Äger du en MC äldre än 25 år?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Då hoppas jag att du vill hjälpa MHRF (Motorhistoriska riksförbundet) och deras internationella federation FIVA genom att svara på en enkät, avsedd för ägare till historiska fordon (fordon äldre än 30 år) och youngtimers(fordon som är mellan 25 och 30 år gamla). MHRF och SMC samarbetar självklart i alla frågor som rör motorcyklar, både nya och gamla!

MHRF skriver:
"Undersökningen är ett initiativ från FIVA, som representerar veteranfordonsentusiasternas intresse för historiska fordon världen över. Undersökningen genomförs i 15 länder i Europa. Din information gör det möjligt för oss att fortsätta stödja dina intressen, på ett ännu effektivare sätt, gentemot olika EU-institutioner (exempelvis i Europaparlamentet) och politiker i ditt land. MHRF:s och FIVA:s arbete har ett syfte: att se till att vi kan fortsätta njuta av vår passion för veteranfordon och andra historiska fordon, nu och i framtiden, och inte bara i garaget, utan också på allmän väg. Att fylla i enkäten är alltså i ditt eget intresse!

Det tar cirka 12 minuter att fylla i enkäten. Några frågor handlar om hur många kilometer du körde med dina fordon under 2013 och de kostnader du hade för fordonet under året. Det kan vara praktiskt att ha informationen till hands. "
Länk till enkäten: http://www1.gfk-wi.com/wix4/p527582706.aspx
obs, börja vid pilen längst ner på sidan!
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Har svarat! Detta är viktigt för oss som gillar gammalt!

Synd att det inte finns någon back knapp på enkäten, glömde att ta med en av hojarna som varit "historisk" i ett par år nu:eek: Hoppas att det är ok trots detta..

Anders.J
 

Marie

Banned
Japp. Jag har också svarat.
I stort sett alla mina bruksfordon kvalar in i någon av de båda kategorierna. 1 traktor, 2 mc, 3 personbilar och 1 husbil. Det bidde åtskilliga tusen mil per år...
Det är väl bara Ford trettionian som har låg körsträcka.
 

Hampe

Skriver massor!
Obehaglig enkät!

...i vart fall när man skall börja lista kostnader för hojarna.

Och just det - "hojarna": det var det enda jag hade i huvudet, men när man byter blad så kommer man ju på att Hey! Traktorn är ju äldre än något annat. Och eftersom man inte kan backa så strök jag bort en av hojarna och svarade om traktorn istället.
Hmm... Hur många mil blev det egentligen? :)

Det lustiga är att jag inte tänker på att traktorn är äldre än jag. Den löser allt som den en gång var designad för utan knot.
Ja, eller "designad"... Ni vet vad jag menar.

Den gör vad den skall och krånglar precis aldrig. Aldrig någonsin.
När jag fyller i enkäten så slår det mig att den är avsedd att fungera som påtryckning och argument gentemot klåfingriga politiker som vill förbjuda och begränsa användandet av klassiska fordon.

Ja, eller fullt fungerande maskiner och traktorer bara för att dom är "gamla". Fasen vad sur jag blir!
Mitt gamla härke kan stå i veckor och på sommaren rent av i en månad i sträck, men när jag behöver ha något gjort så är den med på noterna direkt.
Den enda fortfarande verksamma bonden i dalen har banne mig inget annat än "youngtimers" att köra med alls, trots att han lever på bonderiet och småharvar i skogen ibland på vintern. På sikt skall alltså hans maskinval ifrågasättas...?

Man är så avtrubbad som motorcyklist, så van vid att alltid vara ifrågsatt och undanträngd att man liksom "räknar med" att myndigheter vill försämra och kringskära ens frihet. Men när dom börjar försöka lägga vantarna på min traktor - då jävlar!

Alltså - jag borde bli minst lika arg när någon pillar på min hoj, men det syns (tyvärr) så mycket tydligare när dom far efter gammtraktorn.



Hampe



Nej, jag menar inte att de som satt ihop enkäten vill mig illa: tvärt om.
Däremot så är det uppenbart vad som rör sig i kulisserna och vad som föranlett att någon anser att man behöver sätta ihop en sådan undersökning.
 

Sälen

New member
Den här enkäten verkar rikta sig mot folk som handlar med veteranfordon, men jag svarade på alla frågorna, för vad det är värt. Riktigt dåligt bara att när frågan om varför jag väljer att köra veteranfordon kommer så finns inte ens mitt alternativ med ... För att det lönar sig ekonomiskt, det är helt enkelt billigare än att äga ett nyare fordon. Jag kör inte veteranmotorcykel för att jag vill ha en gammal utan för att jag inte har råd med en ny.

För en fattig student som mig så är inköpspriset självklart viktigt och alla veteranfordon är inte stilfullt bevarade, duktigt putsade och värdefulla samlarobjekt, många är gamla bruksfordon som har överlevt för att folk köper dom som en billig instegshoj och sedan säljer dom vidare när dom får råd med något bättre. Att många veteranmotorcyklar klarar den nya A2 gränsen utan modifikation är också en faktor för oss yngre.

Men den största anledningen till att välja ett gammalt fordon för oss är försäkringar. Om jag skulle köpa ett nytt fordon skulle jag på grund av mitt kön, min ålder och min bostadsort köra som en idiot på amfetamin, lämna hojen olåst på avenyn när jag går och super på krogen för att sedan, om den nu inte blev stulen, köra den hem full och om detta misslyckas de första veckorna så skulle jag med flit krocka sådär lagom hårt med ett träd för att få ut mina försäkringspengar. Det är i alla fall det intrycket jag får när jag pratar med försäkringsbolagen angående att försäkra en ny motorcykel. Det faktum att jag förvarar den låst med 4 lås, fastkedjad i golvkrokar inne i ett varmgarage med säkerhetsdörr, och kör lagligt och vettigt verkar inte påverka saken ett dugg. Då lönar det faktiskt sig att köpa ett veteranfordon istället, för den försäkringspremien är ju bara en bråkdel. För försäkringsbolagen har i sin omåttliga vishet kommit fram till att det är mycket säkrare att köra ett 31 år gammalt fordon med tidsenlig väghållning och risiga bromsar än vad det är att köra ett modernt fordon med samma antal hästkrafter, fast med ett mycket stabilare chassi och ABS-bromsar. För 30 år av utveckling, förbättringar och tekniska framsteg har lett till att dagens motorcyklar är rena dödsfällor som saknar guldålderns livräddande trumbromsar och orenade avgaser.
 
Top