Gilla Gilla:  2
Resultat 1 till 8 av 8
    Skriver mycket! Bansaies avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Ålder
    55
    Post Thanks / Like

Exclamation VARNING! Stort spill i höger körfällt längs E16 norrgående mellan Borlänge-Falun.

Jag vet inte riktigt var spillet börjar men jag kom ut i Ornäs och hela vägen därifrån in till Falun och igenom både Pilborondellen och Gruvrondellen var det spillt stora mängder av vad jag tycker ser som diesel. Kunde inte gärna stanna i trafiken för att kolla närmare.

Verkar vara en fulltankad lastbil som antingen tappat tanklocket eller fått en rejäl läcka.
    Det fortsätter i betydligt mindre mängd ut på Hanröleden.

En liten regnskur på detta så blir det nog onödigt "glatt" så se upp.
    Bansaie

Skriver massor! Hampes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Anmäl till Trafikverket!
    Inom ett par veckor har du fått svar...

H

Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Eller spara numret till entreprenören i driftområde Borlänge i din telefon. Det är Skanska: 010-476 14 03
    Här finns länkar till samtliga driftområden i Sverige, alla telefonnummer angivna utom i Stockholm: http://www.trafikverket.se/Privat/Va...koter-din-vag/

Reg.datum
    Jan 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Maria Nordqvist Visa inlägg
    Eller spara numret till entreprenören i driftområde Borlänge i din telefon. Det är Skanska: 010-476 14 03
    Här finns länkar till samtliga driftområden i Sverige, alla telefonnummer angivna utom i Stockholm: http://www.trafikverket.se/Privat/Va...koter-din-vag/
    Men, är inte detta den totala kapitulationen?
    Skall vi åka runt med en telefonkatalog med journummer som berättar vem som håller i varenda liten vägsnutt?

"Kongliga styrelsen för allmänna wäg- och wattenbyggnader" bildades i mitten av 1800-talet för att ta ett helhetsgrepp om alla vägstumpar och deras minst sagt skiftande underhåll i runt om landet.
    I slutet av andra världskriget så förde man över även landsortsvägarna under ett paraply.

Skall vi snuttifiera alltihopa igen?

Om vi by-passar huvudmannen Trafikverket, hur skall då den som egentligen borde ha ansvaret veta hur det ligger till ute i distrikten?
    Jag förstår - med ett desintegrerat Trafikverk, att man vill ta kontakt direkt på en lägre nivå för att det skall bli ett resultat snabbt resultat.

Men vart leder det i förlängningen? Skall respektive entreprenör verkligen tillåtas vara utförare, kontrollant och felanmälningsdisk på en och samma gång?

Var sker då uppföljning och övervakning? Hur vet huvudmannen att det som skall göras verkligen görs?
    Till mig har man explicit sagt att jag skall sluta besvära Borlänge med mina anmälningar av brister i trafikmiljön, utan rapportera lokalt istället.

Men, det är ju där det brister!
    Inte sätter man getabocken till trädgårdsmästare?
    Inte låter man den som slarvar fortsätta slarva och dessutom stänger av sina egna telefoner för att slippa höra mer om hur galet allting är?

I min värld så tar en central kontakt emot de anmälningar om brister i trafikmiljön som kommer in och ser till att felen åtgärdas.
    Man håller också koll på vad för typ av anmälningar som kommer in, och följer upp vad, varför och hur.

Ja, det kostar resurser - men uppföljning och styrning är grunden för att saker och ting skall fungera, och för att man skall få valuta för sina pengar. Det är något jag som groteskt överbeskattad trafikant anser att jag har rätt att kräva - att mina surt förvärvade slantar inte slarvas bort.

Hampe

5. Gilla Bob Sweden, Hojkul! gillade inlägget
    Skriver mycket! Bob Swedens avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hampe Visa inlägg
    Men, är inte detta den totala kapitulationen?
    Skall vi åka runt med en telefonkatalog med journummer som berättar vem som håller i varenda liten vägsnutt?

"Kongliga styrelsen för allmänna wäg- och wattenbyggnader" bildades i mitten av 1800-talet för att ta ett helhetsgrepp om alla vägstumpar och deras minst sagt skiftande underhåll i runt om landet.
    I slutet av andra världskriget så förde man över även landsortsvägarna under ett paraply.

Skall vi snuttifiera alltihopa igen?

Om vi by-passar huvudmannen Trafikverket, hur skall då den som egentligen borde ha ansvaret veta hur det ligger till ute i distrikten?
    Jag förstår - med ett desintegrerat Trafikverk, att man vill ta kontakt direkt på en lägre nivå för att det skall bli ett resultat snabbt resultat.

Men vart leder det i förlängningen? Skall respektive entreprenör verkligen tillåtas vara utförare, kontrollant och felanmälningsdisk på en och samma gång?

Var sker då uppföljning och övervakning? Hur vet huvudmannen att det som skall göras verkligen görs?
    Till mig har man explicit sagt att jag skall sluta besvära Borlänge med mina anmälningar av brister i trafikmiljön, utan rapportera lokalt istället.

Men, det är ju där det brister!
    Inte sätter man getabocken till trädgårdsmästare?
    Inte låter man den som slarvar fortsätta slarva och dessutom stänger av sina egna telefoner för att slippa höra mer om hur galet allting är?

I min värld så tar en central kontakt emot de anmälningar om brister i trafikmiljön som kommer in och ser till att felen åtgärdas.
    Man håller också koll på vad för typ av anmälningar som kommer in, och följer upp vad, varför och hur.

Ja, det kostar resurser - men uppföljning och styrning är grunden för att saker och ting skall fungera, och för att man skall få valuta för sina pengar. Det är något jag som groteskt överbeskattad trafikant anser att jag har rätt att kräva - att mina surt förvärvade slantar inte slarvas bort.

Hampe
    Amen på det Hampe!!

För oss trafikanter är det fullständigt likgiltigt vem som underhåller vägen, ansvaret vilar alltid tungt på Trafikverket.
    Jag har alltså alltid EN part att rapportera till: Trafikverket!

Vid brådskande ärenden ringer man 0771-921 921!
    Vid AKUTA fall ringer man 112!

Om vi tillåter systemet att utvattnas än mer kommer det bara leda till att trafikverkets statistik ser bättre och bättre ut, ingen rapporterar ju något till dom och det man inte vet något om kan man ju inte heller hållas ansvarig för...

Maria, jag förstår din tanke att gå direkt på entreprenören men det blir fel, informationen måste alltid, alltid ALLTID gå via Trafikverket, det är dom som har kontraktet med uh-entreprenören, det är trafikverkets uppdrag att hålla vägarna i farbart skick.
    Att Trafikverket sedan använder sig av entreprenörer är lika oviktigt för mig som att veta förnamnet på den person som bröt järnmalmen som sedan blev en kugge i växellådan på min hoj...

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Jul 2014
    Post Thanks / Like

Standard

Hade en riktigt obehaglig upplevelse vid ett bygge som var "klart" med makadam typ 16/32 på vägbanan, inte vid ett ställe utan minst 10 kurvor på en väg som är 11 km. Hojen gillade inte makadam i kurvor, de gick bra men en liten " å satan där kunde de gått åt helvete" slank igenom huvudet vid första tillfället.

Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Visst har du rätt Hampe. Men, när det är något akut ringer jag direkt till driftledaren, om jag sitter på kontoret vid datorn.

Reg.datum
    Jan 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Visst har jag rätt! Det är ju liksom default setting i allt jag säger, gör och påstår. *solskensleende*

...och självklart har du också rätt: vill man att nått skall hända på stubben så rycker man givetvis tag i killen med spaden, och inte någon i ett pearallellt universum.

Men ändå...

H

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •