Ändra körställning med styre till XVS650 Dragstar för rygg/axelproblem?

Schill91

New member
Hejsan!

För lite sedan köpte jag mig en Yamaha XVS650 Dragstar och är supernöjd med hojen i sin helhet. Men jag har ett problem och det är att jag är 193 cm lång och den känns en aning liten för mig. Detta gör sig påmint när jag åker längre sträckor. När jag åker 5mil i stöten upplever jag inga obehag, utan det är när jag ska iväg på längre resor uppåt 20-25 mil där jag börjar känna belastningar i ryggen och mellan min högra skuldra och nackmuskel. Jag har köpt extra fotpinnar att vila fötterna på så nu kan jag äntligen sträcka ut på mig mer utan att behöva hasa i hälarna i asfalten när jag svänger.

Men ett problem återstår och det tror jag beror på mitt låga styre. Originalstyret sitter inte på men det är ungefär i samma låga höjd som det jag har just nu. Eftersom att det är så pass lågt tvingas jag belasta min skuldra mer och jag blir nästan dubbelvikt. Jag tror att det skulle hjälpa mig om jag fick upp armarna lite och kanske möjligtvis bakåt något. Men det är lite därför jag vänder mig hit.
Jag skulle vilja veta om någon här har haft samma problem som jag och hur ni gick tillväga? Jag vill inte köpa ett "apehanger" styre och sedan i efterhand komma på att detta inte hjälpte alls.
Jag vet att jag troligtvis har en muskelknut som jag ska söka hjälp för inom kort vid det ställe som börjar göra ont eftersom det bara händer på höger sida och alltid på samma område, men jag vill ändå försöka bättra på min sittställning något.

Jag har tittat på styren såsom: http://www.locknersbilochmc.se/inde...re-89/styre-street-medium-25-mm-1-1295-detail

Men jag skulle estetiskt föredra: http://www.locknersbilochmc.se/inde...-fat-wishbone-honda-suzuki-yamaha-1300-detail
Det jag inte vet är ifall det är mycket högre och kommer bak mycket mer än det jag har nu.

Här kommer en bild på min hoj
View attachment 7484

Jag undviker helst aphängar-looken om det går, men är det bästa valet för en skönare sittställning för mitt axelparti så väger detta tyngre än det estetiska. Jag vill som sagt bara veta att jag gör rätt val. Det är inte direkt lätt att åka någonstans och prova styren en längre sträcka. Det kan bli lätt att man köper något man egentligen inte behöver och att det är något annat man ska behandla för att bli av med sina problem.

Jag vill kunna åka hoj längre sträckor utan att lida så fruktansvärt som jag gör, en vecka efter en långresa kan jag vara helt förstörd och inflammerad vid skuldran. Lite träsmak kan jag leva med, men det får man knappt för att sadeln är så skön på dragstaren :)

MVH Johan
 

jan-olovj

Active member
Jag hade tidigare en XV1100 men ryggen sa tillslut stopp trotts mina försök med att ändra. Ändra styret flyttade fotpinnar och ryggstöd på förarplatsen.
Räddningen var att byta till Varadero där jag sitter med rak rygg och fötterna rakt neråt. Troligen samma resultat med andra äventyrshojar som GS1100
Vstrom eller liknande. Innan bytet så letade jag alltid på Blocket efter ny hoj men jag har nu det som passar mig.Bytet var inte lätt för jag gillade hojen i övrigt röd och grann, med ett precis lagom ljud.
 

smeca

New member
hej , jag är ny medlem och vet ej om detta är rätt forum men jag försöker: troligen har mitt bendixdrev gått på min Virago 750 av 1994 årsmodell,detta borde gå att byta själv med "vanliga verktyg" ? måste jag tappa av oljan innan jag lossnar kåpan, tacksam för svar .Med vänlig hälsning stene.
 

HkanB

New member
hej , jag är ny medlem och vet ej om detta är rätt forum men jag försöker: troligen har mitt bendixdrev gått på min Virago 750 av 1994 årsmodell,detta borde gå att byta själv med "vanliga verktyg" ? måste jag tappa av oljan innan jag lossnar kåpan, tacksam för svar .Med vänlig hälsning stene.
Du är i är i rätt del av forumet men du borde nog skapa en egen tråd för att få vettig respons på din fråga...eller be moderator att flytta ditt inlägg till en egen tråd.
 

jrutgers

New member
Tjänare Johan.
Jobbigt läge där man trivs med hojen men ändå har det där lilla problemet...b påverkar ju helhets nöjd nivån..

Det finns ju raisers också för att få upp styret.
 
Top