Är det ok att byta till större framdäck?

McTarmac

New member
Jag har en ZX6 från 2006 som enligt manualen ska köras med framdäckstorlek 120/65 ZR17. Numera levereras dock ZX6:an med 120/70 ZR17. Jag ska byta däck och vill ha Pirelli Diablo Rosso. Det däcket finns i 120/70, men inte 120/65. Är det någon hjälpsam guru som vill kommentera vad det medför för problem/fördelar att byta däckstorlek?
 

Lejonell

New member
Missuppfattade uppgifterna så jag tog bort mitt inlägg.
Ha en underbar dag och lycka till med bytet.
 
Last edited:

tersan

New member
Misstänker att du menar bredare däck.
skall du ha större däck måste du ju även byta hjul.
men bredare däck (vilket dimensionen du skrivit) skulle väl ända möjliga problemet vara om det blir för smalt mellanrum på sidorna i gaffeln.
har inte prövat detta på mc.

Han skriver att han vill byta till ett större däck, dvs med en högre profilhöjd. Bredden är oförändrad.

Under förutsättning att däcket får plats så lär styregenskaperna ändras, hur mycket är jag inte man att avgöra... om hastighetsmätaren styrs av framhjulet så kommer den att visa annorlunda också.
 

Tommi

New member
120 är däckets bredd i mm, 70 är däcksidans höjd i % av bredden, 17 är fälgens diameter i tum.
Däcksidan på 65-profildäcket är 7,8cm och på 70-profildäcket är den 8,4cm.
Totala höjden (diametern) på 65-profil 58,78cm och 70-profil är 59,98cm en diff på 1,2cm.
Rullomkretsen (som är det viktiga) på 65-profil 184,66cm och 70-profil är 188,43 cm vilket gör en skillnad på 3,77cm vilket är 2%.
Mao. om hastighetsmätardrivningen sitter på framhjulet så får man en felvisning på 2%.
Ur körmässig synvinkel så skulle jag påstå att 2% på rullomkretsen är försumlig men det är min åsikt..

/ Tommi
 

Spiff

New member
Det du kan råka ut för är att hojen blir lite med kvickstyrd med ett 70-profil jämfört med 65-profil. I extrema fall så skulle det kunna leda till att motorcykeln blir instabil men jag tror risken för det är mycket liten. Naturligtvis tar du själv ansvar för vad som händer men jag tycker att du kan byta till 70-profil utan problem.
 

anders_69

New member
Det du kan råka ut för är att hojen blir lite med kvickstyrd med ett 70-profil jämfört med 65-profil. I extrema fall så skulle det kunna leda till att motorcykeln blir instabil men jag tror risken för det är mycket liten. Naturligtvis tar du själv ansvar för vad som händer men jag tycker att du kan byta till 70-profil utan problem.

Varför då?

Jag inbillar mig att det borde vara tvärtom av två skäl:
1) Högre däcksida (70-profil) höjer hela framänden -> styrvinkeln blir flackare -> långsammare styrreaktioner.
2) Högre däcksida borde innebära att däcket är vekare i sidled -> långsammare styyreaktioner.

Vad är det jag glömmer? Är det att däckprofilen blir spetsigare?
 

Spiff

New member
Varför då?

Jag inbillar mig att det borde vara tvärtom av två skäl:
1) Högre däcksida (70-profil) höjer hela framänden -> styrvinkeln blir flackare -> långsammare styrreaktioner.
2) Högre däcksida borde innebära att däcket är vekare i sidled -> långsammare styyreaktioner.

Vad är det jag glömmer? Är det att däckprofilen blir spetsigare?

Det är däcksprofilen som blir spetsigare. Sen påverkar naturligtvis vilket däck man sätter på också. Maxxis sportdäck skall tydligen vara mycket mycket trögt medans tex Michelin Power One Comp V är väldigt spetsigt och ger väldigt snabb styrrespons. Båda i 120/70-17
 

OH-

Member
Det är däcksprofilen som blir spetsigare. ...............

Det beror väl på? Om man gör däcket högre genom att s a s sträcka ut hela tvärsnittet så blir profilen spetsigare. För mig verkar det rimligare att man behåller formen på slitbanan (och därmed "spetsighet" och slitageegenskaper) och gör profilen högre genom att bygga en högre däckssida.
Enda sättet att veta nåt är att ställa två däck (monterade på fälg) sida vid sida och titta efter.
 

SuperRetard

New member
I förhållande till originaldäcket (som väl är ganska gammalt) så är det väl ändå mest sannolikt att skuldran fått större yta, basens höjdskillnad mellan slitbanekant och mitt ökat och själva däckssidans höjd är oförändrad?

Hojen var ju i dagens mått mätt en sporttourer och krävde väl då rätt mkt stabilitet av den typen för att inte bli busig i de hastigheter den byggdes för?

Jag hade också bytt utan att blinka. Utgår också ifrån att upplevelsen kommer bli att den blir betydligt mer snabbsvängd. Förutsatt att inte bakdäcket är platt vill säga, då kanske det bara blir märkligt. Fräsha däck är guld värt för egenskaperna!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vad säger föreskriften? VVFS 2006:63, § 1: Ok utan krav på registreringsbesiktning:
6. Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav. Gäller inte om ändringen
1. är utförd på ett sådant sätt att det kan antas att fordonet inte uppfyller föreskrivna krav på beskaffenhet och utrustning,
4. inverkar i förekommande fall påtagligt negativt på ett standardfordons ursprungliga egenskaper.
 

OH-

Member
Och varför skulle man tillverka ett sånt däck?

Bra fråga. Själv misstänker jag att däcktillverkarna bjuder diverse konstruktionschefer i MC-industrin på många flotta middagar. Nya MC-modeller får gång på gång nya fantastiska däckdimensioner vilket gör att en eller två OEM-leverantörer har de facto monopol på marknaden i ett år eller två.
Urvalet av däck för varje MC minskar hela tiden (känns det som) och lagerhållningen blir mer och mer problematisk. Hondas 23" offroad-framfälgar var ett tidigt exempel på idiotin - hur mycket däck finns i den dimensionen. Honda hade en Shadow-modell för ett par år sen som var väldigt ensam om en bakdäcksdimension helt utan vettig anledning.

Jag sa inte att du hade fel, jag sa bara att enda sättet att avgöra saken är att jämföra däcken. Vi kan inte veta hur MC- och däckkonstruktörerna tänkte.
 

Spiff

New member
Bra fråga. Själv misstänker jag att däcktillverkarna bjuder diverse konstruktionschefer i MC-industrin på många flotta middagar. ....
Som i alla andra brascher då...
Jag sa inte att du hade fel, jag sa bara att enda sättet att avgöra saken är att jämföra däcken. Vi kan inte veta hur MC- och däckkonstruktörerna tänkte.

Det lilla jag har lärt mig om däck än så länge säger att ett 120/70 är kvickare än ett 120/60. Sedan är det inte alltid ett 120/70 verkligen har höjden 70% av bredden. När vi krängde däck senas så hade vi ett Michelin Power One Street, ett Michelin Power Pure och ett Pirelli Diablo Corsa Pro. Alla i 120/70. Pirellidäcket såg ut som ett 120/60, Pure som ett 120/70 och Street var snarare 120/80. Så jag har jämfört också =)

Det jag har fått för mig är att 120/70 har toppigare profil än ett 120/60 och därigenom får snabbare nerlägg och större anläggningsyta. Att tillverkarna sedan väljer att sätta ett /60 eller ett /70 på sin hoj beror nog mest på hur resten av geometrin ser ut och vad det är för typ av hoj. Har man väldigt aggressiv styrvinkel så kanske ett /70-däck blir för mycket av det goda. Å andra sidan så gör ju den större diametern att styrvinkeln blir snällare så det kanske jämnar ut sig.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Å andra sidan så gör ju den större diametern att styrvinkeln blir snällare så det kanske jämnar ut sig.


Utan vetenskaplig grund (borträknat empirism då :p) så gissar/hävdar jag att däckets profil spelar betydligt större roll än de ynka millimetrarna som 60 vs 70 gör (på ett 180/55 däck 1,8 mm på höjden vilket kanske ger 0.3 mm i försprång).

Jämför man hur påverkad hojen blir av att sänka kronan över gaffelbenen en bit (och mer än 1,8 mm) och skillnaden efter att ha fått på nya däck efter att ha haft plattare, nedkörda däck så är det larvigt vad stor skillnad nya däck gör.
 

Spiff

New member
Utan vetenskaplig grund (borträknat empirism då :p) så gissar/hävdar jag att däckets profil spelar betydligt större roll än de ynka millimetrarna som 60 vs 70 gör (på ett 180/55 däck 1,8 mm på höjden vilket kanske ger 0.3 mm i försprång).

Jämför man hur påverkad hojen blir av att sänka kronan över gaffelbenen en bit (och mer än 1,8 mm) och skillnaden efter att ha fått på nya däck efter att ha haft plattare, nedkörda däck så är det larvigt vad stor skillnad nya däck gör.

Lyssnade med lite folk som kan mer än mig och enligt dem så påverkas styrvinkeln så mycket att den blir trögare i styrningen med /70 men det är å andra sidan lätt åtgärdat med gaffelbenen =)
 

Frank S

New member
Lyssnade med lite folk som kan mer än mig och enligt dem så påverkas styrvinkeln så mycket att den blir trögare i styrningen med /70 men det är å andra sidan lätt åtgärdat med gaffelbenen =)

Jo det där känner jag igen från min hoj. Yammy TRX 850 levererades ny med 120/60 av någon anledning. Jag och nästan alla andra TRX-åkare som jag vet åker på 120/70 istället och med gaffelbenen något mer uppdragna i kronorna. Känns lika kvickstyrd med kompensationen men sedan känns själva nedlägget vid sväng lugnare och stabilare.Det är i alla fall den känslan som förmedlas, tycker jag.
 

Spiff

New member
Eftersom det blev lite fundersamt så tog jag kontakt med Mr Hojdäck himself och kollade med honom. Ungefär så här svarar han:

60-profil är en gatdimension för stabilitet och 70-profil är för mer aktiv körning och motorbana vilket tillåter nerläggningsvinklar på 60 grader. Man får bättre fäste och mycket bättre spårstabilitet.

Ja, däcket blir högre och påverkar gaffelvinkeln negativt men du får ett spetsigare däck som gör att det ofta kan upplevas som mer lättsvängt ändå. Vad man måste göra är att justera hojens attityd (linje) för att behålla samma gaffelvinkel vid ett byte från 60- till 70-profil.

Så var det med det. =)
 
Top