Återkoppling efter kurs

#1725

New member
Jag körde på Sviestad i lördags (2/5) och har en del funderingar som jag dels skrivit i min utvärdering, dels kanske diskutera här för att få andras syn på det hela.


1. indelningen i grupper var inte optimal, några hamnade i för snabb grupp och några i för långsam grupp. Detta gör mycket för helheten i körningen och för helhetsintrycket.

- Förslag: Anmälningarna är ju indelade efter vilket steg man valt och vilken hastighet man tror sig vilja köra. Schemat och gruppindelningen på plats måste matcha det för att folk skall hitta rätt.

2. instruktörerna sade att vid "målflagga" så skulle man göra ingenting - med följd att de snabbare förarna fortsatte i sin takt och därmed körde om. Sent under dagen framkom att det var omkörningsförbud under sista varvet.

- Förslag: övertydlighet om vad som gäller, jag tror att det kan vara svårt att
efterleva omkörningsförbud för det kommer att leda till inbromsningar på målrakan om en snabb förare kommer i kapp en långsam just där. Det är nog bättre att alla fortsätter i sin takt och går i depå i enlighet med de regler som tidigare praktiserats under dagen.

Någon som tycker annorlunda eller håller med?
 

Gunsan

New member
Jag körde på Sviestad i lördags (2/5) och har en del funderingar som jag dels skrivit i min utvärdering, dels kanske diskutera här för att få andras syn på det hela.


1. indelningen i grupper var inte optimal, några hamnade i för snabb grupp och några i för långsam grupp. Detta gör mycket för helheten i körningen och för helhetsintrycket.

- Förslag: Anmälningarna är ju indelade efter vilket steg man valt och vilken hastighet man tror sig vilja köra. Schemat och gruppindelningen på plats måste matcha det för att folk skall hitta rätt.

2. instruktörerna sade att vid "målflagga" så skulle man göra ingenting - med följd att de snabbare förarna fortsatte i sin takt och därmed körde om. Sent under dagen framkom att det var omkörningsförbud under sista varvet.

- Förslag: övertydlighet om vad som gäller, jag tror att det kan vara svårt att
efterleva omkörningsförbud för det kommer att leda till inbromsningar på målrakan om en snabb förare kommer i kapp en långsam just där. Det är nog bättre att alla fortsätter i sin takt och går i depå i enlighet med de regler som tidigare praktiserats under dagen.

Någon som tycker annorlunda eller håller med?


Omkörning på målrakan när du ser att de precis hänger ut flaggan kan man ha överenseende med. Men att fortsätta att fläska på som en dåre resterande del av varvet är inte ok.

En av orsakerna till det är att banan töms på folk efter flaggningen, om då den sista går ikull och inte reser sig kommer denne att ligga tills första förare i nästa grupp rullar ut och ser olyckan.
 

Avarage

New member
I sedvanlig ordning skall man i möjligaste mån eftersträva grupper med så lika hastighet som möjligt och snabba hastighetsförändringar (inbromsningar) samt kraftiga/snabba sidoförflyttningar (byte av spår) innebär alltid ökad risk för olycka.

Låter som man missat lite i förklaringen av vad man menar med att efter målflagg göra "ingenting, därefter ingenting, för att därefter i jämna och lagom långsam takt slå av på gasen ner till lagom "marschfart" in mot depån". Förstår alla är det det säkraste sättet om inte kan det bli farligt!

Mvh!
// Niklas
 

-Chrille-

New member
Jag körde på Sviestad i lördags (2/5) och har en del funderingar som jag dels skrivit i min utvärdering, dels kanske diskutera här för att få andras syn på det hela.


1. indelningen i grupper var inte optimal, några hamnade i för snabb grupp och några i för långsam grupp. Detta gör mycket för helheten i körningen och för helhetsintrycket.

- Förslag: Anmälningarna är ju indelade efter vilket steg man valt och vilken hastighet man tror sig vilja köra. Schemat och gruppindelningen på plats måste matcha det för att folk skall hitta rätt.

