Gilla Gilla:  12
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55
    Skriver mycket! Bob Swedens avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Alexander76 Visa inlägg
    Nej jag har inte haft nöjet - men jag är säker på att du kan försäkra mig om att det är en alldeles underbar upplevelse
    Jag förstår inte riktigt varför du tror att jag upplevde det som "underbart" så jag väljer att lämna det utan kommentar.

Det jag fortsatt hävdar är att ett fartgupp som endast bestraffar de skyldiga är en betydligt trivsammare form av fartgupp än de som bestraffar samtliga trafikanter.
    Namn:  aktiv.jpg
Visningar: 194
Storlek:  7,1 KB

Jag skulle tro att risken att skadas på ett aktivt farthinder är mindre än risken att skadas på ett fast.
    Troligen är risken att skadas på ett fast redan så låg att den är försumbar, den finns alltså inte, men bara lite...

Så sent som i går körde jag på en sträcka där det finns ett Actibump.
    Reflekterade lite över över hur vägbeläggningen ser ut i anslutning till det aktiva farthindret och vilka andra "friktions-risker" som finns för tvåhjulingsförare.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Acti.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	61,5 KB 
Id:	8073
    Djurgårdsgatan, Linköping.
    Bild från Google Streetview

Först:
    Ja, det borde självklart vara någon form av friktionshöjande beläggning på fartguppet. Det har redan diskuterats och jag vill minnas att tillverkaren hade någon lösning på det.

Sedan:
    Jag konstaterar att det i anslutning till farthindret finns två brunnslock och tre streck som indikerar övergångsställe.
    Med tanke på hur många övergångsställen och brunnslock det finns i trafikmiljön så bedömer jag den ökade risken med Actibump som liten.

En i sammanhanget större fråga är friktion i stort, primärt i kurvor.
    Jag passerar så gott som dagligen den här trivsamma lilla "halkbanan"...

Namn:	lock.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	95,4 KB 
Id:	8074
    Där kan vi tala om verklig risk...

2. Gilla Maria Nordqvist gillade inlägget
    Skriver mycket! Alexander76s avatar
    Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Ärligt talat, friktion och halka känns ganska sekundärt för mig. Jag vill först och främst veta hur det känns att köra ner i den när den helt oförberett bestämmer sig för att jag åker för snabbt. Sen kan vi diskutera hur hal den kommer vara om man rör vid frambromsen.

Reg.datum
    Sep 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Ärligt talat, friktion och halka känns ganska sekundärt för mig. Jag vill först och främst veta hur det känns att köra ner i den när den helt oförberett bestämmer sig för att jag åker för snabbt. Sen kan vi diskutera hur hal den kommer vara om man rör vid frambromsen.
    Nyfikenhet är bra!
    Testa.
    Det gjorde jag.
    Upplevelsen är ungefär som en sån där "fräs-kant" vid asfalteringsarbeten.
    Tänk en kant på 4-5 cm.
    Smäller till men inget katastrofalt.

En närmare kontroll visar att det sänker 6 cm, enligt tillverkaren.
    https://youtu.be/KxpvwKiOpag

Namn:	1.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	8076

Namn:	2.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	27,2 KB 
Id:	8077

Namn:	3.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	61,1 KB 
Id:	8078

Skriver mycket! gundjs avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Jag har kört över dom där i fart över tillåten.
    Den dunsar till och man vaknar.
    Sedan är det inte så att farthindret "helt oförberett bestämmer sig för att jag åker för snabbt" utan din fart är uppmätt och jämförd med gällande fartbegränsning plus någon % i marginal.

Det ena hindret i Linköping ligger lite dumt till, de andra som jag känner till har man eoner av tid på sig att hantera.

Ökad friktion på hindret vore välkommet, precis som på brunnslock, övergångsställen och nylagd asfalt.

6. Gilla Bob Sweden gillade inlägget
    Skrivit ett fåtal inlägg Red Bandits avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Hej på er alla vänner av säkerhet.

Jag tror inte att vi behöver oroa oss så värst mycket.
    De flesta manicker av det här slaget brukar inte överleva särskilt länge i Svensk trafikmiljö. Is, snö och grus brukar effektivt ta död på sådana här apparater.
    Flera försök har gjorts i Stockholm med olika mekaniska hinder, luckor och pollare som åker upp och ner t.ex., Men de har alla fått tas bort efter en tid då de slutat att fungera.

Kom igen oxfötter
    Niklas
    Red Bandit

Reg.datum
    Sep 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Red Bandit Visa inlägg
    Hej på er alla vänner av säkerhet.

Jag tror inte att vi behöver oroa oss så värst mycket.
    De flesta manicker av det här slaget brukar inte överleva särskilt länge i Svensk trafikmiljö. Is, snö och grus brukar effektivt ta död på sådana här apparater.
    Flera försök har gjorts i Stockholm med olika mekaniska hinder, luckor och pollare som åker upp och ner t.ex., Men de har alla fått tas bort efter en tid då de slutat att fungera.

Kom igen oxfötter
    Niklas
    Vissa av installationerna i Linköping har så vitt jag vet varit i drift sedan 2012.
    Hur mycket service som krävts sedan dess vet jag inget om.

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ålder
    39
    Post Thanks / Like

Standard

Helt ärligt, 60mm är jävligt mycket. Säg att det är en 50 sträcka och du kör 55, det är inte bara en smäll, det lär sannolikt innebära skador på hjulupphängningen i en bil, ny hjulinställning lär krävas, för kolla på det, det är BÅDA hjulen på en gång, 60mm är i det närmaste en tvärnit för hjulupphängningen att hantera.

En smäll som väcker dig skulle räcka med 20mm.

Reg.datum
    Sep 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av F800ST Visa inlägg
    Helt ärligt, 60mm är jävligt mycket. Säg att det är en 50 sträcka och du kör 55, det är inte bara en smäll, det lär sannolikt innebära skador på hjulupphängningen i en bil, ny hjulinställning lär krävas, för kolla på det, det är BÅDA hjulen på en gång, 60mm är i det närmaste en tvärnit för hjulupphängningen att hantera.

En smäll som väcker dig skulle räcka med 20mm.
    Troligen precis därför som Öresundsbron installerat Actibump i Bizz-banorna, syftet är att självklart att förstöra passerande fordon...

(ironi OFF)

Ja, det må vara en KANT på 60 mm,
    men här talar vi om en 30-40 cm bred lucka
    som viks ner 60 mm på ena långsidan
    Alltså blir det en fördjupning.
    Ditt hjul kommer inte gå ner 60 mm i ett "hål" i gatan.

Som vanligt, nojja mindre, hojja mer.

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ålder
    39
    Post Thanks / Like

Standard

Effekten blir likväl att du klipper in i en 60mm stålkant, jag kan lägga ut ett plattjärn på vägen 60mm högt, vi kollar din hjulinställning före och efter du kört över den? du står själv för ev kostnader av detta. deal?

Kan till och med nöja med 40mm...

Reg.datum
    Sep 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Effekten blir likväl att du klipper in i en 60mm stålkant, jag kan lägga ut ett plattjärn på vägen 60mm högt, vi kollar din hjulinställning före och efter du kört över den? du står själv för ev kostnader av detta. deal?

Kan till och med nöja med 40mm...
    Eller så provkör Du det som verkligen diskuteras istället för att komma dragande med påhitt utan relevans för ämnet...

Om jag själv provkört farthindren i Linköping?
    Ja, flera gånger sedan 2012. Med både bil och motorcykel.
    Hur ser din egen verkliga erfarenhet av ActiBump ut?
    Senast redigerat av Bob Sweden den 2018-05-21 klockan 21:43.

13. Gilla Triumph int gillade inlägget
    Aktiv skribent
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ålder
    39
    Post Thanks / Like

Standard

Har inte kört på actibump men väl andra saker pga usla vägstandard i landet.

Däcket på ett fordon är i nedåtrörelse när det plötsligt kommer en 40-60mm hög kant som tvingar åt andra hållet och därtill bakåt samtidigt. En vanlig bil för gatan är INTE byggd att ta den smällen utan skador. Bussningar kommer slitas genom att få sprickor och därmed kortare livslängd, hjulinställningen ändras. Det du upplever som en smäll är ett jäkla stressande av bilens delar.

Inte relevant, ok du bestämmer vilka åsikter som är relevanta mao?

Reg.datum
    Sep 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Har inte kört på actibump men väl andra saker pga usla vägstandard i landet.

Däcket på ett fordon är i nedåtrörelse när det plötsligt kommer en 40-60mm hög kant som tvingar åt andra hållet och därtill bakåt samtidigt. En vanlig bil för gatan är INTE byggd att ta den smällen utan skador. Bussningar kommer slitas genom att få sprickor och därmed kortare livslängd, hjulinställningen ändras. Det du upplever som en smäll är ett jäkla stressande av bilens delar.

Inte relevant, ok du bestämmer vilka åsikter som är relevanta mao?
    Ja, jag hävdar att det inte är relevant att börja blanda in "60 mm plattjärn" i diskussionen.

Här är anledningen:
    1: En "rak kant" på 60 mm utsätter, om föraren kör för fort vid ett ActiBump, däcket för en ... rak kant med 60 mm höjd.

Namn:	Rak kant.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	12,1 KB 
Id:	8083

2: Ett hjul med 400 mm diameter som rullar över ett aktiverat ActiBump uppskattar jag utsätts för motsvarande en 40 mm kant.

Namn:	400.jpg 
Storlek:	40,2 KB 
Id:	8084

3: Ett hjul med 650 mm diameter som rullar över ett aktiverat ActiBump uppskattar jag utsätts för motsvarande en 25 mm kant.

Namn:	650.jpg 
Storlek:	39,7 KB 
Id:	8085

Med hänvisning till 1, 2 och 3 ovan anser jag att "60 mm plattjärn" inte är relevant.

Och som slutreplik och i all välmening ett enkelt litet tips för att slippa bli påverkad av ActiBump överhuvudtaget: ´
    Håll hastighetsgränsen när du passerar ett...
    Senast redigerat av Bob Sweden den 2018-05-22 klockan 14:04. Anledning: Komplettering med bilder

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Jun 2014
    Ålder
    55
    Post Thanks / Like

Standard

När jag kollar på bilder så är anordningen vänd åt olika håll på olika bilder.

På vissa åker man nedför kanten och uppför luckan.
    På andra åker man nedför luckan och uppför kanten.
    I det första fallet torde påverkan på fordonet vara betydligt mindre än i det andra.

Så hur är anordningen tänkt att vändas egentligen?

Skriver mycket! Alexander76s avatar
    Reg.datum
    Feb 2016
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
    När jag kollar på bilder så är anordningen vänd åt olika håll på olika bilder.

På vissa åker man nedför kanten och uppför luckan.
    På andra åker man nedför luckan och uppför kanten.
    I det första fallet torde påverkan på fordonet vara betydligt mindre än i det andra.

Så hur är anordningen tänkt att vändas egentligen?
    Jag tror att om man ska åka ner för kanten blir man straffad hårdare ju lägre hastighet man håller

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Jun 2014
    Ålder
    55
    Post Thanks / Like

Standard

Jag tror att om man ska åka ner för kanten blir man straffad hårdare ju lägre hastighet man håller
    Japp. Men på bilden i länken i första inlägget så är det just så.
    https://forum.svmc.se/showthread.php...ll=1#post97994

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •