjort en laseroperation och kanske kan komma med lite tips om var ni har gjort det samt om operationen blev lyckad? Det finns ju en del ställe som utför dessa operationer och det är inte lätt att läsa sig till vilka som är bra.

Synpunkter & tips mottages gärna :)
 

Anders K

New member
Memira finns över landet. Jag har en son som nyligen har gjort en operation med metod Lasek II och han är helnöjd. Även hans flickvän har gjort samma och är lika nöjd. www.memira.se
 

SGM

Moderator
Jag är också nyfiken - skall in på konsultation hos Memira i början av januari (lätt närsynt och brytningsfel).

Det är dags att ta tag i det där, man blir inte yngre, och skulle man slippa glasögon bara om så för 10 år framöver - så är det värt det.
 

Zopilote

New member
Både jag och sambon gjorde det hos Memira för knappt ett år sedan. Sambon gjorde FS-Lasik, medan jag tyvärr blev tvungen att göra Lasek. Jag hade ett par jobbiga dagar direkt efter operationen med EXTREM ljuskänslighet och rätt mycket smärta, medan sambon satt och tittade på tv samma kväll som operationen...
Så här i efterhand måste jag säga att det är det bästa jag gjort! Så underbart att slippa både glasögon och linser, både i samband med MC-åkning och i jobbet som brandman.
Jag har fortfarande lite torra ögon vid en del tillfällen, annars inga som helst biverkningar.
 

Tessan67

New member
Tack för att ni delar med er, det känns lättare att ta steget när man hör att det blir lyckade resultat. Jag ska titta på Memiras hemsida och se vilka typer av operationer de gör. Jag har läst lite på Vårda ögonklinik och ögonlasern, men man är lite tveksam eftersom det gäller ögonen. Samtidigt hade det varit jätteskönt att slippa glasögonen.:)
 

JHkillen

New member
Jag var inne hos Memira för en förkontroll. Allt såg bra ut för Fs Lasik men då jag är 43 så trodde dom att den normala åldersförändringen skulle göra att operationen bara skulle hålla max 3 år. Dom kunde lägga olika styrkor på ögonen för att lurar hjärnan lite och då kunde det hålla något år till innan man behöver läsglasögon. Jag sa nej tack då det blir konstigt om man t ex ska skjuta o blundar med ett öga. Vill ej ha olika syn på ögonen hur som. Att göra något som ej håller en längre tid och skapat en försvagning i ögonhinnorna vad jag förstod tyckte jag ej var värt pengarna. Hade jag varit 20 så hade jag slagit till direkt. Går att byta linsen men det känns för stort.
 
Last edited:

swischmc

New member
Jag gjorde två laseroperationer på mina ögon för drygt 15 år sedan. På den tiden fick man bara "lasra" ett öga i taget, med 6 mån väntetid mellan operationerna, därav två op.
Hittills har synskärpan hållit sig och jag ångrar mig inte en sekund - trots att det på den tiden var skitdyrt och gjorde helvetiskt ont.

Jag rekommenderar verkligen en laserbehandling, men vilket företag som är bäst att anlita vet jag inte. Det ställe jag gjorde min op på gick i konkurs några år efter mina ingrepp.


Jag tror f.ö. att det finns en tråd till om detta på forumet? Kanske kan du får mer information där.
 

Paerhc

New member
Jag gjorde en operation med lasek på båda ögonen mot närsynthet och brytningsfel. Det blev inte helt bra första gången, men det rättades till genom en ny operation c:a ett år efter den första operationen. Vad man måste vara medveten om är att man i alla fall måste köpa läsglasögon när man blir äldre. Det beror på att linsen inte är lika elastisk vid högre ålder. Men vill man slippa detta så går det att göra en laseroperation till som gör att man slipper läsglasögon. Det går att komma runt. Mellan c:a 42-50 årsåldern sker den här förändringen av linsen i ögat.
Efter första operationen hade jag inte ens ont. Men efter den andra hade jag helvetiskt ont i några veckor.
 

Tessan67

New member
Jag var inne hos Memira för en förkontroll. Allt såg bra ut för Fs Lasik men då jag är 43 så trodde dom att den normala åldersförändringen skulle göra att operationen bara skulle hålla max 3 år. Dom kunde lägga olika styrkor på ögonen för att lurar hjärnan lite och då kunde det hålla något år till innan man behöver läsglasögon. Jag sa nej tack då det blir konstigt om man t ex ska skjuta o blundar med ett öga. Vill ej ha olika syn på ögonen hur som. Att göra något som ej håller en längre tid och skapat en försvagning i ögonhinnorna vad jag förstod tyckte jag ej var värt pengarna. Hade jag varit 20 så hade jag slagit till direkt. Går att byta linsen men det känns för stort.

Ja det är till stor del skjutningen som gör att jag funderar lite extra. Eftersom jag jagar och skjuter lerduvor så vet jag att jag får skjuta in bössan med jämna mellanrum eftersom mitt brytningsfel ändras hela tiden. Nu har jag både vanliga glasögon och läsglasögon (åldersförändringen har redan börjat:)). Om operationen inte håller mer än några år så kanske jag ändå behöver någon form av glasögon senare och då känns det, som du säger, inte lönt att göra det. Jag får kontakta dem och se vad de tror.
 

Tessan67

New member
Jag gjorde en operation med lasek på båda ögonen mot närsynthet och brytningsfel. Det blev inte helt bra första gången, men det rättades till genom en ny operation c:a ett år efter den första operationen. Vad man måste vara medveten om är att man i alla fall måste köpa läsglasögon när man blir äldre. Det beror på att linsen inte är lika elastisk vid högre ålder. Men vill man slippa detta så går det att göra en laseroperation till som gör att man slipper läsglasögon. Det går att komma runt. Mellan c:a 42-50 årsåldern sker den här förändringen av linsen i ögat.
Efter första operationen hade jag inte ens ont. Men efter den andra hade jag helvetiskt ont i några veckor.

Detta är också en sak att tänka på, om det inte blir bra första gången, får man då använda glasögon tills man kan göra om operationen eller hur fungerar det?
 

Paerhc

New member
Detta är också en sak att tänka på, om det inte blir bra första gången, får man då använda glasögon tills man kan göra om operationen eller hur fungerar det?

I mitt fall var det inga problem. De gjorde om det öga som inte blivit bra. Det var helt gratis. Nej, man behöver inga glasögon om det blir fel. Min syn var 1.0 och jag såg tillräckligt bra för att inte behöva glasögon. Det blev bara inte som jag ville ha det.

Dina gamla glasögon fungerar ändå inte efter operationen. Efter operationen har ju ditt synfel försvunnit. Jag är nöjd i alla fall och vill inte ha tillbaka glasögonen!

En del som genomgår operationen tar ett öga i taget för att kunna köra direkt efter operationen och slippa sjukskrivning. Det tar ett tag för ögat att läka. En period fick jag inte köra alls och det var just under den första läkningsprocessen.
 

JHkillen

New member
Alla pratar gott om laseroperationerna och det är självklart kanon när det fungerar och man blir nöjd. Jag tycker dock att det är lika viktigt att ta reda på dom risker som finns även om dom oftast är små.
När jag var hos Memira förklarade dom vilka risker som fanns , uppfattade dom som mycket seriösa men det blev inte så grundligt förklarat. Googlade lite och fick även fram mycket info på youtube. Många läskiga inlägg o filmer där det inte gått så bra. Med tanke på hur många operationer som görs så är nog dom misslyckade väldigt få men viktigt att man vet om dom innan man tar sitt eget beslut. Självklart är det lite vinklat från båda läger tror jag men tycker att man ska kolla runt innan man bestämmer sig. Många tänker att det händer inte mig, men det kan det tyvärr göra. Med bra fakta från båda läger kan man ta ett beslut man kan leva med.
Kan tillägga att jag har flera arbetskamrater och kompisar som gjort FS-Lasik och det värsta 2 har fått är torra ögon som nu har hållit i sig snart 1 år, avhjälps med ögondroppar några ggr om dagen.
 
Last edited:

Ducatista

New member
Hör med Anette, hon gjorde någon form av "rättning".
Japp, jag gjorde min ICL-operation för 2 år sedan och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare. Jag fick det fixat hos Memira i Malmö, och var tillbaka på jobbet dagen efter.

En kollega till mig har gjort laseroperationer i olika omgångar men hon har fått vara ledig ett par dagar efteråt.
 

badpitt

New member
Jag opererade mig hos Memira för exakt två år sedan, jag hade -6 och brytningsfel, det blev helt kanon! Ser jättebra, mina läsglasögon måste jag ha kvar men det är OK tycker jag.
Däremot har jag varje morgon torra ögon, det är bara efter att jag har sovit, dagtid har jag inget problem.
Jag hämtar fortfarande ögondroppar hos Memira, inget snack om betalning bara att hämta, jag har besökt ögonläkaren någon gång men inget har hjälpt hittills.
Memira är seriösa, de släpper mig inte trots att det är ett tag sedan, jag skall tillbaks igen ifall det inte släpper.

Trots mitt "lilla" problem tycker jag det är värt det, förut var jag väldigt närsynt nu ser jag kanon.
Så jag rekommenderar en operation.
 

Tessan67

New member
Nu har jag pratat med Memira och väntar på en tid för undersökning:tummenupp

Några timmar senare - har fått tid i början på januari!
 
Last edited:

Tessan67

New member
Lycka Till!!! Du kommer inte att ångra dig (förutom de första timmarna efter att bedövningen släppt ;))
Vilken metod får du?

Tack!!
Jag ska ha FS-LASIK. Jag fick inte köra hem själv efter operationen men dagen efter ska jag på återbesök och då kunde jag köra in själv. Solglasögon skulle jag dock ha om det var ljust ute. De första timmarma efter operationen skulle jag ligga i ett mörkt rum och vila ögonen men det ska jag nog klara av :)
 
Top