Är det här bra?

janric

New member
"Det var drygt 1 500 fler MC-förare som överskred hastigheten under 2013 då de passerade ATK-kamero jämfört med 2012." [SUB](Jag vet att det fattas ett r men detta citat är klippt och klistrat.)[/SUB]

Läst på SMC:s hemsida - http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-en-minoritet-i-ATK/

Har motorcyklistkåren tagit sitt ansvar för trafiksäkerheten då?
 

Hampe

Skriver massor!
Har motorcyklistkåren tagit sitt ansvar för trafiksäkerheten då?

Bra fråga.
Självklart! säger jag, och skyller gladeligen på vädret:

SMHI skrev:
Sommaren 2013 - En lagomsommar som tilltalade de flesta
Sommaren 2013 bjöd ofta på värme, men utan alltför påfrestande värmeböljor. Jämfört med sommaren 2012 var det under årets sommar betydligt mer sol och fler vackra dagar. Resultatet var en sommar som tilltalade de flesta, med reservation för att det i främst södra Sverige nog var för torrt vissa perioder.


Gula staplar är 2013, vita är "normalt"

View attachment 6688
Grafik: SMHI
SMHI skrev:
Under sommaren 2013 fick hela landet fler soltimmar än under förra årets regniga sommar.

I södra Sverige har det i allmänhet varit den högsta solskenstiden sedan sommaren 2006. Lokalt får man gå ännu längre tillbaka för att hitta en soligare sommar.

SMHI skrev:
Jämfört med i fjol innebar det en påtaglig "förbättring". 2012 hade exempelvis nordvästra Svealand och inre Norrland på många håll inte en enda högsommardag.


Det är så tröttsamt att falska profeter försöker förklara sjunkande olyckstal efter en pissommar med "ökad ABS-användning" samtidigt som andra året därpå vill ta i med krafttag mot den galopperande MC-DÖDEN.
Den enda mätbara skillnaden mellan de bägge åren brukar vara soltimmar och millimeter nederbörd, inte 1,8% fler ABS-hojar i trafik...
http://forum.svmc.se/showthread.php...inskar-tack-vare-ABS&highlight=l%E5sningsfria


Visst, jag ger dig rätt i att det är förbannat dumt att passera en plåtpolis med överhastighet, framförallt för att dom ofta står inför olycksdrabbade korsningar - men även för att somliga sätter antalet ATK-överträdelser i något slags samband med "trafiksäkerhet".
Till syvende og sidst är det ändå så att om fler hojåkare kör fler kilometer under fler dagar på en sommar så kommer också fler att dyka upp på ett idolporträtt i Kiruna helt enkelt för att exponeringen(sic!) är högre. Ökad risk att missa en hastighetsskylt, fler tillfällen att missa en plåtpolis, ökade chanser att vara lite wild and crazy.

Skall vi enas om att vi alla försöker hålla oss ifrån både drive-by mugshots och asfaltseksem under sommaren 2014, om det nu blir någon?
"För vår eeegen skuuuulll..."



Hampe
 

Skye

Kör Mycket!
Sätt en hastighets-tavla på ATK.-burken så att jag vet vilken hastighet som gäller. För idag är det inte lätt att veta och kan inte kontrollera heller genom mittlinjens målning och konstruktion. 60-70-80 är samma.. Ibland är det så rörigt med 500 m mellan avsnitten att jag till slut inte vet hur fort jag får köra. Blir lätt 10 km överhastighet, GPS:en har de gamla uppgifterna kvar så att en tidigare 90 sträcka likaväl kan vara 60..

Hampe har rätt. Säsongen 2013 var ungefär 200000% bättre än 2012 i hojsynpunkt och väder. Sommaren 2012 innehöll 3 dagar som verkligen inbjöd till hojåkning, 2013; 122 dagar. Ända in i slutet av september.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
  • När det är en bra sommar dör flera motorcyklister i MC olyckor!
  • När det är en bra sommar, ökar drunkningsolyckorna!
  • Det bör därför finnas ett tydligt samband mellan dessa två drunknade och MC dödsolyckor


Myt eller sanning?


Båda drunkning och MC dödsolyckor* minskar i antal dom senare åren, vilket inte kan skyllas vädret.
Om man sätter drunknade / år till 100%, är det en differens eller spridning på max. 20% i relationen till dödade motorcyklister.
Därmed måste det konkluderas att det är en mindre sambands faktor, enligt Christensen´s forsknings institut - * som även konstaterar att minskad försäljning av supersports hojer också kan ha effekt..
 

Hampe

Skriver massor!
Grafen indikerar att vi snart är tillbaka på samma förhållande gentemot badjävlarna som vi var år 2000, och trenden ser fortsatt positiv ut för hojåkare, är det rätt uppfattat? Vår kurva sjunker, medans de badande fortsätter sjunka. Typ...

H
 

Lenchris

New member
Om vi inte skärper oss och håller hastighetsgränserna vid plåtpoliser, vinner snart de som vill ha regskyltar fram på hojar. Sedan inser man att det ändå inte går att se vem som kör när föraren har hjälm på sig. Då kommer kanske ägaransvar för hastighetsöverträdelser.
Det är inte så komplicerat att hålla koll på fartgränserna och följa dem. För hojåkarnas skull bör man vara särskilt noga med att hålla rätt hastighet vid plåtpoliser.
Oavsett effektivitet, sitter de fast monterade plåtpoliserna på särskilt olycksdrabbade vägavsnitt. Man kan gissa att hojåkare riskerar allvarligare skador vid olyckor än bilförare.

Lennart Christianson
 
Top