Gilla Gilla:  1
Resultat 1 till 9 av 9
    Aktiv skribent cages avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Post Thanks / Like

Standard Gruskurser i Gävleborg.

Inom SMC har vi under flera år arrangerat KNIX och Storbanekurser för att öka kunskapen hos MC-förare. Dessa har i mångt och mycket riktad in sig på asfalt som underlag!!

Men trenden hos MC-försäljarna visar att fler och fler "äventyrshojar" säljs och intrersset för utbildning inom grusåka växer också.

Det är flera distrikt runt om i Sverige som ligger i startgroparna för att arrangera gruskurser och förhoppningen är ett liknande uniformt koncept som KNIX/Storbanekurserna, med olika steg.

Det är ganska många som känner olust för att fortsätta köra där asfalten tar slut och det finns SÅ mkt att upptäcka från grusvägarna.....

Vilken typ av utbildning vill ni ha?? Kom och tänka på några olika katergorier..
    "Grus för livrädda"
    "Säker på blandad körning"
    "Åker bara grus!!"
    "Avancerad gruskörning"

Ta chansen och va med och tyck till nu så vi kan anpassa utb efter behovet..

MVH
    Christer
    Senast redigerat av cage den 2011-10-04 klockan 17:04.
    GI
    Styrelsemedlem i SMC Gävleborg

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Aug 2009
    Post Thanks / Like

Standard Körning på grus

Citat Ursprungligen postat av cage Visa inlägg
    Inom SMC har vi under flera år arrangerat KNIX och Storbanekurser för att öka kunskapen hos MC-förare. Dessa har i mångt och mycket riktad in sig på asfalt som underlag!!

Men trenden hos MC-försäljarna visar att fler och fler "äventyrshojar" säljs och intrersset för utbildning inom grusåka växer också.

Det är flera distrikt runt om i Sverige som ligger i startgroparna för att arrangera gruskurser och förhoppningen är ett liknande uniformt koncept som KNIX/Storbanekurserna, med olika steg.

Det är ganska många som känner olust för att fortsätta köra där asfalten tar slut och det finns SÅ mkt att upptäcka från grusvägarna.....

Vilken typ av utbildning vill ni ha?? Kom och tänka på några olika katergorier..
    "Grus för livrädda"
    "Säker på blandad körning"
    "Åker bara grus!!"
    "Avancerad gruskörning"

Ta chansen och va med och tyck till nu så vi kan anpassa utb efter behovet..

MVH
    Christer
    Hej
    Blandad körning.
    Åker 1250 Bandit ABS. Tycker att den går att åka (försiktigt)
    på grus. En gruskurs skulle nog inte skada.
    Håkan

Aktiv skribent cages avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Hej
    Blandad körning.
    Åker 1250 Bandit ABS. Tycker att den går att åka (försiktigt)
    på grus. En gruskurs skulle nog inte skada.
    Håkan
    Perfekt..

Det går att åka ganska bra med en Bandit på grus. Vi hade t.ex. en HD Sportster och en Yamaha FZ1 på helgens gruskurs i Sundsvall.

Hoppas vi får ihop nåt passande till nästa säsong..

//Christer
    GI
    Styrelsemedlem i SMC Gävleborg

Skriver mycket! påK-ens avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ålder
    72
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av cage Visa inlägg
    Perfekt..

Det går att åka ganska bra med en Bandit på grus. Vi hade t.ex. en HD Sportster och en Yamaha FZ1 på helgens gruskurs i Sundsvall.

Hoppas vi får ihop nåt passande till nästa säsong..

//Christer
    Skulle kunna vara kul att prova på lite med TDM med landsvägsdäck eller lite sämre väg med Freewind och lite halvgrova däck.

Skrivit ett fåtal inlägg
    Reg.datum
    Aug 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Funderar på att montera däck typ Anakee 2 för att inte behöva åka omvägar bara för att det blir en grusväg.
    Skönt emellanåt då det ofta är lugnt, med lite trafik på grusvägar, jag menar då grusvägar med relativt hög standard.
    Anakee 2 finns inte i 180/55 17. Alternativet blir då Pirelli Scorpion Sync. Någon som har provat dom på en MC typ min 1250 Bandit som ju är en touringhoj.

Mvh
    Håkan

Skriver mycket! steFANs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Post Thanks / Like

Standard

Jag har Scorpion på min Tiger 800 å tycker inte fästet är sämre på asfalt än dom mjuka racedäck jag hade på FZ 1an..
    GI
    SMC=Intresseorg. för alla knuttar som åker på landsväg.
    Våga vägra..... Men grus å is är kul!

Skrivit ett fåtal inlägg Petrol Heads avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Post Thanks / Like

Standard

Hej Christer

Jag skulle lätt kunna tänka mig en gruskurs för min Honda CBR 600 vanliga gatdäck men på lite halvslirig grusväg. Jag inser att de kanske inte är bästa hojen för underlaget, men man vet aldrig när man kommer runt ett hörn och stöter på ett vägarbete.

/Andreas

8. Gilla mudder gillade inlägget
    Skrivit ett fåtal inlägg pashanss avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Post Thanks / Like

Standard

Hej.

Jag kör en TDM 900 och känner mig ganska säker på grus, men jag skulle vilja kursa bort "ganska".
    Blandad körning på standarddäck skulle det väl klassas som.

Det som står till buds i däck med nabbar verkar vara att montera ett bakdäck fram p.g.a dimensionen (120/80-18) men är osäker på om man kan göra så?
    Funderar på något i stil med Avon Distanzia, Michelin Anakee tex.

/Hans Norell.

Skriver mycket! Jåkes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ålder
    49
    Post Thanks / Like

Standard

Citat Ursprungligen postat av pashans Visa inlägg
    Hej.

Jag kör en TDM 900 och känner mig ganska säker på grus, men jag skulle vilja kursa bort "ganska".
    Blandad körning på standarddäck skulle det väl klassas som.

Det som står till buds i däck med nabbar verkar vara att montera ett bakdäck fram p.g.a dimensionen (120/80-18) men är osäker på om man kan göra så?
    Funderar på något i stil med Avon Distanzia, Michelin Anakee tex.

/Hans Norell.
    Bakdäck fram är ingen bra idé om man inte absolut är tvingad, de har olika stomme. Det finns däck som passar din hoj med, tror Pirelli har allrounddäck.
    TDM på grus är ju däremot riktigt skoj, även med släta däck. Motorn kompenserar mycket...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
    Senast redigerat av Jåke den 2012-02-14 klockan 20:19.
    Hejs
    / Jåke - Ju mer jag lär mig om folk, desto mer uppskattar jag stenar...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •