helt riktiga råd..
Dock skulle jag vilja tillägga några matnyttiga saker:
1. Beroende på hur länge ärgningen har suttit, kan aluminium-detaljernas bärighet/hållbarhet vara allvarligt nedsatt.
Dvs, om du putsar av ärgningen och känner "gropar" med nageln så är det lite illa. Mer eller mindre bara en eloxering som kan råda bot på problemet då.
2. Oxidering av aluminium sker Mycket fortare än vad det gör med te x. bilplåt
** när det hamnat salt på, en detalj kan bli totalförstörd av ett saltstänk som ligger kvar på en yta utan beläggning.
3.aluminium övergår till ett vitt pulver (bauxit) då det oxiderar, men till skillnad från tex järnoxid skyddar eller bromsar inte lagret djupare oxidering överhuvudtaget.
** Däremot, så sker oxidering olika fort mycket beroende på legeringar.
steg för att skydda aluminium-detaljer från sämst till bäst:
* Polering och en bön.
- Rent olämpligt, undvik till alla pris att ha känsliga löp-delar nakna utan skyddande behandling.
* Klarlack.
- På egen hand skyddar klarlacken hyffsat ett litet tag, men tack vare kompositionen i de flesta lacker så funkar det inte bra med alla legeringar.
*Eloxering.
-Klart överlägset de andra enskilda alternativen, skyddet kan dock variera kraftigt beroende på yrkesmännens skicklighet.
*Eloxering med klarlack ovanpå.
- Gudomligt bra
, blandar det bästa av båda världar helt enkelt, dock kan det bli dyrt.
OBS!
Försök ta reda på vad det är för legering idetaljen om ni tänkt eloxera, en del legeringar är praktiskt taget omöjliga att eloxera med gott resultat, och kan faktiskt förstöra detaljen helt om man tillämpar fel eloxerings-teknik på fel legering!!
---------
En liten förklaring då kanske är på sin plats om just eloxeringsbiten.
(lite överkurs för gemene man kanske
)
Ett eloxerings-skikt är normalt ganska tunnt, tiondels millimeter eller så, därför är de flesta behandlingar lite repkänsliga.
ytan där aluminiumet har behandlats, har igenom en elektrolytisk process omvandlats till ett kristallint skikt med hårdhetsgrad som ligger någonstans mellan härdat stål och diamant.
Detta skikt ligger öppet och ser ut lite som en tvättsvamp innan processen är
färdig, då kan yrkesmannen doppa detaljen i ett färgbad om man vill, för att tillslut "försegla" ytan i ytterligare ett bad som får skiktet att stänga sig.
Eftersom ytan är så pass hård, blir den lätt också skör, (beror mycket på skickligheten hos personen som gör det) så bör man skydda eloxeringen med ett eller två lager klarlack, som kommer att absorbera de flesta knackningar och repor bra.
Resultatet blir en yta som är följsam och hård, kommer att hålla färgen mycket bra utan att solblekas i förtid och som ger ett utomordentligt skydd.
-----
P.s
Jädrar vad mycket det blev
jaja hoppas att det var till lite nytta
de flesta lite mindre företag kan tänka sig att göra detta utan större mankemang om man går in och frågar snällt. kommer ihåg att jag sett både en och annan mc-förare som försynt och snällt frågat, och som jag då fixat det åt samma dag efter arbets-tid
,dock jobbar jag inte längre med eloxering
D.s