Återtag av MC

JohanBMW

New member
Tjenixen .
Vill höra Er åsikt .
Har en K 1200 GT / 07 som gått ca 2200 mil .
Tog ut den Nov 07 .

Upptäckte ett missljud i motor vid ca 600 mil .
Påtalade detta vid 1000-mila servicen . Fick till svar när jag hämtade ut hojen att:
"Vi hör att de låter men vet inte vad det är" ???
Körde sedan 1000 mil till och lämnade in hojen på servicen samt påtalade missljudet igen.
Missljudet var nu större samt att vibrationer kändes i hela hojen vid tomgång.
Fick ut hojen utan åtgärd med samma kommentar .
Då garantin skulle gå ut ut i slutet i Oktober lämnade jag in hojen igen för åtgärd med att säga
att "nu får ni behålla den till ni hittar felet". Det var den 25/9.

Hörde inget fram till i slutet av Oktober då jag tog kontakt igen för att höra hur det gick samt om
problemet hade hittats . Visade sig då att man inte hade börjat ännu ??
Var inne igen i slutet av November . Då hade man bytt lameller . Dock hade detta inte hjälpt
varpå man bytte lameller igen samt även den sk kopplingskorgen .
Idag den 15 December har jag fortfarande inte hört något .

Känslan som infinner sig nu är att jag nog inte vill ha tillbaka hojen. Litar helt enkelt inte på
att den någonsin kommer att bli ok .

Nu till kärnfrågan . Om den nu skall återlämnas . Vilket värde är då relevant ???

Tacksam för alla kloka råd .

MVH

Johan
 

Spiff

New member
Skit va trist. Lider med dig.

Jag tror det bästa är att stå på sig tills de har hittat felet om de så behöver byta hela motorn. Jag är ingen expert men jag tycker det låter som om någon är skevt i motorn, kanske lagersäten som inte är riktigt i linje.
Hur som så gäller det att de verkligen fixar felet inte bara fixar så att det inte märks just nu.
Om du verkligen vill lämna tillbaka den så har säkert BMW uppgifter om värdeminskning, sedan är det förhandling därifrån.
 
H

honda cbf 500

Guest
Det verkar som att det finns en hel krångel med moderna, nya hojar. Vart det lika mkt strul med 70,80,90 tals hojar?

// Amir

Skit va trist. Lider med dig.

Jag tror det bästa är att stå på sig tills de har hittat felet om de så behöver byta hela motorn. Jag är ingen expert men jag tycker det låter som om någon är skevt i motorn, kanske lagersäten som inte är riktigt i linje.
Hur som så gäller det att de verkligen fixar felet inte bara fixar så att det inte märks just nu.
Om du verkligen vill lämna tillbaka den så har säkert BMW uppgifter om värdeminskning, sedan är det förhandling därifrån.
 

Spiff

New member
Det verkar som att det finns en hel krångel med moderna, nya hojar. Vart det lika mkt strul med 70,80,90 tals hojar?

// Amir

Fattar inte vad du vill säga. Här handlar det om en kille som har fått en hoj som antagligen har fabrikationsfel. Vad är det som gör att det "finns en hel del krångel med moderna hojar"? Var hojarna sämre på 70-talet? Ja antagligen. Är hojarna mer komplexa nu? Helt klart. Var kraven lägre då? Ja med största sannolikhet. Om inte utvecklingen har gått framåt så skulle ju alla köra med 70-tals hojar.
 
H

honda cbf 500

Guest
Inget annat än en jämförelse. Läser och hör att många nya cyklar har både fabrikationsfel och konstruktionsfel. Har börjat att tycka att det är lite väl mkt strul med nya hojar. Man köper ju nya fordon för att slippa just problem.

// Amir

Fattar inte vad du vill säga. Här handlar det om en kille som har fått en hoj som antagligen har fabrikationsfel. Vad är det som gör att det "finns en hel del krångel med moderna hojar"? Var hojarna sämre på 70-talet? Ja antagligen. Är hojarna mer komplexa nu? Helt klart. Var kraven lägre då? Ja med största sannolikhet. Om inte utvecklingen har gått framåt så skulle ju alla köra med 70-tals hojar.
 

Spiff

New member
Inget annat än en jämförelse. Läser och hör att många nya cyklar har både fabrikationsfel och konstruktionsfel. Har börjat att tycka att det är lite väl mkt strul med nya hojar. Man köper ju nya fordon för att slippa just problem.

// Amir

Man köper nog hoj av en massa olika skäl, om du köper ny hoj för att slippa problem är det ditt skäl. Jag köpte ny hoj för att få en roligare upplevelse. Andra köper sin hoj av andra skäl.
Självklart förväntar man sig att det skall fungerar och när det inte gör det så förväntar man sig att tillverkaren tar sitt ansvar. Det är ju en fördel med nya prylar, de har garantier av just det här skälet.

Det är ju rätt självklart att man inte läser om gamla hojar och vilka problem de har i samma utsträckning. Saker går sönder och det är ingen som förväntar sig att saker skall hålla för evigt. Dessutom har kanske dåliga komponenter bytts ut så att bristerna är fixade.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jo, alla har ju sitt mål med att köpa ett nytt fordon men personligen tycker jag att har man betalat en rejäl summa pengar för en hoj så ska man slippa bli stående när man köper en ny hoj eller behöva lämna in den på garanti reperation som om man har otur kan bli flera månader lång och segdragen tvist. På ett äldre fordon som kommit in i reperationsåldern förväntar man sig en del strul men inte med ett relativt nytt fordon. Så tänker jag iaf.


Man köper nog hoj av en massa olika skäl, om du köper ny hoj för att slippa problem är det ditt skäl. Jag köpte ny hoj för att få en roligare upplevelse. Andra köper sin hoj av andra skäl.
Självklart förväntar man sig att det skall fungerar och när det inte gör det så förväntar man sig att tillverkaren tar sitt ansvar. Det är ju en fördel med nya prylar, de har garantier av just det här skälet.

Det är ju rätt självklart att man inte läser om gamla hojar och vilka problem de har i samma utsträckning. Saker går sönder och det är ingen som förväntar sig att saker skall hålla för evigt. Dessutom har kanske dåliga komponenter bytts ut så att bristerna är fixade.
 

V Saarela

New member
Liksom värdet av återlämnande, så finns ju också vad som gäller rätten till återlämning etc präntat i skrift....

Mitt sunda förnuft säger:
Värdet torde väl vara densamma som att du kan ta den bunten pengar du fick och köpa en exakt likadan(skick, mil etc).
Lycka till Johan!


CBF500: tycker Spiff har skrivit bra svar åt dig, men om nu några hojar av vissa modeller har problem, så innebär det ju inte att alla har det. Det mesta tycker jag nuförtiden är inkallelse till verkstaden för säkerhetskontroller osv(läs:återkallelser)

Jag har kört med båda nämnda generationerna och måste säga att......om internet fanns då, så skulle här forumet vara en verkstadsbok :)
 
Last edited:

Hoke

New member
Det låter skittråkigt det här tycker jag.
I mina öron klingar det som typiskt BMW-solnabeteénde, både på det sätt de "reparerar" och hanterar ärendet.

Kontakta BMW-sverige och meddelade vad som händer samt hör vad de har att säga om det hela. Om det är någon dönisse som svarar där, så kanske ett brev direkt till tyskarna kan vara lägligt ;-)

Ta allt skriftligt (speciellt om det är BMW-Solna) eller minst via e-post, iaf min erfarenhet är att det kan vara väldigt nyttigt av flera anledningar när det krånglas på detta sätt.
Detta speciellt nu när garantitidsutgången sniffar hojen i hasorna, vid garantiärende kan verkstaden få lägga ner fippeljobb för att få det via garantin = något en del helst vill slippa.

Lycka till nu och meddela hur det går i tråden:)
 
Last edited:

UglyJazz

New member
Men vänta lite nu..?

Det var ju en BMW, och på BMW finns det aldrig några fel.
Dom har bara egenskaper och egenheter i varierande grad...

Att det inte finns fel på BMW, vet alla som var medlemmar i BMW-klubben för tio år sen. Inget enda BMW-negativt, eller kritiskt inlägg togs in i tidningen för publicering. Aldrig, inte någonsin...

Det är försprång tekniskt...?
 

mc-ist

New member
Tyvärr

Ja så är det nog, har också varit med i klubben (för innbördes beundran), men det finns ju trots allt BMW-handlare som har både kunskap/ansvar även om de verkar vara få. EN lista på bra/dåliga handlare skulle säkert fylla sin funktion frågan är väl bara att hitta en/ett centralt forum som alla besöker alltid någon gång.
 

Hasse

New member
SMC hjälpen

Hej !

Så här kan man läsa på SMC:s hemsida under medlemsförmåner.
Kanske något att testa.

Rådgivning
SMC kan ge dig tips och råd i olika frågor som rör dig och din motorcykel. Från 1 december 2007 får alla medlemmar utökad juridisk rådgivning. Totalt står 14 advokater och jurister till våra medlemmars förfogande! Alla SMC-medlemmar får 15 minuters gratis rådgivning. Innan den tiden är slut ska ombudet kunna säga om det osv ......

hälsn hasse
 

lime

Skriver inte
Inget annat än en jämförelse. Läser och hör att många nya cyklar har både fabrikationsfel och konstruktionsfel. Har börjat att tycka att det är lite väl mkt strul med nya hojar. Man köper ju nya fordon för att slippa just problem.

// Amir

Den stora skillnaden är möjligheterna till masskommunikation. På 70 och 80-talen så var man som ägare tvungen att känna någon på Expressen för att kunna nå ut. Idag finns forum, bloggar och intresselistor som gör det så mycket enklare för en person som kommit i kläm att säga sin mening.

En annan aspekt är att idag är allt optimerat ekonomiskt. Jag har känslan av att det gör att handlare och verkstäder är mindre benägna att rätta till fel och brister.
 

GeCe

New member
Tjenixen .
Vill höra Er åsikt .
Har en K 1200 GT / 07 som gått ca 2200 mil .
Tog ut den Nov 07 .

Upptäckte ett missljud i motor vid ca 600 mil .
Påtalade detta vid 1000-mila servicen . Fick till svar när jag hämtade ut hojen att:
"Vi hör att de låter men vet inte vad det är" ???
Körde sedan 1000 mil till och lämnade in hojen på servicen samt påtalade missljudet igen.
Missljudet var nu större samt att vibrationer kändes i hela hojen vid tomgång.
Fick ut hojen utan åtgärd med samma kommentar .
Då garantin skulle gå ut ut i slutet i Oktober lämnade jag in hojen igen för åtgärd med att säga
att "nu får ni behålla den till ni hittar felet". Det var den 25/9.

Hörde inget fram till i slutet av Oktober då jag tog kontakt igen för att höra hur det gick samt om
problemet hade hittats . Visade sig då att man inte hade börjat ännu ??
Var inne igen i slutet av November . Då hade man bytt lameller . Dock hade detta inte hjälpt
varpå man bytte lameller igen samt även den sk kopplingskorgen .
Idag den 15 December har jag fortfarande inte hört något .

Känslan som infinner sig nu är att jag nog inte vill ha tillbaka hojen. Litar helt enkelt inte på
att den någonsin kommer att bli ok .

Nu till kärnfrågan . Om den nu skall återlämnas . Vilket värde är då relevant ???

Tacksam för alla kloka råd .

MVH

Johan


Vill påminna om möjligeten att anmäla ärendet till "Allmänna reklamationsnämden". Gjorde det i ett liknande ärende med en bil som var ny och garantin var på väg att gå ut och firman ville inte ta felet på allvar efter att firman misslyckats ett par ggr med att fixa problemet permanent.
När anmälan var inlämnad gjorde firman helt plötsligt helt om och det blev andra tongångar med förklaringen att man ville naturligtvis ha nöjda kunder från att tidigare varit helt avisande. Eftersom nämden tog parti för mig så hade det ju blivit väldigt negativ reklam för firman om man inte följt nämndens utlåtande.
Bytte sen bort bilen innan problemen återkom vid samma firma.

Hasse påminde också om möjligheten att utnyttja SMC:s rättshjälp med "deras" jurister som jag tycker du ska utnyttja.

Hör av dig hur det går!
 
Top