Gilla Gilla:  4
Resultat 1 till 5 av 5
    Skriver massor! Hampes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Post Thanks / Like

Standard MC-Folket #8-14; Ett späckat nummer!

"Full kontroll" och "Bra tänkt" kan man läsa hur många gånger som helst, och fler borde göra det.
    Dessutom en massa Solli!
    "Men, det är ju tre önskningar på en gång. Det går ju inte...?"

Jo, tydligen. Bra nummer!

Hampe

2. Gilla JoHu, Webbie, Svempa gillade inlägget
    Skriver mycket!
    Reg.datum
    Mar 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Det är nog bra med full kontroll mm. Viktigast är att köra defensivt.
    Har ingen betydelse vilket fotpinne jag trampar ner i en kurva om jag inte har koll omgivningen!

Aktiv skribent Håkan Ls avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ålder
    71
    Post Thanks / Like

Standard

Något som är bra att träna på är "motstyrning" så att det sitter i ryggmärgen när det behövs i en farlig situation. Det har räddat mig ett par gånger. Det är absolut det bästa sättet att göra en snabb undanmanöver med.

Jag gjorde en omkörning av en bil som låg i 60 på 70-väg. När jag var på väg att svänga in framför bilen efter omkörningen så tittade jag i döda vinkeln till höger om mig och ser då bilens front alldeles intill mig. Jag reagerade instinktivt med ett snabbt tryck på vänster handtag. Hojen flyttades snabbt åt vänster, annars hade jag kört in i bilens vänstra framhjul med fotpinnen. Bilen hade ökat farten medans jag gjorde omkörningen. Han höll därefter ordentligt avstånd bakom mig resten av färden.
    Senast redigerat av Håkan L den 2014-11-09 klockan 10:03.
    Tidigare hojar
    KTM 620 -95
    Honda AfricaTwin -03
    KTM 640 Adventure -06
    Honda Transalp XL700VA 2008

Nu; ingen hoj

Skriver mycket! Juh@s avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Ålder
    57
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av BMW R90s Visa inlägg
    Det är nog bra med full kontroll mm. Viktigast är att köra defensivt.
    Har ingen betydelse vilket fotpinne jag trampar ner i en kurva om jag inte har koll omgivningen!
    Det är den dagen som det händer något oväntat pga egen felbedömning eller någon annan gör något oväntat som det är bra att ha övat på dessa situationer. Och då måste det sitta i ryggmärgen, annars fungerar det inte. Så det ena utesluter inte det andra, har du bra koll så slipper du dom flesta situationerna, men hamnar du i problem så fungerar kunskapen som din livförsäkring.
    Memento Vivere

Skriver mycket! Tengaipetruss avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ålder
    43
    Post Thanks / Like

Standard

Fast det så kallade testet av hjälmar var väl det mest meningslösa jag har läst. Om man inte jämför och ställer hjälmarnas egenskaper mot varandra kan det knappast kallas test. Merparten av hjälmarna fick inledningsvis omdömet "bekväm" hjälm och därefter radades ett antal positiva egenskaper upp. Dock inte nödvändigtvis samma egenskaper för samtliga hjälmar utan vad som verkade vara det positiva som gick att säga om just den hjälmen. Som konsumentupplysning betraktat kunde de lika gärna publicerat tillverkarnas faktablad. Kanske var det just vad man gjorde.
    Magnus
    Yamaha XT1200Z 2013
    ----
    Yamaha MT01 2006
    Honda XL1000A Varadero 2007
    Honda VFR 800 1999
    Honda XL1000A Varadero 2002
    Kawasaki KL 650 Tengai 1990

7. Gilla gundj gillade inlägget

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar