Årets start, olyckor.

Ducatista

New member
Tragisk start på säsongen.

Däremot blir jag förbannad när jag läser om killen som skulle "hedra" sin kompis.
Hur dj-la korkad får man vara?
Och skulle det vara att hedra en kompis, att kör på bakhjulet i 120km/h?
Det enda den hedringen leder till är öka attityden att alla mc-förare får skylla sig själva för de bara buskör.

P-O Noren

New member
Jo, men det är klart, har han några timmar tidigare förlorat sin polare kanske man inte gör så genomtänkta beslut.:confused:

Men det bidrar inte till en bättre förståelse för oss mc-åkare. Det står nog helt klart.

P

Pingo

Guest
Nog har man börjat förstå att årets första dagar kallar hem många till sin skapare, men...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2293832.ab

Tragiskt.

Av det lilla man har förstått så har den så hemska "vänstersvängen" varit bidragande faktor.
har för mig att förra årets första riktiga mc-dag oxå hade liknande siffror?

Det är väl tyvärr så att bilisterna inte ännu inte riktigt vant sig med att det finns motorcyklar på vägarna den här säsongen. Det gäller för oss att vara igång så mycket som möjligt men med extra stor vaksamhet så att bilisterna vänjer sig med oss och tittar lite extra noga innan de gör en vänstersväng.

Jag minns från barndomen att just den farliga vänstersvängen togs upp många gånger i trafikprogram vilket gjorde nytta. Idag kanske just information om "den farliga vänstersvängen" behöver visas i TV då och då för att påminna alla trafikanter.

Undrar om man ska blinka till med helljuset då man ser en bil som väntar på att svänga in från sidan?

Leif H..oj

New member
En krasch även i Sundsvall

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=724365

En mc-förare skadad även i Sundsvall i helgen. En bilist som gjort en U-sväng strulade tydligen till det för mc-åkaren som INTE HANN STANNA.

Håll avstånd, se upp för lösgruset som förlänger bromssträckan. Träna inbromsningar.

I Sundsvalls kommun tänker dom inte sopa dom finaste vägarna förrän sista veckan i maj, enligt en lokaltidning.....ta det jäkligt lugnt fram i maj alltså.

P-O Noren

New member
http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=724365

Håll avstånd, se upp för lösgruset som förlänger bromssträckan. Träna inbromsningar.
Här i söder så har vi inte lösgrus i år i samma omfattning som det brukar vara.
Vägarna runt Lund är i det närmaste att betrakta som sommarvägar, med avseende på grus.

Den mycket milda vintern hade som bieffekt att det inte blev någon sandning att tala om. Hoppas detta gör att vi slipper en del olyckor.

Leif H..oj

New member
............Den mycket milda vintern hade som bieffekt att det inte blev någon sandning att tala om. Hoppas detta gör att vi slipper en del olyckor.

Värre här i Mittsverige då...
Fastighetskontoret har redan börjat sopa upp sanden i centrala Sundsvall. Normalt brukar det röra sig om 16 000 ton sand.
I år är det mycket mer.

Först kom kyla och halka, ni minns riksårsmötet i Sundsvall. Man sandade mycket då, sedan regnade det och sanden frös fast under nästa snötäcke. Väghållarna fick lägga ut ny sand, och den tog i stort sett slut. Vi har aldrig haft så mycket sand på vägarna som nu. Den potentiella olycksrisken är att betrakta som större i år kan man väl säga, särskilt när det också är just detta som mc-kollektivet oftast klagar på för att det är riskfyllt med lössand och grus på vägarna. Sanden återanvänds vid asfalttillverkning säger man.

Maru

New member
Nog har man börjat förstå att årets första dagar kallar hem många till sin skapare, men...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2293832.ab

Tragiskt.

Av det lilla man har förstått så har den så hemska "vänstersvängen" varit bidragande faktor.
har för mig att förra årets första riktiga mc-dag oxå hade liknande siffror?

I de flesta fall spelar även hastigheten in.

Vänstersväng eller ej. Som motorcyklist så känns det, oavsett.

De diskussioner om grus på vägen är lika underbyggda som att det är halt på vintern.....det kommer som en överaskning, trots att det hör årstiden till...

P-O Noren

New member
I de flesta fall spelar även hastigheten in.

Vänstersväng eller ej. Som motorcyklist så känns det, oavsett.

De diskussioner om grus på vägen är lika underbyggda som att det är halt på vintern.....det kommer som en överaskning, trots att det hör årstiden till...

Nej, visst är det så att hastigheten ofta på ett eller annat sätt spelar in som en avgörande faktor.

Det blir bara känsligt att diskutera detta öppet, då det exempelvis länkas till en dödsolycka i tråden och det finns de som kanske kände de förolyckade.

Ibland undrar jag om inte det borde vara rumsrent att bli heligt förbannad för att det förolyckas människor. Om man inte klart pekar på varför olyckorna sker så blir förändringsarbetet svårt.

Så förbaskat många olyckor som aldrig skulle ske om folk höll normala hastigheter. Då menar jag generellt sett, inte i ett specifikt fall.

Maru

New member
Nej, visst är det så att hastigheten ofta på ett eller annat sätt spelar in som en avgörande faktor.

Det blir bara känsligt att diskutera detta öppet, då det exempelvis länkas till en dödsolycka i tråden och det finns de som kanske kände de förolyckade.

Ibland undrar jag om inte det borde vara rumsrent att bli heligt förbannad för att det förolyckas människor. Om man inte klart pekar på varför olyckorna sker så blir förändringsarbetet svårt.

Så förbaskat många olyckor som aldrig skulle ske om folk höll normala hastigheter. Då menar jag generellt sett, inte i ett specifikt fall.

Jag håller med dig till fullo. Det tas inte upp då man riskerar få opinionen emot sig.

Jag träffade de två grabbarna som förolyckades i Göteborg, en knapp timme innan olyckan. Ruskigt! Första gången vi sågs men de gav, trots detta korta ögonblick, en bild av två fantastiskt levnadsglada killar som älskade sina hojar.
Så glädje kom av sig en smula efter att nyheten nåt mig.:(

Den lilla "erfarenhet" jag har av sporthoj.... Nuvarande hoj har jag kört i drygt 100 mil. Den känns så välbalanserad och har otroliga perstanda, känns oförskämt "trygg" i höga farter.

Det blir ju lätt dubbelmoral eftersom jag själv inte är guds bästa barn.

Jag gillar alla initiativ till bankörningar som ges i vårat land. Ni som kör sporthoj, ta dessa tillfällen i akt för att "köra av er" och framförallt att lära er åka. Visst, det är en del pengar det kostar. Men kan man verkligen sätta ett pris på sin egen och andras säkerhet?
Jag tycker det är värt varenda krona.
Det finns en hel uppsjö som anordnas av olika organisationer såsom SMC, actionpics, racingworld, cawalli, fiver, sydskånes mc o s v. Visst är det en bit att ta sig men det är värt SÅ mycket. Sen de här körningarna på go-kartbanor som anordnas av SMC. De är guld värda. ;)