Återinför LTG

powerglide

New member
Jag visste inte ens om att den grupperingen försvunnit :(
Visst var de hårda med sina botar. Men aktiv trafikövervakning (mer än för överskriden hastighet) känns i nuläget som obefintlig.

Detta känns som en stor del i orsaken till det vilda västern attityd man kan uppleva i trafiken mest överallt där trafiken tätnar i dagsläget.

Carnivore

New member
Kan bara hålla med.

Jag har ca 1mil motorväg till jobbet och på den sträckan såg jag idag 2x sminkningar med puderdosa och spegel (alltså ingen hand på ratten), 4x SMS/facebook, 1x Hund (modell halvstor) i förares knä, 1x rakning medelst rakapparat och spegel.

Och detta var inte något ovanligt utan snarare normen för vad jag ser varje dag.

Hampe

Skriver massor!
Visst var de hårda med sina botar. Men aktiv trafikövervakning (mer än för överskriden hastighet) känns i nuläget som obefintlig.

Detta känns som en stor del i orsaken till det vilda västern attityd man kan uppleva i trafiken mest överallt där trafiken tätnar i dagsläget.

Hampe modell 1982 hade tittat vääldigt snett på sin avlägsne släkting från 3 decennier senare, men det är precis så det är:
Jag har saknat LTG i flera år - dom höll ordning, tittade på trafikbeteende och var skoningslösa mot §49-förbrytare.

Av det man ser utifrån av alla omorganisationer som polisen genomlidit så har nog allt de senaste 30 åren bara försämrat verksamheten. Ett riktigt grundskott måste väl sparkandet av de civilanställda varit - när man istället plockade in riktiga poliser från yttre verksamhet och lät dom sköta de civilanställdas uppgifter...? Well, well.

Att skrota Länstrafikgruppen och ersätta den med... ...ingenting alls spelar i samma division, även om man låtsasförsvarar sig med att plåtpoliser i skogen gör precis samma jobb.

Jag misstänker att åratal av inre mobbing av denna grupp av poliser till sist gjorde det svårt att rekrytera folk till en arbetsuppgift som internt verkade hållas bara snäppet högre än lapplisors jobb. Det fanns såå mycket ballare uppgifter att söka till att LTGarna tilläts bli äldre och äldre (läs: visare och visare) och till sist stod man vid vägs ände tack vare ledningens mismangement.

Till er pensionerade LTGare som förhoppningsvis läser detta - ni gjorde ett bra jobb, och era efterträdare saknas verkligen ute på vägarna. De var inte alltid kul att ha med er att göra, och era overaller var grymt fula - men jag har alltid blivit korrekt bemött av LTGare, och jag har (kanske därför?) alltid respekterat er - trots att det ofta kostade en del.

Hampe