2. instruktörerna sade att vid "målflagga" så skulle man göra ingenting - med följd att de snabbare förarna fortsatte i sin takt och därmed körde om. Sent under dagen framkom att det var omkörningsförbud under sista varvet.

- Förslag: övertydlighet om vad som gäller, jag tror att det kan vara svårt att
efterleva omkörningsförbud för det kommer att leda till inbromsningar på målrakan om en snabb förare kommer i kapp en långsam just där. Det är nog bättre att alla fortsätter i sin takt och går i depå i enlighet med de regler som tidigare praktiserats under dagen.

Någon som tycker annorlunda eller håller med?

Halloj!

Synpunkter och diskussioner är alltid bra för att skapa förståelse och även förbättringar.

1. Helt korrekt, att få utföra övningarna i ett "pedagogiskt tempo" är något som strävas hårt efter på en kurs.
Med pedagogiskt tempo menas att man skall ha en hastighet motsvarande ca 70-80% av sin fulla kapacitet. Detta för att hinna med att reflektera och genomföra de övningar som skall utföras.
Hastigheten är en ständig fundering både för deltagare och instruktörer. För deltagaren är det vanligtvis kanske klurigt att veta vilken hastighet som passar bäst (helst första gången på banan) och det som brukar påverka valet är någon form av "egenuppskattning", andra kamraters val av hastighet, typ av mc, eller så ångrar sig väl på plats, mm.
För instruktörerna är funderingarna större delen av dagen att uppnå den "pedagogiska hastigheten" för att kunna ge deltagarna full valuta av kursen och få en säkerhet i gruppen. Instruktören har alltid en möjlighet att flytta en deltagare under dagen om den bedömningen görs. Detta gjordes även i Lördags.

I Lördags var det totalt 65st deltagare på plats och 41 av dessa var anmälda till "Steg 1" (de flesta första gången på banan) vilket var jättekul. Men anmälningsuppgifterna går aldrig att lita på till 100 utan korrigeringar. Detta bla pga när man fyller i anmälan kan dels den mänskliga faktorn vara framme (avhopp, man väljer fel steg, hastighet osv) men även den tekniska biten kan ibland spela ett spratt. Vilket betyder att bokningsunderlagen ger endast en teoretiskt scenario (grovplanering) över hur det kommer att se ut inför kursen. "Facit" finns efter inskrivning och besiktning.

2. Anledningen är som Gunsan/Avarage skrev och för att lugna ner tempot sista varvet.
Men det är också sunt förnuft som gäller, därför också uttrycket "inte göra nåt" och sen slå av på gasenför att lugna ner ner tempot.
"Omkörningsförbudet" vid egentligen all flaggning är ett led i detta också. Det är trots allt ingen tävling.

Tråkigt om jag på förarmötet eller nån av instruktörerna under dagen var otydliga om vad som gällde.

Men som sagt input av såna här synpunkter är alltid bra, då vi tar till oss det för att göra kurserna ännu bättre/säkrare till nästa gång.

MVH // Chrille
 
Last edited:

#1725

New member
Snabba och bra svar - kanonbra.... Kom ihåg att jag är jättenöjd med arrangemanget, instruktörerna, deltagarna och vad jag lärde mig så inga ursäkter eller känslor av att ni behöver försvara er behövs....jag småpratar lite bara kring mina funderingar....

ang målflaggningen - det kan varit min grupps instruktörer som missade det och det kan ha varit jag som missade det. Helt klart vettigt att säkra att ingen blir kvar på banan och att folk slår av på tempot under resterande del av varvet. Jag gillar Niklas svar, det vara en bra formulering som hade varit bra om jag med flera uppfattat innan, inte för att det uppstod några incidenter som jag såg utan för att alla skall ha samma förståelse av reglerna.

ang gruppindelning - Jag var en av dem som bytte från långsam till medel på plats, det bytet baserade jag på bla antalet customhojar som var där. Som jag förstod det är det så här:
Vid anmälan talar man om vilket steg (Steg 1 - 4) man skall ha och vilken hastighet man bedömer sig köra i (Långsam, medel eller snabb) - eller hur?
Vid gruppindelningen så upplevde jag det som om ni delade in folk i 3 hastighetsgrupper endast (schemat visar också bara Långsam, Medel och Snabb). Det vore bättre för oss som är virriga att ni följde samma flöde som vid anmälan eftersom det är den enda fasta punkten man som rookie har - man vet vad man gjorde när man anmälde :D
För egen del skulle jag med mitt byte gärna sett att jag hamande i den gruppen som faktiskt körde enligt Medelschemat - nu blev jag kvar i den snabbare gruppen av de som körde enligt Långsamschemat.

Vid indelningen gjordes en bra sak av er: Ni (du Christer?) placerade ut en kille i ena änden och sade att han kör som Rossi och en kille i andra änden som kör långsamt och beordrade alla att ställa sig där de passade in bäst. Det visualiserade det hela för många (nu ställde sig 90% i mitten iallafall men det är ju svenskt ;) )

Jag förstår svårigheterna med hastigheten och att få folk att köra på max 80% - det är ju så kul.

Återigen ett bra genomfört arrangemang och strot tack till alla som var med att få det i hamn.
 

-Chrille-

New member
Vid anmälan talar man om vilket steg (Steg 1 - 4) man skall ha och vilken hastighet man bedömer sig köra i (Långsam, medel eller snabb) - eller hur?


Återigen ett bra genomfört arrangemang och strot tack till alla som var med att få det i hamn.

Stämmer...vid första anmälan på nätet talar man om steg, hastighet osv. men som sagt så händer det en del (ändringar mm) "på vägen" fram till dagen D, tills man står och skall ut på första passet...:)

Tack själv för synpunkterna/funderingarna och jag hoppas vi ses på fler kurser i sommar! ;)

MVH // Chrille
 

Zopilote

New member
Jag upplevde också en viss inkonsekvens med gruppfördelningen. Som total nybörjare på bana hade jag anmält mig till steg 1 - medelsnabb grupp. Eftersom det var så många som ansåg sig medelsnabba, blev jag uppflyttad till snabba gruppen istället.
Jag tror visserligen att jag hängde med någorlunda i tempot i min grupp, men eftersom vi delade banan med även steg 2 - 4 / snabb grupp, så blev det väldiga hastighetsskillnader ibland.
Med tanke på att jag blev varvad av vissa förare både en och två gånger per pass, så var jag nog en del i vägen på banan :(

Däremot måste jag erkänna att kursen verkligen gav mersmak, skall anmäla mig till steg två lite närmare hösten (när man inte behöver vara så rädd att krascha hojen ;))
 

Hasse

New member
inte ivägen

Jag upplevde också en viss inkonsekvens med gruppfördelningen. Som total nybörjare på bana hade jag anmält mig till steg 1 - medelsnabb grupp. Eftersom det var så många som ansåg sig medelsnabba, blev jag uppflyttad till snabba gruppen istället.
Jag tror visserligen att jag hängde med någorlunda i tempot i min grupp, men eftersom vi delade banan med även steg 2 - 4 / snabb grupp, så blev det väldiga hastighetsskillnader ibland.
Med tanke på att jag blev varvad av vissa förare både en och två gånger per pass, så var jag nog en del i vägen på banan :(

Däremot måste jag erkänna att kursen verkligen gav mersmak, skall anmäla mig till steg två lite närmare hösten (när man inte behöver vara så rädd att krascha hojen ;))
Inte skall man känna sig att vara ivägen på banan. Även om skillnaderna
kan vara stora i hastighet så höll du säkert ditt spår och gjorde inga
hastiga sidoförflyttningar.
Snabb grupp steg två fick ju träning i att göra säkra omkörningar. Även detta är ju ett led i kursen som träning i att göra säkra omkörningar på väg med god marginal.
OM den som blir omkörd eller de som kör om känner sig obekväma ifall det blir kökörning brukar ju rekommenderas att man kan ta en sväng genom depån för att få friare bana.

Risken att krascha hojen är inte så stor. Kör man 80% procent så brukar eventuella misstag gå att reda upp. Åker man i 100 % däremot så
är marginalen mycket mindre och det gäller ju även på väg.. jättekul att du
fick blodad tand och kommer igen.
 
Top