Åka eller köra??

påK-en

New member
Förra helgen var jag ute på en tur, ca 25 mil. :(
Tyvärr så upplevde jag det som ganska tråkigt, visst det var en trevlig väg när man väl kommit av huvudstråket - men 50, 70 ,80 ,60 osv. Där det i min ungdom var fri fart är det nu max. 80, det kändes SEGT.
Jag kände att jag bara kunde åka, inte köra, det gav mig ingenting, kanske man har blivit för gammal. :confused:
Vad göra för att muntra upp sig själv? Jo en koll på SMC School och boka 4 dar på Gelleråsen i slutet av månaden!
Det ser jag verkligen fram emot! :tummenupp
Det kostar lite, men där får man i alla fall KÖRA och som bonus lite mer färdigheter och inte minst träffa trevliga människor! :)
 

påK-en

New member
för mig så har dessa 2 ord denna betydelsen,
åka - ren nöjes körning och bara njuter av att glida fram.
köra - 100% koncentration på körningen med allt vad det innebär,,,
Vi har lite olika syn på den saken.

Nöje för mig är att åka aktivt.
Glida fram känns avslaget och är inget nöje (för mig), har funderingar att prova att åka på grus istället.
 

SGM

Moderator
..åker man hoj är man farligt ute, man bör nog köra aktivt (och åt alla andra i närheten med).

Slappna av kan man göra i bilen på motorvägen med farthållaren på. :)
 

peter67

New member
Förra helgen var jag ute på en tur, ca 25 mil. :(
Tyvärr så upplevde jag det som ganska tråkigt, visst det var en trevlig väg när man väl kommit av huvudstråket - men 50, 70 ,80 ,60 osv. Där det i min ungdom var fri fart är det nu max. 80, det kändes SEGT.
Jag kände att jag bara kunde åka, inte köra, det gav mig ingenting, kanske man har blivit för gammal. :confused:
Vad göra för att muntra upp sig själv? Jo en koll på SMC School och boka 4 dar på Gelleråsen i slutet av månaden!
Det ser jag verkligen fram emot! :tummenupp
Det kostar lite, men där får man i alla fall KÖRA och som bonus lite mer färdigheter och inte minst träffa trevliga människor! :)[/QUOTE

Blivit för gammal säger du:)ja i tanke på att du åker och inte kör hoj:)så stämmer det ju rätt bra och sedan åka och träna sina färdigheter,kanske behövs när man blir äldre:wink:.
 

Herr Fuggle

New member
håller med att "åka" och tro att inget kan hända är mycket naivt.

Skulle inte vilja byta ut detta fritids intresse eller har planer på något annat.vad jag menar med att "åka" MC är att jag på kanske ungefär 80% av min körskicklighet.köra på 100% kräver rätt mycket och det går inte att hålla den nivån hur länge som helst,,,,

Kan du aldrig göra på ett lagligt sätt på allmän väg.

Det beror väl på vilken nivå körskickligheten är...:)

Och på en väldigt krokig grusväg kan det krävas mycket att "hålla" hastigheten...:p
 

Triumph int

New member
Det är svårt att sätta en hastighet till körskicklighet.

Valet av mc spelar en mycket större roll.
 

Lotek

#82 Superbike
Det är svårt att sätta en hastighet till körskicklighet.

Valet av mc spelar en mycket större roll.

:confused: Vad har val av MC med det att göra?? Alla går väl tillräckligt fort och kräver kanske lite olika teknik för att framföras, men med samma omvärldsuppfattning om man vill överleva? Jag är nog inte riktigt med på hur du menar....
 

peter67

New member
Han menar nog att vissa kurviga vägar går det inte att hålla farten med typ en custom men en barnlek med många andra hojar:)
 

Triumph int

New member
Ja Peter67 fattade vad jag menade

Annars kan du tänka på skillnaden mellan en brun två-tons jänkare och en röd sportbil
 

Cyborg

New member
Att inte kunna "köra" sin hoj är ens eget fel. Man kan alltid "köra", även inom hastighetsgränserna, grusvägar och små bortglömda vägar har alltsom oftast 70 och ibland måste man vara tokig för att hålla denna hastighet. Att enbart kunna "köra" hoj på bandagar med SMC anser jag är helt klart fel.
 
Top