Är vi hycklare.

VBK

New member
Hade ett långt samtal med en hojbroder i går och efter det så har funderingarna som vanligt snurrat.

Är vi så livrädda att bli ifrågasatta att vi inte törs erkänna den där känslan man får när man hittar flytet på den där helt suveräna vägen tillsammans med en eller flera likasinnade, jag tror många i lönndom bara låter den bli en hemlighet i sommarminnesarkivet för att det är så opk att ens diskutera det.

Och för att slippa bli totalsågad så syftar jag inte på kamikazefarter utan dom där gångerna som dom gulröda sifferskyltarna inte helt korrelerar med nålen.

.Vem vet det är kanske bara är för att få i gång en diskussion..
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Är vi så livrädda att bli ifrågasatta att vi inte törs erkänna den där känslan man får när man hittar flytet på den där helt suveräna vägen tillsammans med en eller flera likasinnade, jag tror många i lönndom bara låter den bli en hemlighet i sommarminnesarkivet för att det är så opk att ens diskutera det.

Och för att slippa bli totalsågad så syftar jag inte på kamikazefarter utan dom där gångerna som dom gulröda sifferskyltarna inte helt korrelerar med nålen.

:confused: Länge sen jag hörde någon diskussion om "normala" hastighetsöverträdelser. Det verkar som om Nollvisionen var nådd, åtminstone vad beträffar efterlevnad av skyltad hastighet. Den succesiva sänkning av hastighetsbebränsningarna som gjorts över hela landet, 90 har blivit 80, 70 har blivit 60 o.s.v. har varit förödande på folks betende. Det går ofta fortare efter sänkningarna än före och anarkin tilltar.

Fartkameror är verkningslösa om man bortser från vad som sker direkt framför linsen - bromsa, kör lagligt 50 m och sen på igen =kängurukörning.

Som jag ser det är det stora problemet inte just fartöverträdelserna utan att det allmäna beteendet i trafiken luckras upp. Förr blev man inte omkörd på fel sida eller mötte folk i min fil så jag måste gå ut på dikesren i samma utsträckning som nu. Bryter man mot en regel kan man lika gärna bryta mot flera... :p
 

Hampe

Skriver massor!
Är vi så livrädda att bli ifrågasatta att vi inte törs erkänna den där känslan man får när man hittar flytet på den där helt suveräna vägen tillsammans med en eller flera likasinnade, jag tror många i lönndom bara låter den bli en hemlighet i sommarminnesarkivet för att det är så opk att ens diskutera det.



Du menar "Aaah, det är därför jag håller på-känslan"?
Men, det är ju mest en känsla för mig själv - mitt eget nirvana i ett subuniversum ytterst få har förståelse för. Eller tillträde till.
Inget jag direkt delar med andra. Och är det någon som verkligen förstår och delar min känsla så behöver det inträffade isåfall inte diskuteras, analyseras - oxideras. Finns det förståelse så finns det även gemenskap.

Flyt på MC låter sig förövrigt inte defineras speciellt lätt, och den som aktivt jagar "flytet" brukar få vända hem tomhänt.
Hastighet har inte rakt av direkt med "flyt" att göra, och skulle någon fråga mig hur fort det gick vid ett speciellt tillfälle så skulle jag inte kunna svara. Med ledning av vart man kört någonstans så skulle jag säkert kunna rekapitulera vad för hastighetsbegränsning det var längs sträckan, men är det relevant för flytet?

Tusan, nu blev jag körsugen igen.


Hampe

Edit:

VBK verkar vara en social jävel. Det är inte jag - kör mest själv.
 
Last edited:

roffe_s

Active member
En konsekvens jag tycker mig märka är att skillnaden i hastighet ökar och blir större, alltså hastighetsspannet mellan fordonen med lägsta resp högsta hastighet under en tur på hyfsat vältrafikerade vägar. Hittar däremot ingen relevant statistik som kan bekräfta den upplevda känslan, i alla fall inte utan djupare analys...

...Den succesiva sänkning av hastighetsbegränsningarna som gjorts över hela landet, 90 har blivit 80, 70 har blivit 60 o.s.v. har varit förödande på folks beteende. Det går ofta fortare efter sänkningarna än före och anarkin tilltar....

Och som vanligt finns det statistik på allt :)

Från Trafikverket - siffror från 2012: Hastighetsundersökningen 2012
"Allmänhetens" åsikter om Trafiksäkerhet enligt Trafikverket, hastighet specifikt från sid 17: Trafiksäkerheten

Dra gärna egna slutsatser utifrån materialet, jag är personligen något förvånad och mindre smickrad över resultatet på de platser där hastighetsbegränsningarna är upp till 50 km/h...

Hampe - jag liknar nog Dig när det gäller landsvägen och tänker spontant på de gånger jag bara njuter av körning, omgivning och maskin på en fin vägsträcka, släpper alla indikatorer inkl hastighets- och varvräknare med blicken och låter känslan styra läget på gasrullen. Det är vid de tillfällena "flytet" infinner sig, den där mjuka harmoniska känslan när våldsam acceleration och broms är av ondo utan kurva får avlösa kurva medan sinnena fylls av intryck från natur och omgivning... - Äh, vi vet nog alla vad vi menar - de turer när vardagen, dåtid och framtid får stå tillbaka för nuet och vad som händer under den närmaste minuten... :)

Precis som Dig kan jag inte ange någon specifik hastighet eller "nivå" på överträdelserna, den är inte heller intressant för någon annan än vid en eventuell diskussion mellan mig som individ och övervakande myndighet. Och då får jag ta eventuella konsekvenserna av min lyckostund som individ. Det gäller naturligtvis så länge jag inte reduceras till en siffra i olycksstatistiken och/eller blir ett slagträ i debatten om inskränkningar i motorcykelåkandet. Därför väljer jag omgivning, tillfällen och tidpunkt med hyfsad stor omsorg.

Men - ingen av mina värsta incidenter som trafikant/motorcyklist har ännu inträffat under ett sådant ögonblick, då fungerar de marginaler jag har och sinnena är fokuserade på här och nu. De gånger jag varit riktigt rädd är det helt andra mekanismer som varit i rörelse - bristande koncentration, distraktion eller problem med "att synas"...
 
Last edited:

VBK

New member
Du menar "Aaah, det är därför jag håller på-känslan"?
Men, det är ju mest en känsla för mig själv - mitt eget nirvana i ett subuniversum ytterst få har förståelse för. Eller tillträde till.
Inget jag direkt delar med andra. Och är det någon som verkligen förstår och delar min känsla så behöver det inträffade isåfall inte diskuteras, analyseras - oxideras. Finns det förståelse så finns det även gemenskap.

Flyt på MC låter sig förövrigt inte defineras speciellt lätt, och den som aktivt jagar "flytet" brukar få vända hem tomhänt.
Hastighet har inte rakt av direkt med "flyt" att göra, och skulle någon fråga mig hur fort det gick vid ett speciellt tillfälle så skulle jag inte kunna svara. Med ledning av vart man kört någonstans så skulle jag säkert kunna rekapitulera vad för hastighetsbegränsning det var längs sträckan, men är det relevant för flytet?

Tusan, nu blev jag körsugen igen.


Hampe

Edit:

VBK verkar vara en social jävel. Det är inte jag - kör mest själv.

Ja det är "Aaah, det är därför jag håller på-känslan" jag menar.
Den kommer ofta när jag kör själv också, och den är inte knuten till hastighetsöverträdelse per automatik.
 

VBK

New member
30, 40 och 50 är ju heliga för mig.
Det kan ju om nått ses som hyckleri, men jag vet att många med mig har samma tanke.
 

EVK

New member
Skulle inte kalla det hyckleri att respektera de lägre gränserna mer. Det är väldigt sällan det är 30 utan att det finns anledning till det. 70-sträckor avviker jag mest, både uppåt och nedåt.
 

Jumbo

New member
Känns otroligt skönt att det finns fler som känner/tycker som jag. Jag har egentligen inte mycket att addera till det som sagts ovan. Ville bara göra +1 på det.

/Inki
 

HkanB

New member
Hyckleri är dubbelmoralens minst lika onda tvilling!

Hyckleri kan det väl inte gärna vara om man säger det man gör och gör det man säger? Eller?
Genuint hyckleri förutsätter att man är, varit eller är på väg till eller från dubbelmoralens träskmarker!

Med det sagt så...lagstiftning och regler bör spegla det allmänna rättmedvetandet och inte den senaste av moralpanik eller anslagsfiske drivna politiskt korrekta flugan, vad den nu än är.

Inte heller jag lägger överdrivet stor möda på att hålla koll på hastighetsmätaren med mindre än att det finns en överhängande risk att det finns barn, större eller mindre i min omedelbara närhet. När det är rullatorvarning försöker jag också hålla ned farten...oavsett vad det står på skyltarna.
Det finns ett ställe till där jag tar det ordentligt lugnt och och det är vid vägarbeten. Jag har mer än en gång undrat vad de tar för något för att våga arbeta under såna omständigheter! Modiga människor det där! :tummenupp

Under andra omständigheter och på andra ställen så bryr jag mig inte så där väldigt mycket om vad som står skyltarna. Det är f-n mig oansvarigt att hålla så mycket uppmärksamhet på hastighetsmätaren i stället för på vägen, omgivning och medtrafikanter.

Att hyckla förutsätter att svika sig själv och säga en sak och göra en annan...vilket är sinnebilden av en politiker och jag har alldeles för mycket självaktning för att kunna klara av det ens sådär i förbifarten.:wink:

Flytet då...det har inget med hur fort det går...det bara är där eller inte...
 
Last edited:

vilde

New member
....... Det är f-n mig oansvarigt att hålla så mycket uppmärksamhet på hastighetsmätaren i stället för på vägen, .....
Med tanke på att nästa alla mc-tillverkare designar instrumenten så att varvräknaren är störst och/eller är centrerad så vill de nog inte heller att vi ska bry oss om hastighetsbegränsningarna. Jag tycker det är rent av löjligt att inte prioritera synligheten av hastighetsmätaren högst på hojar som är tänkt att gå på allmänna vägar. Är det för att vi ska känna oss som tävlingsförare när vi grenslar våra maskiner för jag har i alla fall i stort sett inte användning för varvtalsmätaren, jag känner när jag ska växla och skulle man komma i närheten av övervarv så klipper ju alla moderna maskiner ändå?
 

Herr Fuggle

New member
Mitt sätt att hantera motorcykel är väldigt mycket som Hampe och Roffe_s skriver. Jag anpassar hastigheten efter omständigheterna men "flytet" är, även för mig, inte hastighetsberoende. :tummenupp

Men jag skäms inte heller för att jag tycker att Noll Vision är dåligt för andra än bilister som åker, inte kör bil.

Då blir våra motorcyklar helt fel, vi vill inte färdas som en passiv resenär så säkert som möjligt från punkt A till B. Dessutom ha tid att göra andra saker som prata i telefon, titta på tv, GPS och annat som tar bort koncentrationen från trafiken. Då måste vi ha låga hastigheter så när inte om, vi krockar blir inte följden död eller mer än 10% bestående invaliditet - Noll Vision.


Men hyckleriet! 100 på 70-väg är fort i Sverige men tillåtet på samma väg i Tyskland. Samma med de brittiska öarna där 60 mph, 96 kph, är vanligast även på krokiga vägar, även om de börjat gödsla med 50 mph på de större lite rakare vägarna.

Vad är det som gör att det är vårdslöst att köra 180 på motorväg i Sverige men inte med samma förutsättningar på Autobahn? :confused:

Jag kör nästan aldrig för fort men ofta över skyltad hastighet! :)

En motsägelse med Noll Vision. Men när skyltad hastighet är för fort i Sverige med frosthalka eller snö så är det HALKAN eller SNÖN som orsakade olyckan, inte trafikanten som hade dåligt omdöme. :tomte:
 

VBK

New member
Hade tydligen valt fel textfärg på slutet av trådstarten, flåt det är åtgärdat nu ;)
 

HkanB

New member
Det är inte placeringen det hänger på...

Med tanke på att nästa alla mc-tillverkare designar instrumenten så att varvräknaren är störst och/eller är centrerad så vill de nog inte heller att vi ska bry oss om hastighetsbegränsningarna. Jag tycker det är rent av löjligt att inte prioritera synligheten av hastighetsmätaren högst på hojar som är tänkt att gå på allmänna vägar. Är det för att vi ska känna oss som tävlingsförare när vi grenslar våra maskiner för jag har i alla fall i stort sett inte användning för varvtalsmätaren, jag känner när jag ska växla och skulle man komma i närheten av övervarv så klipper ju alla moderna maskiner ändå?

Skulle hastighetsmätaren mätaren suttit så att jag alltid tydligt sett den så skulle den sitta i vägen och därigenom i alla fall stjäla uppmärksamhet från det som förtjänar den.

Jag har inte, jag kan förstås missminna mig men, aldrig kört vare sig bil eller motorcykel där inte en titt på hastighetsmätaren kräver att man flyttar blicken från det som är mest viktigt d.v.s trafiken. En analog mätare underlättar förstås, t.ex visaren klockan 7 böter, i klockan 9 fortfarande böter men mer, i klockan 12 körkortslös o.s.v.

Bry sig om och bry sig om...
När man pratar om att sänka farten för miljöns skull, vilket låter lovvärt så börjar man undra.
De två senaste hojarna har räknat och enligt färddator dragit mer eller lika mycket i ~70 som nästan 120.
Vilken hastighet känns då självklar?

Inte heller när förra veckans 90 helt plötsligt blivit 70, 60 eller något annat omotiverat lägre...utan att något annat hänt än att det är nytt datum så känns inte ett slaviskt hållande av de godtyckligt satta fartgränserna som prio 1.

Det känns långt mer motiverat att anpassa farten efter omständigheterna oavsett vad det står på skyltarna.
Det händer inte sällan att det går långsammare än skyltat och jag har tyvärr ett flertal gånger blivit omkörd av bilar vars förare uppenbarligen inte tolkat omgivningsinformationen på samma sätt...

Som sagt, efter omständigheterna....

Givetvis finns det ett och annat ekonomiskt incitament för att hålla fartgränserna speciellt i bil men det är en helt annan diskussion tillsammans med varför en tomtemask kan vara bra att ha med sig i bilen....
 
Last edited:
Top