Gilla Gilla:  7
Resultat 1 till 14 av 14
    Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Mar 2012
    Post Thanks / Like

Standard söker mc handledare stockholm/västerort.

Hejsan allesammans.

Mitt namn är Pierre och jag är 23år.
    Jag tänkte höra med er om någon därute är villig att vara min handledare främst till 10e maj 2012 då jag lägger uppkörningen. Jag har haft B kortet sen 2008 och kört motorcykel med min tidigare handledare nästan hela förra sommaren men som nu ska genomgå en operation :/
    I tidigare år har jag kört motocross, samt förra året tog jag några lektioner från trafikskola. Kör en Kawsaki er 6f-07 och önskar att någon är villig att köra lite med mig tills den 10e maj som sagt för att få känslan igen efter vintern.

Bor i Stockholm/Hässelby Villastad.
    Som tack erbjuder jag 2000kr samt en jack daniels.

Mvh Pierre

Skriver mycket! Maria Nordqvists avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Hej Pierre och den som vill bli din handledare. Det är inte OK att ta betalt eller ge betalt för privat handledare - då blir det en trafikskoleverksamhet som kräver tillstånd. Hoppas någon kan ställa upp gratis och hjälpa dig till körkortet. Vi måste hjälpas åt att säkra återväxten!

Skrivit för mycket Hansis avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Maria Nordqvist Visa inlägg
    Hej Pierre och den som vill bli din handledare. Det är inte OK att ta betalt eller ge betalt för privat handledare - då blir det en trafikskoleverksamhet som kräver tillstånd. Hoppas någon kan ställa upp gratis och hjälpa dig till körkortet. Vi måste hjälpas åt att säkra återväxten!
    Var i lagen hittar vi den informationen?

Skummade igenom http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm lite fort men hittade ingenting där.

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Det var en svår fråga som jag fick konsultera Transportstyrelsens jurist för att få svar på. Det regleras i lag om trafikskolor: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980493.HTM
    § 1 säger: Med trafikskola avses yrkesmässig utbildning av förare av fordon som kräver särskild behörighet.
    § 9 säger: Den som driver trafikskola utan tillstånd eller utan att följa i denna lag eller med stöd av lagen meddelade föreskrifter döms till böter.
    Tar man betalt för övningskörning ses det som yrkesmässig utbildning och inte som privat övningskörning. Transportstyrelsen polisanmäler när man får kunskap om att man får betalt för övningskörning.
    Så, än en gång uppmanar jag alla knuttar som vill bidra till återväxten av MC-kollektivet att ställa upp som handledare för privat övningskörning gratis, som ett komplement till utbildning i trafikskola. Jag gör det med en 16- och 21-åring.

5. Gilla lime gillade inlägget
    Skriver mycket! Agiles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Att som handledare däremot få ersättning för sina kostnader kan ju inte vara fel? Och givet att de flesta nyare hojar kostar 40-80 kronor / mil så är det väl lite självsanerande det där
    Säljes: Flång nytt Michelin Power One Comp. (B) 180/55..
    Säljes: Kompletta hjul till CBR600RR 03-06
    Säljes: Kraschkåpor till CBR600RR 03-06

"Bättre en hare på bana än en groda på vägen"

Skriver mycket! Rickens avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Det var en svår fråga som jag fick konsultera Transportstyrelsens jurist för att få svar på. Det regleras i lag om trafikskolor: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980493.HTM
    § 1 säger: Med trafikskola avses yrkesmässig utbildning av förare av fordon som kräver särskild behörighet.
    Yrkesmässig utbildning, jag tror att dom får svårt att dömma (insert random name) för att denne tagit emot betalning av övningskörare för att följa med och köra hoj.
    Om man däremot börjar ge tips om körteknik, konbana osv, då kan det bli värre.

Annars hyr man ju bara en kompis. Och vem har inte gjort det?

8. Gilla Hoke, BusAnna gillade inlägget
    Skrivit för mycket Hansis avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Post Thanks / Like

Standard

§ 9 säger: Den som driver trafikskola utan tillstånd eller utan att följa i denna lag eller med stöd av lagen meddelade föreskrifter döms till böter.
    Tar man betalt för övningskörning ses det som yrkesmässig utbildning och inte som privat övningskörning. Transportstyrelsen polisanmäler när man får kunskap om att man får betalt för övningskörning.
    Så, än en gång uppmanar jag alla knuttar som vill bidra till återväxten av MC-kollektivet att ställa upp som handledare för privat övningskörning gratis, som ett komplement till utbildning i trafikskola. Jag gör det med en 16- och 21-åring.
    Jag övningskör med en 40+ :are som lånar både mc och diverse utrustning av mig, ersättningen är att han pröjsar på mc:donalds när vi stannar där och käkar :-)

Köper inte den information du fick rakt av, då:

För att bedriva en verksamhet yrkesmässigt förutsätts att den har en viss omfattning och varaktighet samt ett objektivt fastställbart vinstsyfte och är av självständig karaktär. Samtliga av dessa fyra kriterier måste vara uppfyllda för att verksamheten ska betraktas som yrkesmässig. Den behöver inte vara vederbörandes huvudsysselsättning.

Aktiv skribent SuperMeks avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Post Thanks / Like

Standard

Jag är också av uppfattningen att en viss kostnadstäckning inte medför att handräckning/utbildningshjälp är att anse vara yrkesmässig utövning eller liknande, dvs att inga hinder finns för detta. Man måste skilja på att ta betalt i vinstsyfte, kontra att få kostnadsersättning, vilket är något helt annat. Om det sedan erbjuds i form av hamburgare i gemensamt fikande efter en rundtur med hojarna eller via kontanter som nyttjas till att tanka upp den egna hojen är ovidkommande. Vad gäller det ekonomiska i form av att ta betalt är jag helt emot det. Handledandet bör vara frivilligt. Men om det däremot erbjuds en viss kostnadstäckning i skälig nivå ser jag inget hinder för det. Formen för det är ointressant.
    mvh / Christian

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Kollade med en jurist på Transportstyrelsen. Det är polis, åklagare och domstolar som sätter gränserna. Enligt juristens bedömning är det inte yrkesmässig utbildning bara för att eleven betalar bensinen i samband med övningskörning. Glassarna däremot skulle ju kunna uppfattas som arvode men slinker nog igenom på grund av att de inte kostar så mycket. Man torde knappast kunna överleva yrkesmässigt glass och hamburgare under många mils övningskörning.

Skrivit ett fåtal inlägg -JP-s avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    3

Standard

Juristen på Transportstyrelsen bör se över sina juridiska kunskaper. Polis samt åklagare sätter aldrig några gränser för definition av juridiska begrepp såsom yrkesmässighet. Det går sannolikt att argumentera för att inte heller domstolar egentligen gör det.

Vad gäller yrkesmässighet överlag ska verksamheten uppfylla de rekvisit Hansi nämnde samt, i praktiken, ett antal övriga. Att ta emot en glass här och där kan knappast anses utgöra arvode i lagens mening, åtminstone inte i den omfattning som är aktuell i det förestående fallet, och kvar står fortfarande övriga rekvisit med därtill relevanta täckningskrav.

Lagens syfte är att förebygga kringgående av bestämmelser, om man ska vara lite cynisk primärt rörande skatt. Jag har svårt att se att en person som är handledare åt någon annan och blir bjuden på glass eller hamburgare emellanåt när de är ute och kör någonsin kommer att vara i närheten av några problem, annat än möjligtvis de som följer av tvivelaktig kosthållning.

13. Gilla Carnivore, BusAnna gillade inlägget
    Skriver mycket! Agiles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av -JP- Visa inlägg
    Juristen på Transportstyrelsen bör se över sina juridiska kunskaper. Polis samt åklagare sätter aldrig några gränser för definition av juridiska begrepp såsom yrkesmässighet. Det går sannolikt att argumentera för att inte heller domstolar egentligen gör det.

Vad gäller yrkesmässighet överlag ska verksamheten uppfylla de rekvisit Hansi nämnde samt, i praktiken, ett antal övriga. Att ta emot en glass här och där kan knappast anses utgöra arvode i lagens mening, åtminstone inte i den omfattning som är aktuell i det förestående fallet, och kvar står fortfarande övriga rekvisit med därtill relevanta täckningskrav.

Lagens syfte är att förebygga kringgående av bestämmelser, om man ska vara lite cynisk primärt rörande skatt. Jag har svårt att se att en person som är handledare åt någon annan och blir bjuden på glass eller hamburgare emellanåt när de är ute och kör någonsin kommer att vara i närheten av några problem, annat än möjligtvis de som följer av tvivelaktig kosthållning.
    Check.

Och för "hobbyverksamhet" går väl gränsen runt 8000 i balansomslutning innan det måste deklareras?

Därefter är frågan om "yrkesmässighet" huruvida det utgår vinst eller inte. Och skulle man räkna på det ur ett företagarperspektiv så ska avskrivningar på hojen, lokalhyra av garage (om än en försvinnande liten andel), däckslitage, servicekostnader, slitage på egen säkerhetsutrustning osv räknas med. "Kostnaden" för att köra en timme är LÄTT 200+ / timme, och det är nog inte riktigt på tal.

Tror inte heller att det skulle vara några problem att argumentera för det även om nån paragrafryttare till polis skulle vilja göra rättssak av det.
    Säljes: Flång nytt Michelin Power One Comp. (B) 180/55..
    Säljes: Kompletta hjul till CBR600RR 03-06
    Säljes: Kraschkåpor till CBR600RR 03-06

"Bättre en hare på bana än en groda på vägen"

Skriver mycket! Cyborgs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Ålder
    34
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    3

Standard

Man kan alltid ge summan som en gåva och sedan är problemet ur världen
    Why can't all DJ's,
    Just take the damn requests?
    Not just play for themselves and then go ignore the rest.

Aktiv skribent Geggamojas avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Post Thanks / Like

Standard

Men herregud, hjälp grabben med handledare istället för att käfta om bagateller

(Jag har tyvärr inte haft kortet tillräckligt länge själv)

17. Gilla Romeo Patrick, Katarina gillade inlägget
    Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ålder
    58
    Post Thanks / Like

Standard

Undra om han fick någon handledare ?
    som folk tjafsade här kan man ju tro att att alla säger att man ska hjälpa till men ingen gör det !

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •