Resonemanget i artikeln om verkningsgrad är inte helt korrekt:
"En bensinmotor har en verkningsgrad på cirka 30 procent. Det innebär att 30 procent av den tillförda energin blir till rörelseenergi, resten blir till värme. En dieselmotor är lite mer effektiv, dess verkningsgrad ligger på cirka 40 procent, men det är ändå ingenting mot elmotorns verkningsgrad på över 90 procent."
Om man ska jämföra verkningsgrad för ett elfordon med ett fossildrivet fordon så räcker det inte med att titta på verkningsgraden i motorerrna; För ett elfordon måste man ta med verkningsgraden i laddaren, i batteriet vid laddning resp. urladdning, i motorstyrningen och i elmotorn själv.
Varför? Därför att förluster sker i varje steg vilket gör att alla dessa påverkar hur mycket elektricitet som går åt för driften av att ett elfordon.
Räknar samman siffrorna så får man verkningsgraden för hela systemet. Exakt hur stor den blir i verkligheten vet jag inte men avsevärt lägre än 90%. Räknar man med 95% i varje steg blir systemverkningsgraden ca 77%, 90% i varje steg ger en sammanlagd verkningsgrad om ca 59% osv.
I verkligheten så är förstås de olika verkningsgraderna inte samma i varje steg, siffrorna är bara till för att illustrera vad som händer.
Mvh,
Ingvar