Gilla Gilla:  0
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Mittsverige

Skriver mycket! Robbies avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ålder
    43
    Post Thanks / Like

Standard Mittsverige

Hej alla norrlänningar!

Det var med besvikelse som jag förstod att det inte blev av några kurser på mittsverige-banan.

Jag tycker det är synd, för det är många förare som verkligen skulle kunna kliva upp ordentligt genom att delta i en sådan kurs!

Roligt iof att det är så mycket större intresse för knix-kurserna. Jag minns själv hur roligt jag hade på dem i början av min hoj-karriär! Och det fortsatte... Fortsatte med kurser på större banor och med hojsemestrar...

Hoppas det blir ett tydligt uppvaknande intresse för mittsverige kursen under nästa år :-)
    Senast redigerat av Robbie den 2015-09-02 klockan 15:28. Anledning: I

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Sep 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Robbie Visa inlägg
    Hej alla norrlänningar!

Det var med besvikelse som jag förstod att det inte blev av några kurser på mittsverige-banan.

Jag tycker det är synd, för det är många förare som verkligen skulle kunna kliva upp ordentligt genom att delta i en sådan kurs!

Roligt iof att det är så mycket större intresse för knix-kurserna. Jag minns själv hur roligt jag hade på dem i början av min hoj-karriär! Och det fortsatte... Fortsatte med kurser på större banor och med hojsemestrar...

Hoppas det blir ett tydligt uppvaknande intresse för mittsverige kursen under nästa år :-)
    Nu gissar jag bara men jag tror att avståndet är en viktig faktor, jag har 26 mil, du har 38 mil. Det är långtifrån alla som tycker det är värt det. En Kartingbana finns ju ofta en eller två timmar bort, kanske till och med i den egna staden. Det spelar in tror jag.
    Senast redigerat av Diversion den 2015-09-02 klockan 15:52.

Reg.datum
    Jun 2010
    Ålder
    43
    Post Thanks / Like

Standard

Jag tror definitivt det spelar in!

Karting och knix-kurserna finns tillgängliga för vissa, men de kan inte, fullt ut, jämföras med känslan och lärdomen som kommer av att tillämpa övningar i högre hastighet.

Förresten... Jag tror jag har drygt 45 mil, men jag har tillgång till släp och jag kan vara/ta passagerare!

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Apr 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Norrland, litet befolkningsuderlag och glesbefolkat. Det är nog huvudorsaken.
    I Norrland är dessutom mc säsongen på asfaltsidan ganska kort. Snöskoter och offroad har betydligt längre säsong.

På många ställen har Norrland en rätt tråkig vägstruktur för mc åkning. Långa raksträckor genom skogen är inte direkt lockande.

Reg.datum
    Jun 2010
    Ålder
    43
    Post Thanks / Like

Standard

Åh... Ser man på... Jag som fick tillämpa en hel del viljestyrka för att inte kritisera sitt norrlandkritiska tonfall i ett annat inlägg. Hur ska jag klara detta.

Men visst, jag vill inte ens bo kvar här alltid haha. Fast när det gäller avbefolkning och brist på universitet och jobb, så har jag aldrig behövt känna något problem, sån tur är :-)

Men visst är det många dom gillar att köra grusvägar, det skulle jag själv kunna göra...om jag inte föredrog asfalten.

Skoter säsongen är nog faktiskt inte längre än hoj säsongen.

Vill inte ta fokus från det jag skrev i mitt inlägg överst, men jag tycker du har rätt att off-road säsongen här uppe har mycket att bjuda.

Jag tror att det spelar in ganska mycket att hoj säsongen på gatan är bara drygt fyra månader, det antydde du också iof.

Men hursomhelst... Det har varit ökat intresse för de kurser som vi anordnar häruppe så jag hoppas det får många att intressera sig mer för kursutbudet på motorbanorna :-)

Skriver mycket! påK-ens avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ålder
    72
    Post Thanks / Like

Standard

Nog verkar det finnas folk som "åker" hoj även i Norrland, man ser ju att när det ordnas kollektiv kökörning av nåt slag så finns det massvis av deltagare.
    Det finns "fikakörningar" som samlar mellan 50 o 100 hojar vissa veckor.
    Det svåra är tydligen att hitta folk som verkligen vill lära sig KÖRA hoj.
    Gammal och stel - men har kul i alla fall!

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Apr 2008
    Post Thanks / Like

Standard

I universitetsorterna efter kusten är det inte glesbefolkat. Den glesa befolkningen finns i det inre av Norrland. Kusten är pärlband av städer med råvaruförädlande industrier av hög klass.

Reg.datum
    Jun 2010
    Ålder
    43
    Post Thanks / Like

Standard

Tack Tobbe , det går hem hos en Luleåbo. ;-)

Och PåK-en
    Du har rätt där! Det är nog bara en tidsfråga innan flera får upp ögonen för glädjen som finns i körkurser på större motorbanor :-)
    Senast redigerat av Robbie den 2015-09-03 klockan 09:08.

Reg.datum
    Dec 2007
    Ålder
    72
    Post Thanks / Like

Standard

Tack Tobbe , det går hem hos en Luleåbo. ;-)

Och PåK-en
    Du har rätt där! Det är nog bara en tidsfråga innan flera får upp ögonen för glädjen som finns i körkurser på större motorbanor :-)
    Tyvärr så är det inte så enkelt att få "fikaåkarna" eller den grupp som lägger många mil per år på väg, att komma på kurs.
    Jag har i många år försökt att få med folk på kurs, men jag tror att stora flertalet inte inser sina egna begränsningar och att man kan få ut mycket av att lära sig köra bättre via SMC-kurs.

Själv insåg jag min begränsning när jag bromsade omkull mig på en avrostning.
    Framför allt så känner jag att jag lärt mig mycket om bromsteknik genom att gå kurs, jag har då bromsat ofta på ett sätt som jag i princip aldrig gör på landsväg (förrän det kanske blir en akut situation).

I ännu större grad har jag fått möjlighet utveckla tekniken i samband med rena bankörningar på Mittsverige.

Tråkigt att våra motorcykelåkarkompisar inte kommer och fyller kurserna.
    Vi har ju förutom Mittsverigebanan även en utmärkt bana i form av Molandabanan i Järpen.
    Långt till banorna? Ja allt är ju relativt, jag drar iväg ungefär 40 mil till Gelleråsen, ungefär lika långt till Molanda och 50 mil till Kinnekulle.
    Men det ju klart - är man pensionär och lite tokig så åker man gärna några mil för att få göra det skojigaste som finns med en hoj - KÖRA BANA!

Min tro är att ju mer man kör på bana och gärna kör lite hårt (efter egen kapacitet) så skapar man större möjligheter att kanske kunna klara en oväntad situation i trafiken.

Jag kom nog ifrån trådrubriken en del, men som jag ser det så finns det vissa kopplingar.

Reg.datum
    Jun 2010
    Ålder
    43
    Post Thanks / Like

Standard

Jodå, jag tycker nog att det hör till det som jag tänkte på när jag började skriva tråden!

Jag har väl 105 till Gelleråsen, så Molanda är förhållandevis nära och mittsverige är närmast, jämnt med Kemora och Moirana. Men, som jag har hört från när jag var liten: när man börjat äta PLOPP är det svårt att sätta stopp! Personligen tror jag att smc misslyckas lite med framställningen av kurserna. Att de får på motorbana är en sak, sen att man på anmälnings sidan ser Patrik stå med målflaggan get nog lite felaktiga associationer.

Det är ju inte frågan om att man ska vara rutinerad eller erfaren när man får kurserna. Ej heller gäller det att tävla nej nej nej... Det är som Per Gjers brukar betona... Det gäller att ha roligt, och att lära sig!

Reg.datum
    Dec 2007
    Ålder
    72
    Post Thanks / Like

Standard

.................................................. .................................................. .................................................. .......
    Det är ju inte frågan om att man ska vara rutinerad eller erfaren när man får kurserna. Ej heller gäller det att tävla nej nej nej... Det är som Per Gjers brukar betona... Det gäller att ha roligt, och att lära sig!
    Ja Per har rätt inställning, plus att han rätt bra koll på dom som överskattar sin förmåga också.
    Han är dessutom bra på att inspirera så att man kommer vidare i utvecklingen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •