Nej, visst är det så att hastigheten ofta på ett eller annat sätt spelar in som en avgörande faktor.
Det blir bara känsligt att diskutera detta öppet, då det exempelvis länkas till en dödsolycka i tråden och det finns de som kanske kände de förolyckade.
Ibland undrar jag om inte det borde vara rumsrent att bli heligt förbannad för att det förolyckas människor. Om man inte klart pekar på varför olyckorna sker så blir förändringsarbetet svårt.
Så förbaskat många olyckor som aldrig skulle ske om folk höll normala hastigheter. Då menar jag generellt sett, inte i ett specifikt fall.
Jag håller med dig till fullo. Det tas inte upp då man riskerar få opinionen emot sig.
Jag träffade de två grabbarna som förolyckades i Göteborg, en knapp timme innan olyckan. Ruskigt! Första gången vi sågs men de gav, trots detta korta ögonblick, en bild av två fantastiskt levnadsglada killar som älskade sina hojar.
Så glädje kom av sig en smula efter att nyheten nåt mig.
Den lilla "erfarenhet" jag har av sporthoj.... Nuvarande hoj har jag kört i drygt 100 mil. Den känns så välbalanserad och har otroliga perstanda, känns oförskämt "trygg" i höga farter.
Det blir ju lätt dubbelmoral eftersom jag själv inte är guds bästa barn.
Jag gillar alla initiativ till bankörningar som ges i vårat land. Ni som kör sporthoj, ta dessa tillfällen i akt för att "köra av er" och framförallt att lära er åka. Visst, det är en del pengar det kostar.
Men kan man verkligen sätta ett pris på sin egen och andras säkerhet?
Jag tycker det är värt varenda krona.
Det finns en hel uppsjö som anordnas av olika organisationer såsom SMC, actionpics, racingworld, cawalli, fiver, sydskånes mc o s v. Visst är det en bit att ta sig men det är värt SÅ mycket. Sen de här körningarna på go-kartbanor som anordnas av SMC. De är guld värda.