Åldring av hjälmar

anderse

New member
Hur är det med åldring av hjälmar?
En butik jag var i där personalen som såg min Nolan N100 som jag haft i 7 säsonger såg sliten ut och borde bytas. Letade runt lite på nätet efter info om hur ofta en hjäm ska bytas men hittade inget av värde tyckte jag.
Förr sa man att en plasthjäm borde bytas efter 5 år och en glasfiberhjälm efter 10 år. Men hur är det idag om kanske plasten är en annan.
Att fråga tillverkare och försäljare är ju att fråga dom hur mycket pengar dom vill ha av mig. Byt varje år tycker dom säkert ;-)
Sedan är det svårt att veta vad det är för material i hjälmarna. Det står inget på Nolans hemsida om N100 är plast eller kompisit vad jag kunde hitta.

Någon som vet bättre eller är det spekulationer som med motorolja, vinterförvaring och däck där alla har sin egen teori.
///Anders

Jåke

New member
Det har inte så mycket med skalet att göra som det har med inredningen. Med åren trycker du ihop inredningen och det stötdämpande materialet inuti hjälmen. På så sätt blir den "för stor" och tappar sin stötdämpande förmåga, det är därför du bör byta hjälmen.

Om den sedan är skadad och repig på utsidan har den förmodligen varit utsatt för några tapp i backen vilket påverkar skalets integritet.

Din 7-åriga N100 är det nog läge att byta nu om den till och med ser sliten ut :)

Josef

New member
Som Jåke skriver så är det inte bara skalet som ska vara ok, större delen av den stötupptagande förmågan finns i cellplasten inuti hjälmen. Cellplast blir skörare med åldern och trycks dessutom ihop när vi använder hjälmen. Jag byter när hjälmen inte sitter som ett skruvstäd på huvudet längre eller efter 3-4år.

N100 är gjord av Polykarbonat dvs plast.