Gilla Gilla:  7
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36
    Kör MC, långt och mycket. xj900ss avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Man får väl stämma in i kören .

Klart körbart trots "gatdäck" och liiite lägre markfrigång.

Synd bara att "alla" som skulle åka med inte dök upp....
    Senast redigerat av xj900s den 2013-08-31 klockan 20:04. Anledning: tillägg
    IBA #53342

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Jun 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Ja då var man hemma efter 11.5 timmar och 38.mil Tack alla ni som var med.

Röd Turledare

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Aug 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Det blev ändå av att komma iväg och jag körde hela rundan - mer än jag vågat hoppas. Skitkul är mitt betyg på det hela. Enda smolken i glädjebägaren är mitt nya framdäck(Anake 3) som i kombination med dålig körteknik ledde till en del brottning med hojen där det var rullande grus på vägen(nära att ge upp ett tag). Där det var andra underlag fungerade det bättre.

Jättefint jobb av grabbarna med att reka och sy ihop sträckorna till den sköna tur som det blev.

Tur med vädret också - på hemkörningen fick jag några mil i regn så både gubbe och hoj var rena vid hemkomsten.

Aktiv skribent Martin Evess avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ålder
    55
    Post Thanks / Like

Standard

Tack alla inblandade för att det vart en riktigt trevlig dag på blandat underlag. Allt från asfalt till igenvuxna traktorvägar, inga sura miner någonstans.

Johan Gustavsson
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ålder
    42
    Post Thanks / Like

Standard

Stort tack Martin och turledare Krister för en kanon dag med fina, roliga och omväxlande vägar. Hoppas på ett återkommande event, hälsningar från två Transalper ifrån Katrineholm.
    /Johan & Anders.

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Aug 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Bara undrar: Blev det några foton från turen någonstans?

Reg.datum
    Jul 2011
    Ålder
    55
    Post Thanks / Like

Standard

Hejsan!
    Lite bilder finns här http://forum.soe.se/showthread.php?5...sa-31-8./page2.

Vi siktar på ett offroadvarv runt pölen även i år, men det dröjer ett tag innan det blir barmark.

Fast säsongen är redan igång , skulle vara kul att testa en riktig vintertur runt hjälmaren.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1560771_10151935580088037_2563319_n.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	66,2 KB 
Id:	6618

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Aug 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Martin Eves Visa inlägg
    Vi siktar på ett offroadvarv runt pölen även i år, men det dröjer ett tag innan det blir barmark.
    Undrar bara - blir det samma i år? Samma dag, motsols och utanför asfalten?

9. Gilla Martin Eves gillade inlägget
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ålder
    55
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ove 60+ Visa inlägg
    Undrar bara - blir det samma i år? Samma dag, motsols och utanför asfalten?
    Tjena Ove

Det blir körning medsols i år för omväxling , max 16 för att hålla ihop gruppen då för många bäddar för strul.
    Vi är 15 nu ser det ut som och några från i fjol kommer med igen.

SMC lokalt visade ett oerhört svalt intresse att annonsera för detta kulturrally tyvärr så låtsaskompis klubben funkar bättre.

https://www.facebook.com/events/2915.../?notif_t=like

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Aug 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Jag är inte med i FB så den vägen funkar inte. Kan man anmäla sig på annat sätt?

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Aug 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Martin Eves Visa inlägg
    SMC lokalt visade ett oerhört svalt intresse att annonsera för detta kulturrally tyvärr så låtsaskompis klubben funkar bättre.
    Förstår inte varför.. Man skulle ju kunna ha en del samordningsvinster + mera till rättsfonden ( förra året snikkörde jag för jag hade ingen aning om vem som ev. ville ha startavgift, får betala dubbelt nästa gång) Samma det mesta utom själva vägvalet. Dessutom kan asfaltsnötarna och grussprättarna göra sällskap tillofrån. Bara en tanke.....

Kommer inte in på låtsasvänsklubbsidan utan att gå med i FB, vilket jag vägrar för jag vill inte ha så många "vänner" som jag aldrig sett som man får i den församlingen. (). Kommer mer info här när det närmar sig, hoppas jag...

Reg.datum
    Jul 2011
    Ålder
    55
    Post Thanks / Like

Standard

Kolla i din inkorg Ove "avisering".

Jag fick känslan av att det vart för krångligt med för mycket motkrav för att arrangera en vanlig dagstur.
    Storebrors känslan vart väldigt uppenbar

Har även tagit upp ideellt arr paketresor med SMC men resegarantierna och traktamente gör att resor i vänners sällskap helt plötsligt blir en affär som kostar mer än den borde.
    Intresset från SMC verkade inte öronbedövande där heller.
    Återigen en administrativt hinder för att utöva en hobbyverksamhet.
    Trots att jag är övertygad om att det finns en vilja bland många att tex anordna en 3 dagarstur i riktning mot glesbygden.

Erkänner att jag fortfarande har enormt svårt att acceptera hur en ideell hobbyverksamhet inkluderat en paketresa arrangerad av medlemmar för medlemmars intresse ska kosta mer än ens egna utgifter.

Men oavsett vad vi tycker så är det sociala nätverket FB överlägset detta forum på att engagera människor i olika gemensamma intressen utan motkrav eller inblandning.
    Mvh

Skriver mycket! Ronny Overgaards avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ålder
    47
    Post Thanks / Like

Standard

Hej Martin!
    När det gäller Hjälmaren runt så är det ett evenemang som genomförs tillsammans med Nerikes Bikers och där överskottet av startavgiften skänks till SMC rättsfond Hjälmaren runt har körts i flera år. Då du lyfte upp detta förra året til styrelsen så fördes det en dialog och du presentera att förslag där startavgiften skulle skänkas till en specifik person som körde tävling. Om jag inte mins helt fel.
    När du fått vårt svar på ditt förslag hörde vi inte något mer om detta. i år har vi inte hört något från dig.

Jag vet att det finns ett intresse om gruskörning inom distriktet och att det finns möjligheter att kunna ordna några event inom Örebro distriktet.
    Ta kontakt med Claes i styrelsen.

När det gäller dina resor så undrar jag om du har varit i kontakt med SMC Riks och Travel som arangerar resor.
    På din beskrivning så förstår jag att du pratar om vänskaps resor och i det fallet så kan man väl samla sina vänner och genomföra resan
    tillsammans. När det är en Travel resa så är det vissa formsaker att uppfylla och det är resegarantin som är en forma av försäkring.

Att arrangera en kompis resa är ju till självkostnads pris.

Martin du kan ringa mig så kan vi bolla detta vidare och se om vi hittar en lösning.
    /
    Ronny

15. Gilla joacimz, Martin Eves gillade inlägget
    Super Moderator Petras avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Hej Martin,

nu vet jag inte vad du har tänkt för resa, men det finns absolut inget hinder från SMC:s håll att du som medlem vill ordna en resa för SMC-medlemmar (och icke-medlemmar om du så vill).

Vi hjälper mer än gärna till att sprida information till hojåkare, via evenemangskalendern på hemsidan och i mobilappen. Om du tittar här http://smcboken.svmc.se/traffar/21 och klickar på MC Turer så ser du dem som finns resten av säsongen. Jag tror inte att det är någon flerdagars, men vill du ordna en sån är det bara att planera en sån.
    Därefter fyller du i uppgifter i formuläret för just MC Turer här: http://www.svmc.se/smcboken/
    Var noga med alla uppgifter. Om t.ex inte korrekta gps-koordinater anges så visas inte evenemanget i appen.

När det handlar om resor som arrangeras av SMC Travels Aktiebolag är det precis som du säger betydligt mer krångligt. Det finns krav från Kammarkollegiet om resegaranti för dessa resor. Så måste man göra enligt lag om man tar emot pengar för en resa - alltså inget som SMC bestämt själva.

Kör klokt! =)
    Petra Holmlund
    SMC

17. Gilla Ronny Overgaard gillade inlägget
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ålder
    55
    Post Thanks / Like

Standard

Tackar!

Såg inte responsen. Men denna endagarsresa runt sjön var tanke skulle kunna gå parallellt och arrangeras separat för dom som gillar åka grus. Trevligt om det kan spridas med SMC eftersom det verkar gillas. Det är mindre krångligt eftersom det inte är en paketresa, ska vi fortsätta 2015 måste vi har fler turledare.

Sen måste jag bara säga generellt om det här med resor.
    Jo vad är en resa för mig? ett mentalt lavemang av upplevelser med andra helt enkelt! Något man sitter och pratar om långt senare som att detta borde vi göra om.

Det kan vara allt från att passera ett naturligt hinder, att få till den perfekta sladden eller varför inte upptäcka att vägen som finns har naturen format till ett vattendrag.

Namn:	vattendrag, svartå.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	144,7 KB 
Id:	7302

Upplevelserna finns runt hörnet och man behöver inte åka till Ulan Bator för att uppleva den.

SMC resorna är väldigt dyra och få har råd att klara detta (jo jag vet resegarantier och turledarna måste få sitt när ni arrangerar paketresor)
    Det var väl där skon klämde om man skulle arrangera paketresor (transport, boende och turistjafs).

Fortfarande har jag svårt att smälta att en hobbyverksamhet arrangerad av idealister för andra idealister ska kosta mer än det som förbrukas?!?!

Därför har min (även andras) tanke varit vi fixar detta själva. Vi begår det fruktansvärda att bryta mot resegarantilagen, tjänstemännen på kammakollegiet får ta pengarna någonannanstans. Min hobbyverksamhet är redan beskattad ordentligt genom alla utgifter jag har på detta nöje.
    Räkna med med ett par tusenlappar så har du en helg upplevelse, detta klarar ni inte på SMC.

Detta är förändringarnas vindar!

1.Man kan välja att bygga ett vindkraftverk och få energi

Namn:	Vindkraft2_330.jpg 
Visningar:	257 
Storlek:	20,6 KB 
Id:	7303

2. Eller skydda sig med ett vindskydd.

Namn:	vindskydd.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	38,1 KB 
Id:	7304

a.Acceptera miljön
    b.Förändra miljön
    c.Byt miljön

Jag föredrar 1c
    Senast redigerat av Martin Eves den 2014-11-15 klockan 14:01.

Skriver mycket! Ronny Overgaards avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ålder
    47
    Post Thanks / Like

Standard

Hej Martin!

Kan du kontakta mig så skall vi se om vi kan hitta en lösning för detta,
    jag har lite tankar och idéer hur vi skall kunna lösa detta på ett smidigt sätt.

/
    Ronny
    070-210 00 47
    Senast redigerat av Ronny Overgaard den 2015-04-25 klockan 19:43.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •