Ännu en remiss

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nu rasar remisserna in i mängder. Och har ni tyckt att materialet varit omfattande tidigare så är det inget mot detta. Denna heter "NAtionell plan för transportsystemet 2010-2021 samt Miljökonsekvensbeskrivning".
Svar ska vara inlämnat 2 november. HAr du synpunkter, maila mig senast 20 oktober eller debattera här. SMC har svarat tidigare på förslag från Vägverket.
http://www.vv.se/Startsida-foretag/...nering/Forslag-till-Nationell-plan-2010-2021/

M

magne

Guest
Nu rasar remisserna in i mängder. Och har ni tyckt att materialet varit omfattande tidigare så är det inget mot detta. Denna heter "NAtionell plan för transportsystemet 2010-2021 samt Miljökonsekvensbeskrivning".
Svar ska vara inlämnat 2 november. HAr du synpunkter, maila mig senast 20 oktober eller debattera här. SMC har svarat tidigare på förslag från Vägverket.
http://www.vv.se/Startsida-foretag/...nering/Forslag-till-Nationell-plan-2010-2021/

Med tanke på omfattningen av materialet :eek: så skulle det va bra om du kunde peka på något dokument som berör oss hojåkare mera än andra.

Chopperbyggarn

New member
Det här är bara för mycket!:eek: Här behövs en jurist för att plöja igenom allt detta och plocka fram dom saker som kommer att beröra motorcyklismen på ett eller annat sätt och sedan presentera dessa delar för oss medlemar!!!
Detta kan innehålla saker som drastiskt positivt/negativt, mitt emellan eller både och påverkar motorcyklismen, så detta kan vara en viktig remiss att svara på!!!
Känns verkligen som att det behövs professionell hjälp här för att tolka vad denna remiss i praktiken innebär för motorcyklar och motorcyklister!!!!

Anders.J

Chopperbyggarn

New member
JAg har inte börjat läsa än. Det finns tre remisser som ska besvaras innan. Samt ett årsmöte och annat smått & gott. Men, det handlar alltså om övergripande transportplanering och fördelning av resurser. Jag svarade på detta för några månader sedan, läs här: http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/remissvar/SMCs synpunkter.pdf

Tycker att detta svar låter både rimligt och förnuftigt!

Det man undrar över är om den "nya" remissen innehåller något som handlar om förbud, påbud eller andra krav som direkt påverkar motorcykelåkning, mc-förare och deras hojar??

Anders.J

Blazer

New member
Ja, man kan inte neka till att de skapar arbetstillfällen. :rolleyes:

Hur många personer har det åtgått för att få fram det här materialet/frågeställningen?
Och hur många kommer det att åtgå för att svar på frågorna?
Sedan åtgår det en hel del individer för att sammanställa och fatta beslut.

Suck, mycket jobb blir det. Till vilken nytta kan man fråga sig ibland.

janric

New member
Inget gnäll

Det vore fel att i nuläget gnälla, vilket jag inte beskyller någon för att göra, över de remisser som trillar in.
Uppenbarligen uppfattas SMC som en remissinstans och det skall vi vara stolta över. Och försöka besvara remisser efter förmåga. I sämsta fall bara svara att SMC tyvärr inte mäktat med av resursbristskäl.

Sedan kan man kanske börja fundera på att skapa rutiner etc. för att klara av det remissarbete som krävs. Både centralt och regionalt.