Återköp ?

Bebben

New member
Tja. Köpte ny hoj i vintras, den har nu gått 400 mil och fick då något slags el fel. Den är nu på verkstaden för andra gången för det kom ingen lösning på första. jag har nu varit i från den i 3 veckor!! och min kommande norge resa på semestern är i farozonen! Detta är inte det enda strul jag haft med hojen utan det finns mer.... Frågan är när kan man kräva återköp eller ny hoj? för nu börjar jag bli trött...

Hoppas på något råd eller att komma i kontakt med någon som upplevt något liknande.

Mwh Bebben
 

Gubbrejsarn

New member
Ta kontakt med konsumentombudsmannen för råd. Att få ett återtagande kan ta rejält med tid och det ska förhandlas om mellanskillnad osv.

Vad är det för hoj?
 

P-O Noren

New member
Förklara läget utan att vara aggresiv, kanske firman har en hoj du kan låna. Min erfarenhet såhär långt i livet är att aggresivitet har aldrig hjälp så mycket som att vara trevlig/ödmjuk.

Naturligtvis behöver detta inte innebära att man låter folk köra med en.
Låter ändå inte riktigt som du har tillräckligt på fötterna om att häva köpet.
Har för mig att det krävs att dom har försökt åtgärda samma fel 3 ggr, och inte klarat av det.
 

Alexander76

Member
Jag hade en liknande upplevelse med en ny Vespa 300 jag köpte för ett par år sedan, se min signatur för ordningen :) Men den var i alla fall inne tre gånger totalt, kanske under en månad varje gång, och sista gången sa jag till dem att jag ville lämna tillbaka skiten, vilket de givetvis sa nej till. Jag orkade TYVÄRR aldrig hålla på med ARN och det. Ärligt talat var det egentligen inte SÅ illa eftersom jag under verkstadsperioderna fick låna en likadan Vespa 300 som jag kunde pendla med osv, hade jag inte fått det hade jag nog inte varit lika passiv i situationen. Däremot, när jag väl fick tillbaka den ville jag bara kräkas på den eftersom den hade blivit en symbol av misär och elände haha. Så jag bytte ut den ganska snart efteråt för att bli av med den dåliga energin.

Fast jag måste säga. Det värsta var inte att det var fel på den, jag menar det är ju trots allt bara en masspropducerad hög med bultar och skruvar och det mesta man köper numera kan man ju vänta sig ska gå sönder när som helst i all fall. Nej det värsta var hur DOM (ska inte namnge dem, med det handlar om en av de större väletablerade mc-handlarna i stockholmsområdet) in i det längsta försökte skylla ifrån sig en massa "nej men det DÄR är heeelt normalt för den här modellen", och "nej vi hörde inte aaalls att det där ljudet när vi testkörde den, vad meenar du" osv osv. In i det sista, och hade jag inte varit mer ihärdig hade felen inte blivit åtgärdade alls för dom vill bara bli av med en. Det är en sak att skiten pajar, det är ju som sagt ganska väntat att det sker - men när handlaren försöker ducka för sitt ansvar att laga varan så kan jag tycka att det går för långt.
 

hamre

Member
Jag köpte en Triumph i GBG, och den började spöka efter några månader! Lämnade in den, men efter 3 gångers inlämnande för att fixa felet så lyckades dom inte åtgärda nåt!
Då ringde jag och påtalade att dom hade misslyckats att fixa hojen 3 gånger och sa till dom att kolla Konsumentköpslagen, en halvtimma senare ringde försäljaren och sa lite surt "kom ner med hojen så tar vi tillbaka den"
Men man bör vara påläst för dom erkänner inte i första taget att du har rätten på din sida!
 
Top