Är Norrbaggarna duktigare?

Snusmumrik

New member
Så rätt, så rätt! Starten på tråden blev ett hastverk. Skalan är i dödsfall per miljarder körda km. Mer = sämre alltså (utom möjligen för "Olsson").

Diagrammet blev lite lösryckt, här är länken till artikeln:
http://www.mc24.no/article.php?articleID=1017&categoryID=112

Ja efter att ha läst hela artikeln kan man bilda sig en uppfattning och det är bara att ta av sig hjälmen för norrmännen.

Det som slår mig mest är att Finland ligger så mycket bättre till än oss. Topografin i Finland är ju mer lik vår egen med ungefär liknande svårigheter vid vägbyggen.

Att norrmännen har den erkänt bästa förarutbildningen är ju välkänt och spelar nog en viktig roll för statistiken men hur är det med Finland, någon som vet?

Det vore intressant att få veta vilken den gemensamma nämnaren mellan Norge och Finland är. Det kan finnas något viktigt att lära sig från dem.
 

Snusmumrik

New member
Högre böter för fortkörning (än Sverige iaf)?

Tack för det svaret. Jag trodde inte att det kunde vara så enkelt och satt och funderade på att de hade en betydligt lägre befolkningstäthet.

Stränga straff för fortkörning är nog den bästa förklaringen. Kanske inte vad vi vill kännas vid förståss.
 

mikekop

New member
Ärligt talat är det alldeles för enkelt för att vara den enda sanningen. Visst, det kanske inverkar, men det finns nog många andra faktorer som spelar in. Det är extremt dyrt att köpa motorcykel i Norge, men framförallt! i Danmark!
Prisläget kanske spelar in till en viss del vilka som anser sig ha råd att köra hoj, och värdesätter/vårdar sin hoj bättre?
Kanske andra trafikantgrupper har större respekt för människoliv i dessa länder?
Slump kan ju också vara en faktor...
 

Stig Björk

New member
De här uppgifterna skall vi nog ta med en nypa salt. För Sveriges del är troligen uppgifterna på körda kilometer hämtade från den s.k. resvaneundersökningen. SCB (Statistiska Centralbyrån) som tagit fram den undersökningen påpekar speciellt att det är för få obervationer på mc för att det skall kunna användas i några sammanhang.
Detta bevisades genom att under några år på 90-talet framkom att när SCB räknade ut att risken för att råka illa ut på mc var 12 ggr högre än på bil ett år. Året efter var risken 8 ggr och året därpå 14 ggr. Det var för mycket differens för att det skulle vara användbart. I synnerhet när mc i trafik ökade och olyckorna minskade...
Tyvärr finns det ändock en del s.k. experter som nyttjat sig av dessa siffror, trots SCB:s påpeklande, troligen för att nå något speciellt syfte....

På senare år har dock det framkommit via Bilprovningen uppgifter på genomsnittskörsträckor på mc och de får anses som relativt riktiga.

I många länder finns dock ingen "mc-provning" och därför är det väldigt intressant att få fram information om hur det räknats körda kilometer i de övriga länderna. Vi håller på att forska i det men inte fått besked ännu. Vi misstänker starkt att det är framräknat på något liknande sätt som vår resvaneundersökning och då är det här knappast en seriös redovisning.
Det skall bli väldigt intressant, om det går att få fram, hur det räknats fram i ex.vis Portugal (som siffermässigt ligger otroligt nära Sverige).
 

hamre

Member
Ja efter att ha läst hela artikeln kan man bilda sig en uppfattning och det är bara att ta av sig hjälmen för norrmännen.

Det som slår mig mest är att Finland ligger så mycket bättre till än oss. Topografin i Finland är ju mer lik vår egen med ungefär liknande svårigheter vid vägbyggen.

Att norrmännen har den erkänt bästa förarutbildningen är ju välkänt och spelar nog en viktig roll för statistiken men hur är det med Finland, någon som vet?

Det vore intressant att få veta vilken den gemensamma nämnaren mellan Norge och Finland är. Det kan finnas något viktigt att lära sig från dem.

Det beror nog mest på att "politi" är stenhårda i Norge, plus att det är svindyrt att åka fast.
Jag som bor i närheten av E6an ser tokiga norrmän dagligen.:eek: Dom tror att E6an är en racerbana.:rolleyes:
 

Snusmumrik

New member
Det beror nog mest på att "politi" är stenhårda i Norge, plus att det är svindyrt att åka fast.
Jag som bor i närheten av E6an ser tokiga norrmän dagligen.:eek: Dom tror att E6an är en racerbana.:rolleyes:

Den Finska polisen är också kända för att vara stenhårda. Dessutom har de dagsböter som gör att böterna svider rättvist för den fattige som för den rike. Det var en artikel om en stackars rik svensk som körde för fort i Finland och fick böter på drygt 100000 kr pga sin höga inkomst.

Den nu tveksamma statistiken pekar på att det mycket mer befolkningstäta landet Danmark ligger bättr till än oss. De har klippkort på körkortet och kräver fortkörningsböterna på plats vilket kanske är jobbigt att råka ut för.

En arbetskamrat råkade få sitt körkort indraget en månad pga fortkörning och det var mycket lärorikt och minnesvärt för honom. En månad på trampcykel gav honom mycket att tänka på så han ändrade körstil till att köra mjukt, lugnt och helt exemplariskt.

Kanske en månads indraget körkort vid fortkörning skulle tillämpas mer flitigt så att fortkörarna får tid att värdesätta sitt körkort och begrunda sin körstil.
 

janric

New member
Bättre mc-förare elelr hårdare straff

Den Finska polisen är också kända för att vara stenhårda. Dessutom har de dagsböter som gör att böterna svider rättvist för den fattige som för den rike. Det var en artikel om en stackars rik svensk som körde för fort i Finland och fick böter på drygt 100000 kr pga sin höga inkomst.

Den nu tveksamma statistiken pekar på att det mycket mer befolkningstäta landet Danmark ligger bättr till än oss. De har klippkort på körkortet och kräver fortkörningsböterna på plats vilket kanske är jobbigt att råka ut för.

En arbetskamrat råkade få sitt körkort indraget en månad pga fortkörning och det var mycket lärorikt och minnesvärt för honom. En månad på trampcykel gav honom mycket att tänka på så han ändrade körstil till att köra mjukt, lugnt och helt exemplariskt.

Kanske en månads indraget körkort vid fortkörning skulle tillämpas mer flitigt så att fortkörarna får tid att värdesätta sitt körkort och begrunda sin körstil.


Vilket är att föredra - bättre utbildade och mer omdömesgilla mc-förare eller hårdare straff?
Jag röstar på det första. Och oavsett hur dom klarar sig i andra länder. Det får bli vi SMCares bidrag till trafiksäkerheten. Sedan får andra aktörer, inte minst VV och polisen, bidra med sitt.

Om det dödas 30 eller 70 motorcyklister per en miljard körda km spelar ingen roll för mig om det är någon när eller kär som redovisas i statistiken.
 

Snusmumrik

New member
Vilket är att föredra - bättre utbildade och mer omdömesgilla mc-förare eller hårdare straff?
Jag röstar på det första. Och oavsett hur dom klarar sig i andra länder. Det får bli vi SMCares bidrag till trafiksäkerheten. Sedan får andra aktörer, inte minst VV och polisen, bidra med sitt.

Om det dödas 30 eller 70 motorcyklister per en miljard körda km spelar ingen roll för mig om det är någon när eller kär som redovisas i statistiken.

Nu är det ju inte så att jag förespråkar att man ska jaga motorcyklister med gissel och elände. Det är ju bilisterna jag tänker mest på för det är ju de som driver upp tempot i trafiken och ställer till så mycket elände för oss. Kanske jag var lite otydlig men det stora problemet är nog bilisterna som behöver tänka över saker och ting.

Idag är det ju liksom ett överklassnöje att köra för fort med överkomliga böter för den med hyfsade inkomster och då handlar det ju om bilister med stora hästkrafter under huven som tycker att alla andra är i vägen.
 

Stig Björk

New member
Efter förfrågan till våra systerorganisationer i Norge (NMCU) och Danmark (DMC) har vi fått följande svar om körsträckor för mc :

NMCU:
Hei, hei!
Det finnes ingen innsamling av kjørte personkilometere fra det offentlige. Men, NMCU har siden 2001 sendt en henvendelse til sine medlemmer med spørsmålet: "Hvor langt har du egentlig kjørt?" Meningen er da at man skal regne km på alle sykler man har med skilt på selv om noen har stått stille. Antall svar har variert litt:

2001 - 736 mc - 6.643 km i gjennomsnitt
2002 - 422 mc - 7.435 km i gjennomsnitt
2003 - 1.342 mc - 8.775 km i gjennomsnitt
2004 - 1.239 mc - 8.005 km i gjennomsnitt
2005 - 470 mc - 5.769 km i gjennomsnitt
2006 - 496 mc - 5.896 km i gjennomsnitt
2007 - 1.469 mc - 8.825 km i gjennomsnitt

Det svinger endel og jo flere som svarer, jo lenger har vi kjørt. Vi tar ikke dette som den totale sannhet, men det er en pekepinn. Tallene sender vi til forsikringsselskapet vi samarbeider med som en informasjon blant mye annet. Men, av og til har vi hatt bruk for tallene når forskere kommer med påstander uten dekning.
Mvh. Wenche/NMCU

DMC:
Hej Alle
Vi har forsøgt at få nogle kilometertal frem hos DMC og har noget data, men de ligger og venter på den endelige statistiske behandling, men i Danmark har man i mange år brugt en helt ubrugelig undersøgelse, hvor man spurgte cirka 180 mc-ister en tilfældig fredag i en by, og så har man siden "jobbet" med omkring 1800 km/år. Vores tal viser i stedet i omegnen af 4000 km/år, men det er en foreløbig vurdering.
Jeg har sendt dette svar videre til Rolf Skovløkke også, så kan I kommunikere videre eventuelt derfra om fælles hjælp og vurdering, men jeg er ret sikker på, at de officielle tal i mange lande er baseret på uvidenskabelige tal.
Mvh
Niels H

I Sverige har vi följande uppgifter om körsträckor:
Bilprovningens siffror tyder på att en genomsnittlig motorcyklist i Sverige kör ca 3.000 kilometer/per år. År 1999 frågade vi 800 SMC-medlemmar (fick svar från 474 st) bland annat om körda kilometer och fick fram att genomsnittet var 5.955 km. Skillnaden mellan Bilprovningens resultat och SMC-medlemmarna tror vi beror på att den som är ansluten till SMC är mer aktiv motorcyklist än en icke ansluten.
Intressant var också att SMC-medlemmen körde hela 17.996 km bil. Det är en bra bit över genomsnittet för den svenske genomsnittsbilisten.
 
Top