Är räckviddsångesten större med el i tanken?

Lottafia

Member
Ja självfallet är det värre med el. Mackar är ju ännu ingen akut bristvara, laddstationsnätet åtskilligt glesare. Och att hitta nödsoppa har aldrig varit svårt. De flesta har en dunk till gräsklipparen hemma, och tre liter tankas på halvminuten och räcker lätt fem mil, och längre än så har jag aldrig haft till närmsta mack.
Bladar man upp ett par hundringar så tackar sällan någon nej till en sådan affär. Går väl aldrig hemifrån utan att ha sådär fyra tusen prasslande stockholmspesetas i blandade valörer med mig. Det brukar kunna lösa de flesta små problem.
 
Resonemanget i artikeln om verkningsgrad är inte helt korrekt:

"En bensinmotor har en verkningsgrad på cirka 30 procent. Det innebär att 30 procent av den tillförda energin blir till rörelseenergi, resten blir till värme. En dieselmotor är lite mer effektiv, dess verkningsgrad ligger på cirka 40 procent, men det är ändå ingenting mot elmotorns verkningsgrad på över 90 procent."

Om man ska jämföra verkningsgrad för ett elfordon med ett fossildrivet fordon så räcker det inte med att titta på verkningsgraden i motorerrna; För ett elfordon måste man ta med verkningsgraden i laddaren, i batteriet vid laddning resp. urladdning, i motorstyrningen och i elmotorn själv.

Varför? Därför att förluster sker i varje steg vilket gör att alla dessa påverkar hur mycket elektricitet som går åt för driften av att ett elfordon.

Räknar samman siffrorna så får man verkningsgraden för hela systemet. Exakt hur stor den blir i verkligheten vet jag inte men avsevärt lägre än 90%. Räknar man med 95% i varje steg blir systemverkningsgraden ca 77%, 90% i varje steg ger en sammanlagd verkningsgrad om ca 59% osv.

I verkligheten så är förstås de olika verkningsgraderna inte samma i varje steg, siffrorna är bara till för att illustrera vad som händer.

Mvh,
Ingvar
 

jan-olovj

Active member
Hur man än räknar så tar energin slut på vägen, så bensin kan man ha med i en dunk eller traska iväg o skaffa, tar elen slut så är det bara bärgare som gäller. Och det är detta som är elfordonens stora begränsning. Har jag en bil eller MC och skall köra till jobbet så funkar det eftersom jag vet hur mycket jag skall köra men inte i övrigt.
 
Top