Å nu är dom igång igen.....

Klacken

New member
Läste på Svenska Dagbladets nätupplaga att Vägverket och NTF är igång med regskylt fram igen...
 

Hampe

Skriver massor!
För dom som inte förstått det kan sägas att sprängfrågan ligger i huruvida vi skall ha ett "ägaransvar" på våra fordon.

Idag har vi det inte, men får vi det så är det fritt fram att bötfälla ägaren till fordonet.
Då öppnas även möjligheten till mätning av genomsnittshastighet mellan stolpar - och vi får regskylt fram på våra hojar "som ett brev på posten". :D

Mjuka, självhäftande miniskyltar finns redan framtagna - kolla på snöscootrarna bara...


Vill man kämpa mot regskylt fram på MC så är det alltså "ägaransvaret" man skall jobba mot.


MEN!


Vänta lite;
Om man genomför "ägaransvar" för hastighetsöverträdelser så måste man också frikoppla hastighetsöverträdelser från körkortspåföljder!

Enter en situation där fortkörning (mot stolpe) blir en sak mellan dig och din hushållsekonomi!
Ditt körkort ligger tryggt i fickan, det är bara att gasa och se glad ut!

Hastighetsböterna blir som p-böter; bara att betala i takt med att dom trillar in.

Trafiksäkert? Njae...
"Rättvist?" Nix!

Men praktiskt för den som har råd att köra fort; bara att köpa sig fri från jobbiga hastighetsgränser!

Undrar om man kan öppna något slags "autogiro" så slipper man bry sig överhuvudtaget...?





Hampe
 

Titania

New member
Allt är inte svart eller vitt... Ibland kan det löna sig att vara lite taktisk.

Näe! Vara takiskt? Bah! SMC är en stor del av NTF och NTF jobbar emot SMC. Verkar vara något som misstämmer katastrofalt, eller är SMC för skyltar fram och ägaransvar, fast i smyg?

Vilken är egentligen taktiken? Och varför? Upplys mig för jag ser ingen som helst fördel med det. Varför inte prova den franska modellen, protestera högljutt istället? Vad skulle hända om SMC lämnar NTF med buller och bång?

Ur dagens SvD http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16518399.asp
 

Kent@

New member
Reg-skylt fram går nog säkert att lösa. Problemet är ju som Hampe säger...ägaransvaret. Det tror jag aldrig går att lösa eftersom vårt rättssystem bygger på att ingen oskyldig ska bli straffad.

Att man som bilist kan bli bötfälld mellan två stolpar går att lösa rent teknisk. Men att praktiskt bevisa att det är samma förare mellan två stolpar blir svårt. Rent teoretiskt kan jag byta med min sambo eftersom jag är trött. Jag har kört 130 på 90-väg och min sambo kör sedan lagligt i 5 minuter och passerar stolpen..min sambo äger bilen....och hur tusan ska vi dömas nu?

Jag tror på mer poliser med vett bakom pannbenet som visar sig ofta ute på vägarna. Inget dämpar hastigheten lika bra.
 

Marie

Banned
Om man nu nödvändigtvis skall införa ägaransvar så varför då regskylt fram?

Då kan man ju lika lätt sätta ägaransvar på alla fordon och vända kamerorna och göra som här i Österrike, plåta bakifrån.... ????
 

Esquire

New member
Om man nu nödvändigtvis skall införa ägaransvar så varför då regskylt fram?

Då kan man ju lika lätt sätta ägaransvar på alla fordon och vända kamerorna och göra som här i Österrike, plåta bakifrån.... ????
Fartkameror som fotar bakifrån finns bl.a. även i Storbritannien.
 

Hasse

New member
Hjärnsläpp i Nyköping

Alltså räcker det att införa ägaransvar. Regskylt fram är totalt onödigt.

Håller med helt och fullt!
Att bara dra lappen för den av de två "grussprättarna"
som igår åkte på bakhjulet i eftermiddagstrafiken på
Ö.Storgatan i Nyköping behövs ju ingen framskylt för.
Dessvärre så kan ju inte de trafikanter som utsattes
göra något åt saken förutom att tänka och med kroppspråk visa att MC-kollektivets aktier direkt
sjönk under nollpunkten.:mad: :mad:
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
För dom som inte förstått det kan sägas att sprängfrågan ligger i huruvida vi skall ha ett "ägaransvar" på våra fordon.

Idag har vi det inte, men får vi det så är det fritt fram att bötfälla ägaren till fordonet.
Då öppnas även möjligheten till mätning av genomsnittshastighet mellan stolpar - och vi får regskylt fram på våra hojar "som ett brev på posten". :D

Mjuka, självhäftande miniskyltar finns redan framtagna - kolla på snöscootrarna bara...

Vill man kämpa mot regskylt fram på MC så är det alltså "ägaransvaret" man skall jobba mot.

MEN!

Vänta lite;
Om man genomför "ägaransvar" för hastighetsöverträdelser så måste man också frikoppla hastighetsöverträdelser från körkortspåföljder!

Enter en situation där fortkörning (mot stolpe) blir en sak mellan dig och din hushållsekonomi!
Ditt körkort ligger tryggt i fickan, det är bara att gasa och se glad ut!

Hastighetsböterna blir som p-böter; bara att betala i takt med att dom trillar in.

Trafiksäkert? Njae...
"Rättvist?" Nix!

Men praktiskt för den som har råd att köra fort; bara att köpa sig fri från jobbiga hastighetsgränser!

Undrar om man kan öppna något slags "autogiro" så slipper man bry sig överhuvudtaget...?
Grejen är ju den att NTF är så osannolikt korkade så det luktar sk** om det.
Jaha regplåt fram... ska dom sen förbjuda hojåkare att bära integralhjälm för att kunna identifiera föraren. Jippie, ja, hurra vad NTF är smarta... INTE!

Ok då, vi inför ägaransvar. Men varför ska man då ha regskylt fram? :confused: Är det inte lättare (och billigare) att då vända kamerorna 180 grader?

Men då kommer vi till Hampes tankar ovan.
Trafiksäkert? Njae...
"Rättvist?" Nix!
Få in mucho Pesetas till skattekassan? JAJJEMENSAN!!! :eek:

Så vad säger NTF som är tillsatta av regering och riksdag?
- "Skit i trafiksäkerheten, bara vi kan pungslå folket lite till". Eller som Prins John sa i den tecknade Robin Hood:
- "Fördubbla skatten! Tredubbla skatten! Kraaaaaaaama ut det sista!"

Men då monterar iaf jag ett prisma över skylten och då var det problemet löst för jag betalar redan mer än tillräckligt med skatt.
 
Top