Åkrapport Avancerad gruskurs 080607

jägermeister

New member
Åkrapport Avancerad gruskurs vid Svea livgarde 080607

Skulle vilja tacka alla inblandade för en suverän dag på kungsängens militärområde. Speciellt EnduroHåkan som lotsade den grupp jag deltog i runt terrängen.

Liten åkrapport:

Dagen innan D stod jag och tittade på min välfodrade mc jacka och insåg att jag kommer att få värmeslag innan lunch om jag inte ersätter den till något luftigare. Sagt o gjort. En dinese-brynja och en långärmad löpartröja i gräll neonfärg fick duga. Antog att hela området kommer att vara ett enda stort dammoln under övningarna. Så det var väl lika bra o klä sig i något färgglatt.

Vid ankomsten var var det inskrivning. Snipp så var man medlem i FMCK.
Var en av dom första som anlände av ca 20st men mötte snart flera bekanta ansikten.
Majoriteten av deltagarna var av någon outgrundlig anledning anhängare i SOE.
För att få en någorlunda bra fördelning på oss så började vi värma upp vid en grusyta med lite plankor, konor och en sandvall där instruktörerna selekterade oss i 3 grupper.

Kort därefter for vi ut på grusvägarna där vi övade inbromsning. Sen tog vi oss till en grusvägsrunda som vi åkte där Håkan låg bakom var och en för att göra en bedömning av spårval mm. Tempot höjdes allteftersom man blev varmare i kläderna. Problem med att hålla min ABS-broms urkopplad höll på och sluta med totalt utebliven bromsverkan innan kurvtagningarna.

Plötsligt så var den lunch. Slottstek med klyftpotatis var kanon men lite väl mastigt för en kropp som bara sög efter vätska.
Vi satt under lunchen o det självklara samtalsämnet hojval o meck. fanns med.

Efter lunchen var det dags för dikespassage. Började i liten skal och hamnade efter ett tag i ett krondikes område. Förvånad att det var så lätt.
Har alltid haft fjärilar i magen för dessa övergångar. Det är bra att något tvingar en till och försöka.
Sen var det dags att ta sig över trädstammar. Det var då det började fara hojar runt om en. Fick snabbt respekt att även en liten stam kan få en mc helt ur kurs med missbedömd tajming i gasresponsen.
Vidare fortsatte vi bort mot enduro området där vi stannade vid en slinga som vi dammade runt i. En person ådrog sig en skada i kylaren på sin hoj med meckstund som följd. Övriga deltagare inkl. mig kunde skylla på det och vila en stund när Håkan skötte KTM verktygen med bravur.
Vi avslutade dagens övningar med att göra sladdvändningar. Bra att kunna
om man möter en björn eller något (annat) i skogarna ;)
Vi blev oxå visade hur man gör vändningar i brant backe.

Efter en sån här dammig dag med supertrevliga åkkamrater och med hojen i behåll så kan man inte annat än le.
Drack ca 5 liter vätska den här dagen med endast ett besök i skogen.
Det säger en hel del om vädret.
Bugar än en gång för proffsigt dagsprogram i härlig terräng.


/Jim Jäger

KutaTillMål 990adv
 
Last edited:
Top