OH-
Member
Nej, nu är det inte om nollvisionsvägen, utan:
http://www.mc24.no/getfile.php/Innhold/Aktuelt, trafikk/Untitled - 1.jpg
http://www.mc24.no/getfile.php/Innhold/Aktuelt, trafikk/Untitled - 1.jpg
Nej, nu är det inte om nollvisionsvägen, utan:
http://www.mc24.no/getfile.php/Innhold/Aktuelt, trafikk/Untitled - 1.jpg
Det beror väl på vad diagrammets vertikala axel står för. Har du koll på det?
Det kan vara så att de är sämst också!
Magnus
Mer = sämre alltså (utom möjligen för "Olsson").
Så rätt, så rätt! Starten på tråden blev ett hastverk. Skalan är i dödsfall per miljarder körda km. Mer = sämre alltså (utom möjligen för "Olsson").
Diagrammet blev lite lösryckt, här är länken till artikeln:
http://www.mc24.no/article.php?articleID=1017&categoryID=112
Högre böter för fortkörning (än Sverige iaf)?
Ja efter att ha läst hela artikeln kan man bilda sig en uppfattning och det är bara att ta av sig hjälmen för norrmännen.
Det som slår mig mest är att Finland ligger så mycket bättre till än oss. Topografin i Finland är ju mer lik vår egen med ungefär liknande svårigheter vid vägbyggen.
Att norrmännen har den erkänt bästa förarutbildningen är ju välkänt och spelar nog en viktig roll för statistiken men hur är det med Finland, någon som vet?
Det vore intressant att få veta vilken den gemensamma nämnaren mellan Norge och Finland är. Det kan finnas något viktigt att lära sig från dem.
Det beror nog mest på att "politi" är stenhårda i Norge, plus att det är svindyrt att åka fast.
Jag som bor i närheten av E6an ser tokiga norrmän dagligen. Dom tror att E6an är en racerbana.
Den Finska polisen är också kända för att vara stenhårda. Dessutom har de dagsböter som gör att böterna svider rättvist för den fattige som för den rike. Det var en artikel om en stackars rik svensk som körde för fort i Finland och fick böter på drygt 100000 kr pga sin höga inkomst.
Den nu tveksamma statistiken pekar på att det mycket mer befolkningstäta landet Danmark ligger bättr till än oss. De har klippkort på körkortet och kräver fortkörningsböterna på plats vilket kanske är jobbigt att råka ut för.
En arbetskamrat råkade få sitt körkort indraget en månad pga fortkörning och det var mycket lärorikt och minnesvärt för honom. En månad på trampcykel gav honom mycket att tänka på så han ändrade körstil till att köra mjukt, lugnt och helt exemplariskt.
Kanske en månads indraget körkort vid fortkörning skulle tillämpas mer flitigt så att fortkörarna får tid att värdesätta sitt körkort och begrunda sin körstil.
Vilket är att föredra - bättre utbildade och mer omdömesgilla mc-förare eller hårdare straff?
Jag röstar på det första. Och oavsett hur dom klarar sig i andra länder. Det får bli vi SMCares bidrag till trafiksäkerheten. Sedan får andra aktörer, inte minst VV och polisen, bidra med sitt.
Om det dödas 30 eller 70 motorcyklister per en miljard körda km spelar ingen roll för mig om det är någon när eller kär som redovisas i statistiken.