Återkallelse BMW R1200RT 2014

Lenchris

New member
BMW Motorrad har bekymmer. Det har också de som har köpt nya hojar av viss modell.

Den 5 juni meddelade BMW internationellt "körförbud" på alla R 1200RT av 2014 års modell som har ESA (Electronic Suspension Adjustment). Det sägs röra sig om ca 8 000 hojar. Nåt fel med bakre fjädring/stötdämpning som kan leda till en krasch. Det finns än så länge ingen lösning på problemet. Enligt vissa uppgifter på andra forum kommer det inte att vara klart förrän i september. Då närmar sig min hojsäsong slutet. Men det verkar som att man kan lösa det temporärt redan om några veckor.

Min semester börjar idag. Nu känns det inte så smart att ha köpt en ny hoj. Men den var fantastiskt fin att köra de första 100 milen.

Det finns dock ljusa inslag i mörkret: Svenska BMW synes försöka hålla ägarna till dessa hojar så "skadeslösa" som det går. Jag har blivit erbjuden en lånehoj så länge. Det blir ju inte samma sak som att köra sin egen hoj, men jag är inte hojlös.
 

Lenchris

New member
En uppdatering: jag har nu fått en lånehoj. Den är inte min men motsvarar i stort vad jag har köpt. Tack BMW och Probike!
 

Lenchris

New member
Så har det kommit lite närmare en lösning på ESA-dämparen. Jag har fått tillbaka min hoj med en provisorisk dämpare från Öhlins. Känns riktigt bra. Dessvärre har framdämparen, som det inte ska vara något fel på, låsts i ett fast läge, på grund av att den bakre inte fungerar som den ska. Men det går att köra. Nu väntar jag på den slutliga lösningen, vilket riskerar att bli när säsongen nästan är över. Och den ekonomiska kompensation som jag räknar med att bmw kommer att erbjuda.
Men nu har jag min hoj och kan köra i alla fall.
Jag är besviken, men tror ändå inte att det hade gått att lösa så mycket bättre av tillverkaren.
 

Bob Sweden

New member
Utan att gå in på det enskilda fallet, det känns som om BMW prioriterar detta.
Jag arbetar själv hos en tillverkare (annan bransch) och vet att det kan ta LÅNG tid att hitta lösningar.
Men i det här fallet har det gått FORT!

5/6: "Körförbud"
16/6: Lånehoj fixad.
5/7: Tillfällig lösning på plats på kundens hoj.

På en månad har man alltså säkrat kundens produkt!
Om det sedan är importören eller moderbolaget som ska ha rosorna kan vi väl låta vara osagt i det här fallet, raskt marscherat är det oavsett vem som marscherat!

Att problemet överhuvudtaget uppstod är ju en annan sak men alla kan ju göra misstag.
Så länge tillverkaren arbetar seriöst och tar sitt ansvar så har i varje fall jag fullt förtroende för, i det här fallet BMW.

Hojja säkert.

/B
 

Hampe

Skriver massor!
Håller med - tillverkare som tar saker och ting på allvar och där det känns att man verkligen vänder på grejer gör att man kan ha lite fördragsamhet med eländet.

Frågan som man skall ställa sig är: Vad händer med dessa teknik- och elektronikspäckade hojar när dom fått några år på nacken?
När "garanti" och "goodwill" are long gone...? Vem har råd att hålla något sådant i drift?



Hampe
 

Lenchris

New member
Ni har rätt. Det är seriöst arbetat av BMW och återförsäljaren. Men jag är ändå besviken över att jag inte kan använda min hoj fullt ut. Den var dyr som skam. Lik förbannat vet jag inte vad de kunde ha gjort bättre när felet nu uppdagades.

Det är också riktigt att man kan vara orolig över hur länge en så avancerad hoj kommer att funka. Men den här gången verkar det ha varit en metallbit som inte var tillräckligt härdad (eller vad det kan heta) för att man ska kunna lita på den. Att det rör ESA-dämparna verkar mest vara en tillfällighet. Men det vet jag inte med säkerhet.
 

Marie

Banned
Frågan som man skall ställa sig är: Vad händer med dessa teknik- och elektronikspäckade hojar när dom fått några år på nacken?
När "garanti" och "goodwill" are long gone...? Vem har råd att hålla något sådant i drift?

Hampe

Ungefär som en Mercedes S-klasse från början av 90-talet när allt skulle datoriseras och canbusen tog sina första "triumfer"...
Jag har en sådan, och den är bilekonomiskt sett den direkta motsvarigheten till astronomins begrepp "ett svart hål" nu när drygt 20-talet år förlupit och några tiotusental mil körts....
Men helt underbar när, någon enstaka gång, allting fungerar perfekt samtidigt.....
 
Last edited:

Lenchris

New member
Liten uppdatering.

Har fått höra att återbytet till en hel bakdämpare kommer att ske om ett par-tre veckor. Skönt, även om det säkert blir nåt mindre strul innan det hela är klart. Men jag har en väl fungerande hoj som jag är mycket nöjd med.

Jag räknar med att få någon liten ekonomisk kompensation men det är något som diskuteras först när hojen är klar. Bra! Eftersom det är först då som vi har facit på problemet.

Om jag har förstått det rätt, har alla i Sverige fått hjälp att kunna fortsätta med hojkörning under sommaren trots problemet med dämparen. Det tycker jag är mycket bra jobbat av BMW och återförsäljarna. Det känns som att man försöker ta hand om köparna.

Kanske är jag alltför förlåtande men jag tror fortfarande inte att det hade gått att göra bättre.

Lennart
 

Marie

Banned
Kanske är jag alltför förlåtande men jag tror fortfarande inte att det hade gått att göra bättre.


Jo, men det hade det givetvis.

Man hade kunnat ha sådan ordning på kvalitetssäkringen att det hade upptäckts redan under produktionen, och aldrig nått kund.
 

Lenchris

New member
Ytterligare en uppdatering. I denna vecka kommer Probike att byta ut den tillfälliga bakdämparen på min R1200RT till den riktiga (och nu lagade), vilket gör att jag snart har den hoj jag köpte i våras. Jag har inte varit hojlös mer än ett par veckor, men det känns ändå skönt att återkallelsen äntligen är "åtgärdad". Tack BMW och Probike!
 

Avarage

New member
Riktigt bra "marscherat" och jag har en känsla av att BMW/ÅF här ligger i topp av hojtillverkarna.

Man borde nu förvänta sig att BMW förbättrar sitt utvecklingsarbete så kunderna i framtiden slipper liknande problem.
 
Top