Gilla Gilla:  5
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39
    Skriver mycket! janrics avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Lightbulb MC-körning i busskörfält Göteborg

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Busskylt-300x300.jpg 
Visningar:	968 
Storlek:	15,7 KB 
Id:	4616

Under mässan På Två Hjul lyckades SMC Väst bjuda in Trafikverket, Transportstyrelsen, länsstyrelsen och Göteborgs Stad. Samtliga närvarade utom Göteborgs Stad, vars representant akut tvingades åka hem till sjukt barn. Hoppas barnet frisknade till snabbt.

Undertecknad och Maria Nordqvist fick en mycket givande diskussion. Myndigheterna gav sin syn på problematiken och hur de handlägger denna typ av frågor d.v.s. lokala trafikföreskrifter. Man kan väl säga att vi fick en del att fundera på.
    Det har vi gjort under våren och tänker lämna in en ansökan om möjligheten att få köra mc i busskörfält i Göteborgs storstadsområde.

EFTERLYSES: Ni som ofta kör mc inom Göteborgs storstadsområde: Vi önskar era förslag på busskörfält där ni ser stor nytta av att få möjlighet att köra mc. Andra får givetvis också lämna förslag.

TÄNK TILL: Syftet med mc i busskörfält bör kunna motiveras med ökad säkerhet, miljövinster, minskad trängsel, framkomlighet. Inte minst med tanke på kommande trängselskatter.

Lämna förslagen genom svar på detta ämne är ni bussiga.

Jan Rickardsson
    Serkr SMC Väst

Skriver mycket! TMax500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Ålder
    60
    Post Thanks / Like

Standard

Nu är väl alla kommande nya busskörfält inte klara(?), men ett par dyker upp i skallen redan nu.

- Dag Hammarsköldsleden mot Linnéplatsen. Där tjockar trafiken till sig redan idag medan busskörfältet är ödsligt som på månen.
    - Södra vägen söderut mot/anslutning till Korsvägen. De två filer som fanns förut har blivit en fil för bussar (i regel tomt där) och en för all övrig trafik till Mölndal, Eklandagatan, Liseberg, Örgryte (idiotiskt trångt - men det är väl så de vill ha det, trafik-bolsjevikerna...)

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Aug 2011
    Post Thanks / Like

Standard

Hei.

I Norge har vi kollektivfelt i de store byene. De er for buss og taxi. Der er det lov å kjøre MC. Det er fritt frem for MC, og det fungerer problemfritt.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Jan 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Hej mc vänner jag kör mellan göteborg och kungälav varje dag där finnes det busskörfält en del bussar kör där men ser ofta att det ligger i vänster körfält varför det... jo visst det är själv klart att de bussar vill komma fram men ett fel har upp ståt det finns inga hållplatser mitt i ett kör fält utan det ligger på av farten/infarten som då ligger i höger kör =höger körfäl bussfil. de bussar som nu ligger vänster fil måste svänga till höger en buss har många döds vinklar i backspegelen.har trafikverket byggt bussfil till os som kör mc trafikverket göteborgs stad lika med en sopptipp

Skriver mycket! hamres avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av roysan Visa inlägg
    Hej mc vänner jag kör mellan göteborg och kungälav varje dag där finnes det busskörfält en del bussar kör där men ser ofta att det ligger i vänster körfält varför det... jo visst det är själv klart att de bussar vill komma fram men ett fel har upp ståt det finns inga hållplatser mitt i ett kör fält utan det ligger på av farten/infarten som då ligger i höger kör =höger körfäl bussfil. de bussar som nu ligger vänster fil måste svänga till höger en buss har många döds vinklar i backspegelen.har trafikverket byggt bussfil till os som kör mc trafikverket göteborgs stad lika med en sopptipp
    Vad vill du egentligen säga med detta inlägget? Jag fattar inte ett smack av detta!!!
    CUSTOM NEJ TACK

Skriver mycket!
    Reg.datum
    Oct 2009
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    1

Standard

Det enda ställe jag spontant kommer på är just från Kungälv mot Göteborg. Vid köbildning vore det bra att få köra i bussfilen (som då ligger på högra sidan)
    Inne i stan känns det vanskligt eftersom bussarna delar kördältet med spårvagnarna och har egen ljureglering. En del bussfiler leds direkt in på knutpunkter t.ex. Linneplatsen. Där är alla linjer fetheldragna. Skulle det vara tillåtet att korsa dom, eller var det tänkt att ändra detta till streckade?

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Tack för tipsen. Hoppas på fler inlägg med tips.

Jan

Skriver mycket! e7dannes avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Varför inte eftersträva att det ska gälla alla bussfält? (lokaltrafikfält undantagna)

9. Gilla TMax500 gillade inlägget
    Reg.datum
    Apr 2009
    Ålder
    60
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av e7danne Visa inlägg
    Varför inte eftersträva att det ska gälla alla bussfält? (lokaltrafikfält undantagna)
    Ja, varför inte alla? Det vore ju självklart den bästa och enda naturliga varianten.

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av e7danne Visa inlägg
    Jo, det var just en av funderationerna vi fick med oss.

Juristerna på länsstyrelsen, som prövar för det statliga vägnätet, förklarade att en sådan dispension inte får ge "lagstiftande verkan". D.v.s. det får inte bli så många eller stora undantag att själva lagregeln blir utan verkan (eller att det i praktiken blir en lagändring).
    Lagändring eller förordningsändring är det vi i själva verket vill ha och hamna där norrmännen är idag. Det vill också säga att det är tillåtet överallt utom där det är förbjudet. Men dit når vi nog inte direkt m.t.p. hur frågan behandlats på riksplanet för inte så länge sedan. Men om man tänker så här - "droppen urholkar nog stenen så småningom". Därav förslaget att vi tar några få sträckor nu, några sedan ...

Jan R

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Feb 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Spontant så kommer jag bara att tänka på E6 på Hisingen dvs H.Kärra-Tingstad båda riktningarna, men det är nog bara för att det skulle gynna mig, men söderleden är ju på god väg att få nya Bussfiler, vilket f.ö håller på att ske snart på varje led/gata/väg och på Lundbyleden startade nyligen ett arbete som ser ut att ge Västtrafik utökad yta.
    Blir svårt att gissa hur trafiken kommer att fungera när tullarna tagits i drift, men att försöka få tillåtelse/undantag att köra bussfiler på dom stora lederna är nog ett bra första steg.
    Om vi sedan får den chansen så tror jag det ligger på var och en att sköta sig och inte köra vårdslöst eller köra på otillåtna sträckor, en olycka händer så lätt och då har vi verkligen "skitit i det blå skåpet" för att få till fler sträckor.

Lycka till och kör snyggt!

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Jan 2009
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av janric Visa inlägg
    ...
    Lämna förslagen genom svar på detta ämne är ni bussiga.

Jan Rickardsson
    Serkr SMC Väst
    Kan nämna befintliga busskörfält på Torslandavägen och Hjuviksvägen, här byggs också ett nytt vid Torslanda gamla flygplats. Utefter Torslandavägen är det nu under ombyggnaden av vägen stökigt o rörigt, EU-mopeder har här fått dispens och får köra i busskörfältet.

Skrivit ett fåtal inlägg Zapps avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Ålder
    74
    Post Thanks / Like

Standard

Götaleden/Sankt Eriksgatan österut utanför Operan. Där är det ofta en lång ringlande seg kö fram till rondellen. Och en bussfil som är ganska tom.

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Spontant så kommer jag bara att tänka på E6 på Hisingen dvs H.Kärra-Tingstad båda riktningarna, men det är nog bara för att det skulle gynna mig, men söderleden är ju på god väg att få nya Bussfiler, vilket f.ö håller på att ske snart på varje led/gata/väg och på Lundbyleden startade nyligen ett arbete som ser ut att ge Västtrafik utökad yta.
    Blir svårt att gissa hur trafiken kommer att fungera när tullarna tagits i drift, men att försöka få tillåtelse/undantag att köra bussfiler på dom stora lederna är nog ett bra första steg.
    Om vi sedan får den chansen så tror jag det ligger på var och en att sköta sig och inte köra vårdslöst eller köra på otillåtna sträckor, en olycka händer så lätt och då har vi verkligen "skitit i det blå skåpet" för att få till fler sträckor.

Lycka till och kör snyggt!
    Att vara egoist är tillåtet när man är motorcyklist så du är ursäktad.

Tack för tipset.

I övrigt delar jag din uppfattning om detta med nya bussfiler. Vi får avvakta och se utvecklingen där.

Tullfrihet för mc-åkare blir lök på laxen om vi tillåts köra i busskörfält.

Det samma!

Jan Rickardsson

16. Gilla Maria Nordqvist gillade inlägget
    Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Apr 2012
    Post Thanks / Like

Standard

Jag tycker man borde få köra i alla bussfiler. Då får man bort balanskonsterna mellan bilarna i de köerna i alla fall, sen blir det lättare att hålla isär vilka man får eller inte får köra i eftersom man blir "skyltblind" i sin egen stad.

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Hejsan!

Här blev det stiltje minsann.
    Hade hoppats på många inlägg med önskemål om vilka busskörfält som är mest användbara för mc-åkare.

Ska tystnaden tolkas som att intresse saknas? Eller sammanfattas Göteborgsmotorcyklisternas intresse i inkomna svar?

Jan Rickardsson

Reg.datum
    Apr 2009
    Ålder
    60
    Post Thanks / Like

Standard

Tror att du skall tolka det som att det inte direkt är högtrafik här på forumet... Vill man ha fler svar - och det verkar behövas - så ställ samma fråga i fler forum. T ex sporthoj.com.

20. Gilla e7danne gillade inlägget
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Tror att du skall tolka det som att det inte direkt är högtrafik här på forumet... Vill man ha fler svar - och det verkar behövas - så ställ samma fråga i fler forum. T ex sporthoj.com.

Kan äga sin riktighet även om man hoppas på annat.
    Provar även sporthoj.com.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Jan 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Väg 155 till Torslanda/Hjuvik är ett alldeles ypperligt ställe att införa detta då det även i framtiden ska bli bussfält. Ha det gött

Skrivit ett fåtal inlägg gitsys avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Tror inte någon hojåker blir ledsen eller besviken om SMC kan förhandla fram att det är tillåtet att köra i buss körfälten.
    Man kanske kan göra det på "prov" ett tag för att utvärdera resultatet. och kanske med en begränsning mellan 0600-0900 och 1500-1800 vardagar och enbart infarts lederna då spårvagns trafiken ofta är i dessa fält inne i stan

mvh Anders

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •