Gilla Gilla:  1
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: SMC Sport

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Sep 2009
    Post Thanks / Like

Standard SMC Sport

Vad händer? Vi som gick steg fem blev medlemmar de tror jag - och nu kom ju medlemsavgiften på 700 kr. De andra klubbarna jag är med i (FMCK Stockholm, Västerås MK) tror jag också är SMC anslutna, så vad är poängen med SMC Sport för mig? Vad bidrar jag till med min avgift och kommer medlemskapet i SMC Sport ge mig mer glädje tro? Vart finns mina klubbkompisar? Har vi roliga aktiviteter planerade? Har vi en styrelse eller annat roligt?

Mvh,
    Jonas

Skrivit för mycket Hansis avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Måste vi vara med i SMC sport för att få vara med och leka på Steg 6?

Jag är medlem i Rapido och kan skriva in min svemo licens via den klubben och lägga 700:ingen på bensin istället.

Vill också gärna höra lite argument för att betala ännu en årsavgift, många bäckar små tömmer kontot fort då jag är medlem i smc, rapido, flera sportdykarklubbar, ridklubb osv osv

Skriver mycket! Agiles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Post Thanks / Like

Standard

LMS kör jag för, 500 pix för träningskort och ställer man upp som funkis vid ett par tillfällen tränar man för 50:- hela säsongen.

Tyckte det lät dyrt med 700 med tanke på att det varken finns egen bana, fria träningar eller nån vidare utvecklad organisation inom rr.
    Säljes: Flång nytt Michelin Power One Comp. (B) 180/55..
    Säljes: Kompletta hjul till CBR600RR 03-06
    Säljes: Kraschkåpor till CBR600RR 03-06

"Bättre en hare på bana än en groda på vägen"

Reg.datum
    Jun 2009
    Post Thanks / Like

Standard

BUMP på den här, jag tänkte ta tag i att lösa licensen nu i veckan.
    Har inte hittat någon avi från SMC sport men tänkte kolla igenom posthögarna en vända till.
    Mitt medlemskap i Rapido är redan betalt och det vore extremt smidigt för mig att smita förbi klubbkåken ikväll och få licenspappret från licenskursen påskriven.
    Då det tydligen kostar 300:- att byta klubb och det måste göras på hösten inför nästa säsong så vill jag göra rätt från början.

Så igen, varför skall jag vara medlem i SMC SPORT, mer än att göra det för att stödja initiativet och att klubben behöver lite pengar i kassan för att betala klubbavgifterna till svemo?

Administrator Galne Danskens avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    1

Standard

Kort INFO:

SMC SPORT är en klubb för SMC:s medlem.
    Dvs., i dagsläget är det så att man betalar medlemsavgift till organisationen SMC, och sedan en medlemsavgift till SMC SPORT. Vad jag kommer ihåg, är medlemsavgiften i SMC SPORT samma storlek som för organisationen. Dvs dubbelt upp!
    Det var det beslut som togs, eftersom att SMC inte ville gå ut med ett medlemskap som ku konkurrera med andra motorsports klubbar.
    Vi kan i princip i SMC SPORT beslutta att medlemsavgiften ska vara t. ex. 5 kr - men, det måste upp på klubb stämman, då.

SMC SPORT, är som tidigare nämnd i sin linda - dvs., vi har testat grund idéer av - och själv tycker jag att vi har kommit bra iväg - med dom resurser som har varit tillgängliga.

Styrelsen i SMC SPORT, består av flg.: Jag och Patrik från SMC:s kansli, Björn Compiere - Åkerberga, Ola Cornell - Linköping, Håkan Jansson - Linköping.
    Alla är SMC AI. Björn, Ola & Håkan har RR tävlingsbakgrund. Ola & Håkan är Svemo licens utbildare.

Klubben SMC SPORT är ny, och nya klubbar behöver altid aktiva medlem - som är med att sätta verksamheten på kartan.

Jag förväntar att SMC SPORT styrelsen kommer kalla till ett medlemsmöte kanske söndagen 19 mars (efter HojX) - vart vi tillsammans kan utveckla klubbens verksamhet inför framtiden. Vi kan i princip kanske även ha ett mindre formellt snacka möte ombord på HojX).

Tanken, är ju självfallet att SMC SPORT under tiden kan få till ett stort antal körningar. Eftersom det vill vara enkelt för SMC SCHOOL att ge ett körpass bort till SPORT på ett flertal kurser - Men det krävs då att vi kan få till rimlig beläggning - så ekonomin hänger ihop! Personligen, kan jag nog inte se att prisbilderna för körpass i SMC SPORT kan komma på samma låga nivå, som t. ex. sportklubbar som arrenderar anläggningar själva.

Innehåll i körningarna, är det upp till klubben själv att ta beslut om. Och den beskedliga grundmall som vi har haft - är absolut inte huggit sten. Personligen, sku jag nog tycke det var kul med en del mindre rajs under en övnings dag - Vi kan även under baslicens arrangera t. ex. SMC SPORT Klubbmästerskap...

Frågan om man ska gå med SMC SPORT eller en vanlig race klubb är öppen och framförallt individuell.
    Enligt min åsikt beror det på vad man vill uppnå!

- Vill jag bli svenska mästare fort som den, sku jag välja att gå med i en vanlig etablerat sportklubb och ta steget fullt direcKt !
    - Vill jag ha roliga, och för mig givande körningar och kanske ställa upp i nått enkelt race på min egen standard hoj- väljer jag tveklöst SMC SPORT.. Vilket inte tar bort at jag med min Svemo licens kan köra med hos övriga klubbar.
    Kör motorcykel som om du älskar livet!

Galne Dansken alias Jesper Christensen
    Sveriges Motorcyklister´s ganska så
    inofficiella Generalsekreterare

Läs gärna Livet på MC

Reg.datum
    Jun 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Återigen, krävs medlemskap i SMC sport för att få vara deltagare i Steg 6?

Om inte, så kommer mitt (eventuella) fortsatta medlemskap i SMC Sport mest vara en markering från min sida att jag gillar initiativet och vill ge det mitt fulla stöd. Samt att jag kanske vill vara med och kunna påverka verksamheten och inte bara sitta och få allt serverat.

7. Gilla Hoke gillade inlägget
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    1

Standard

SMC SPORT, är en egen klubb, som i ett vist mån under uppstarts perioden, kan få lite ekonomisk "komme igång" ekonomi / lån, av organisationen SMC - som inte har till avsikt att finansiera stora delar av idrotts klubbens verksamhet, som bör bära sig själv.

Det är nog självklart att ska man delta aktivt i en klubbs arrangemang, så bör man vara medlem. Det är nog vad andra medlem vill anse!
    Vi tog för givet att alla som ville köra i SMC SPORT, självfallet ville lösa medlemskap i samband med steg5.

När dagen är slutt, tror jag inte din fråga rör sig om principer ang. medlemskap eller inte. Men, ganska enkelt om ekonomi!
    På det kommande SMC SPORT möte, som jag skrev om i mitt förre inlägg, är jag övertygad om att frågan vill komma upp - så, även i samband med medlems avgiftens storlek.

Jag valde att svara på så sätt, istället för att endast svara: Ja...
    Vi får se vad vi (alla medlem i SPORT) kommer fram till under årets gång....

Hoppas du och andra väljer att gå med och vara med att skapa vår egen klubb..
    (åter ang. det påtänkte möte - lutar det åt vi kommer ta på HojX - eftersom vi då sannolikt kommer Filip Backlund med)

Läs gärna Livet på MC

Skriver mycket! Agiles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Galne Dansken Visa inlägg
    Vi tog för givet att alla som ville köra i SMC SPORT, självfallet ville lösa medlemskap i samband med steg5.
    Det är nog mkt att ta för givet.

Jag har licensen genom LMS, och många SMC:are har licens sedan tidigare genom andra klubbar. För mig är det dessutom en absolut självklarhet att LMS:a eftersom jag då bara betalar 50:- per träning. Annat vore idioti för mig som bor granne med klubben.

Men det ger inte att jag inte är intresserad av att gå steg 6 nån eller ett par ggr per säsong. Erbjuds mer organiserade träningar där man dels för träna på specifika moment (starter, omkörningsspår osv..) med coaching från nån som är duktig så är det attraktivt för de flesta utan SM-titel eller elitlicens.

Att utelåsa alla som har licens och/eller medlemsskap genom andra klubbar är för mig att skita på sin egen bakgård. Den potentiella marknad som finns blir extremt begränsad och framförallt nu när det visat sig vara svårt att få kundunderlag o startfasen.

Öppna dörrarna, och ta en slant extra för icke-medlemmar om SMC-sport:arna känner sig stötta av att andra klubbar deltar, men att stänga fabriken för "utomstående" ser jag faktiskt inte riktigt syftet med.

Ex. LMS tar för en träning 350:-, 250 för medlemmar med träningkort (a´500/säsong) och endast 50:- för medlem med träningskort som ställer upp som funktionär på ett par race.

Medlemsavgiften är alltså snabbt finansierad om man kör några träningar.
    Senast redigerat av Agile den 2012-01-10 klockan 11:51.
    Säljes: Flång nytt Michelin Power One Comp. (B) 180/55..
    Säljes: Kompletta hjul till CBR600RR 03-06
    Säljes: Kraschkåpor till CBR600RR 03-06

"Bättre en hare på bana än en groda på vägen"

Aktiv skribent
    Reg.datum
    Dec 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Jag anser att SMC INTE ska ge lån till SMC Sport. Varför? Varför ges i så fall inga lån till andra klubbar som är anslutna till SMC. Är låneverksamhet något som står nämnt i stadgarna för SMC? Sen skriver man att verksamheten BÖR klara sin egen ekonomi. Den SKA förstås klara den utan SMC. SMC Sport är ju att anses som en enskild klubb. Dessutom är jag rädd för att viss verksamhet ändå kommer att bedrivas från SMC kansli av dom två styrelsemedlemmar som jobbar där.

Reg.datum
    Jun 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Jag efterfrågar bara tydlighet så att man vet vad som gäller, då jag sett olika formuleringar i olika texter.

Förra året är jag säker på att jag läste att kravet för att få vara med på steg 6 är att man kört steg 1-4 och har licens. Inte att man måste vara medlem i SMC sport.

Läser igenom det som står i anmälningsinformationen till steg 5 och 6 kurserna i april:

Steg 6 Träningsdag på bana, KRAVET för att gå denna kursär att du har gått steg 1-4 minst en gång per steg. Det är även ett krav på att du har en giltig licens eller ett kvitto på betald licens, skall kunna visas på plats
    Inget om krav på SMC sport medlemskap där...

Steg 5 kostar 2400 kr och då ingår även ett medlemskap i SMC Sport innevarande år (värde 375 kr) steg 6 kostar 1300 kr
    Ja, det visste jag ju, att medlemskap i SMC sport i ett år ingår i steg 5 kursen.

Det jag fått för mig i den här tråden är att medlemsavgiften i SMC sport för 2012 var 700:- Men är det så att jag missförstått och att inbetalningen på 700:- är totalt för både "vanliga" SMC och även SMC sport?

Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like
    Blogginlägg
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hansi Visa inlägg
    Men är det så att jag missförstått och att inbetalningen på 700:- är totalt för både "vanliga" SMC och även SMC sport?
    Dom 700 är för båda SMC (375 medlemsavgift som klubb ansluten (ex. medlem i SPORT får du 50 i rabatt)) och SMC SPORT (375).

Läs gärna Livet på MC

Skriver mycket! enhjulings avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ålder
    63
    Post Thanks / Like

Standard

Man kan bara ha licens och tävla för en klubb, det är väl kanske inte så konstigt men att du har licensen hos LMS hindrar inte att du är medlem i andra klubbar också.
    /Stefan

Citat Ursprungligen postat av Agile Visa inlägg
    Det är nog mkt att ta för givet.

Jag har licensen genom LMS, och många SMC:are har licens sedan tidigare genom andra klubbar. För mig är det dessutom en absolut självklarhet att LMS:a eftersom jag då bara betalar 50:- per träning. Annat vore idioti för mig som bor granne med klubben.

Men det ger inte att jag inte är intresserad av att gå steg 6 nån eller ett par ggr per säsong. Erbjuds mer organiserade träningar där man dels för träna på specifika moment (starter, omkörningsspår osv..) med coaching från nån som är duktig så är det attraktivt för de flesta utan SM-titel eller elitlicens.

Att utelåsa alla som har licens och/eller medlemsskap genom andra klubbar är för mig att skita på sin egen bakgård. Den potentiella marknad som finns blir extremt begränsad och framförallt nu när det visat sig vara svårt att få kundunderlag o startfasen.

Öppna dörrarna, och ta en slant extra för icke-medlemmar om SMC-sport:arna känner sig stötta av att andra klubbar deltar, men att stänga fabriken för "utomstående" ser jag faktiskt inte riktigt syftet med.

Ex. LMS tar för en träning 350:-, 250 för medlemmar med träningkort (a´500/säsong) och endast 50:- för medlem med träningskort som ställer upp som funktionär på ett par race.

Medlemsavgiften är alltså snabbt finansierad om man kör några träningar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •